Stalvaardigheden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Stalvaardigheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 22:41

Aan de instructeurs vooral: hoe leer je mensen stalvaardigheden aan? Doe je dit als instructeur of verwacht je dat leerlingen dit zelf wel kunnen / oppikken in de wandelgangen? Aan welke punten besteed je extra aandacht?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:13

Een enkele keer moet ik iemand helpen met longeren of hebben ze bandages verkeerd omgedaan oid en dan doe ik het eens voor, maar eigenlijk kom ik toch wel voorn. voor het rijden.
Ik doe aan het begin van de les wel even controle van het tuig en dan leg ik ook uit wanneer iets verkeerd zit en hoe lang de riempjes moeten. Of mensen vragen tips om hun paard netjes voor te kunnen stellen op wedstrijd of de aanschaf van spullen, dat komt ook voor.

Verder kan ik me zo weinig voorstellen bij stalvaardigheden. Poetsen kunnen ze toch wel mag ik hopen

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:42

Nou ja, ook poetsen moet je leren, toch?

Maar ik bedoelde meer: hoe communiceer je met je paard in de stal? Die riempjes, dat is allemaal wel uit een boek te leren. Maar het omgaan met het paard, wat sta je toe, wat niet, hoe straf je, dat soort dingen. En ook: hoe leer je iemand het hoofdstel indoen bijvoorbeeld.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:44

Ligt eraan. Als het er allemaal al keurig uit ziet dan lijkt het me geen probleem.

Maar ik heb ook een keer een meisje gehad die standaard de peesbeschermers aan het verkeerde been had zitten, het zadel altijd te ver naar voren of achteren, het hoofdstel verkeerd vast gemaakt, enz enz.
Haar heb ik toen aangeboden om ook te helpen met op- en af zadelen, en het in de stal zetten van de pony (en daarbij uitgelegd dat 1 gietertje water per dag toch echt niet genoeg was ).

Maar denk datje het vaak aan de situatie wel kan zien of dat nodig is of niet.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:49

Ik probeer ze toch wel wat bij te brengen hoor, kijk altijd naar het hoofdstel en zadel en geef ze vooral ook tips! Kinderen vinden die enorme slierten van manen onwijs gaaf (denk ik, want ze hebben ze allemaal) maar ik probeer dan uit te leggen dat het beter is om ze toch te kortwieken ivm dode haren en jeuk en dergelijke. Ik kan toch zo nu en dan wel wat tips kwijt hoor aan deze en gene!

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:22

Ik geef voornamelijk les aan mensen met eigen paarden en over het algemeen weten deze heel goed hoe ze met hun paard om moeten gaan.
Ik beperk me dan ook tot de les, een klein beetje 'productinfo' en wedstrijdpsychologie.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:45

shadow0 schreef:
hoe communiceer je met je paard in de stal?wat sta je toe, wat niet, hoe straf je, dat soort dingen. En ook: hoe leer je iemand het hoofdstel indoen bijvoorbeeld.

Hoofdstel indoen kunnen ze wel, ik heb eigenlijk nooit van die hele echte beginners, meestal recreatieruitertjes die graag eens op wedstrijd willen tot en met L/M-ruiters ongeveer.

De communicatie met het paard komt er meestal met rijden eigenlijk wel uit - ruitertjes die te grof zijn met hun paard een beetje afremmen, ruitertjes die te lief zijn uitleggen dat hun paard schaamteloos aan het profiteren is. Als je wat langer lesgeeft aan een bepaalde ruiter komen ze vaak zelf ook wel met vragen uit de praktijksituatie.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:34

shadow0 schreef:
Maar ik bedoelde meer: hoe communiceer je met je paard in de stal? Die riempjes, dat is allemaal wel uit een boek te leren. Maar het omgaan met het paard, wat sta je toe, wat niet, hoe straf je, dat soort dingen. En ook: hoe leer je iemand het hoofdstel indoen bijvoorbeeld.

In de les breng ik lichaamstaal en lichaamshouding wel vaak ter sprake. Ook hoe de ruiter gebruik kan maken van natuurlijk gedrag en natuurlijke behoeftes van het paard komen in mijn lessen wel naar voren. Dus ook hoe je kan communiceren met je paard.

Ik heb diermanagement gestudeerd en heb me daarnaast helemaal in het gedrag van het paard verdiept.

Het hoofdstel in doen kunnen mijn leerlingen wel. Als ik zie dat het zadel te ver naar voren is geschoven of als het paard anders moet worden opgetoomd, help ik daarmee. Mensen komen vanzelf met vragen over diverse optomingen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:34

Ik geef les op een manege. Wij verwachten van onze klanten dat ze zelf leren poetsen en zadelen, immers, een paard is geen fiets die je zo in de schuur gooit, maar een levend wezen dat verzorging en aandacht nodig heeft. Mensen die voor het eerst komen, worden hierbij uiteraard begeleid.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:15

Ik heb allemaal trucjes op gebied van stalvaardigheden geleerd gekregen van mij instructeur.