vraagje over Chaps met wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

estherL

vraagje over Chaps met wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 22:33

Hallo,

Ik heb een vraagje.. ik heb de regelementen van de KNHS al door gelezen alleen ik kon het niet precies vinden.

Ik heb gewoon zwarte gladleren schoenen van Cavallo met vetertje en achter een ritsje.
en heb daarover de glad zwarte leren Rectiligne chaps met achter een rits..

mag ik deze dus op wedstrijd ook gewoon dragen?

ik hoop dat iemand me kan helpen

bedankt alvast,

groetjes esther

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:40

ja hoor hier mag je gewoon mee rijden,
gladleren chaps zijn toegestaan

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:01

Geldt die regel ook als de chaps ingezet zijn met elastiek? en aan wat voor voorwaarden moet je schoeisel eigenlijk voldoen?

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:22

ja die laatste mogen ook mits het aan de achterkant zit en niet aan de zichtbare zijkant. Schoelisel geldt hetzelfde als met laarzen, moet ene klein hakje onder zitten en gladde zool, dus gewoon nette johperlaarsjes.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:39

@ Vippie - mag ik vragen uit welke bron jij hebt dat het elastiek in de chaps aan de achterkant moet zitten? Het staat nl. niet in het reglement dus dan zou je mogen aannemen dat 't elastiek ook aan de zichtbare kant mag zitten.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:40

En hoe zit het met veters in laarzen en schoenen? Ik kan me herinneren dat je een aantal jaren geleden officieel gezien niet mocht starten met laarzen die (aan de voorkant) een kleine veterinzet hadden. Wel werd het oogluikend toegestaan (of juryleden keken er gewoon niet naar, dat kan ook ). Hoe zit dat nu met schoenen? Glad leer is tenslotte glad leer, daar horen eigenlijk geen veters doorheen.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:21

Disciplinereglement dressuur schreef:
zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps

Ik zie hier alleen gladleder genoemd i.c.m. chaps. Overigens worden hier wel jodphurlaarsjes genoemd maar er staat niet bij dat er geen veters in mogen zitten. Wat dat betreft vind ik wel dat de KNHS hierin wat duidelijker mag zijn, net als de plaats van het elastiek in de chaps, waar Vippie 't over heeft. (zijn er eigenlijk wel chaps waarin geen elastiek zit?)

estherL

Re: vraagje over Chaps met wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:46

ja precies ik vind het ook allemaal een beetje onduidelijk op geschreven

en net zoals deze hieronder mogen deze wel op een dressuur wedstrijd gedragen worden?

Afbeelding

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:35

Als ik kijk naar 't reglement dan zie ik nergens staan dat een vetertje niet toegestaan is. Maar, net als Karin, heb ik dat dus wel weer gehoord. Maar waar 't vandaan komt....

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:41

op wedstrijden mag alleen met springen met chaps gereden worden, tijdens de dressuur zijn laarzen vereist. de gewone leren laars met veter die estherL erop heeft gezet mogen met springen en dressuur gedragen worden!!

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:29

Dat mag inderdaad, ik rijd er ook altijd mee op wedstrijd

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:35

GiorGio_Ndme schreef:
op wedstrijden mag alleen met springen met chaps gereden worden, tijdens de dressuur zijn laarzen vereist. de gewone leren laars met veter die estherL erop heeft gezet mogen met springen en dressuur gedragen worden!!

Met alle respect maar onder welke steen heb jij sinds 1 april verstopt gezeten? Kijk maar eens in het disciplinereglement Dressuur van de KNHS. Ook met de dressuur mag je met gladlederen chaps en jodphurs rijden.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:48

die chaps moet ook alleen zwart zijn en het moet ook goed bij de schoenen passen dat kreeg me kennis een commentaar van omdat die chaps niet goed past bij een jophur

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:55

porscherider schreef:
Als ik kijk naar 't reglement dan zie ik nergens staan dat een vetertje niet toegestaan is. Maar, net als Karin, heb ik dat dus wel weer gehoord. Maar waar 't vandaan komt....

Waarschijnlijk uit een oud reglement van zeker vijf jaar terug, die regel heeft namelijk echt bestaan (mijn zusje is ooit op haar veterlaarzen aangesproken door een dressuurjurylid, 'gelukkig' deed ze meer aan springen en SGW ) maar ik kan 'm idd nergens meer terugvinden.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:56

Vraagje he; zijn zwarte harry's horse chaps van kunstleder ook toegestaan?

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:22

hmm kunstleder... lijkt ie ook echt op gladleder ??

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:26

In het KNHS discipline regelement dressuur staat:
Citaat:
een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige,
gladleren
chaps.

Dus officieel mag je niet met kunstlederen chaps starten, maar als het op leer lijkt (wat mij bij kunstleer het geval lijkt ) dan zal er geen jury om mekkeren, kan me niet voorstellen dat ze even aan je chaps gaan ruiken, om te controleren of het leer of kunstleer is.

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 19:39

heeft misschien iemand een idee wat de richtprijs van deze laarzen is?
ik kan het zelf nergens vinden namelijk.. maar volgens mij zijn ze wel prijzig
Afbeelding

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:49

je mag gewoon met een laarsje met chaps erover heen rijden.
doe ik namelijk ook bij dressuur en springen.
en doen er nou veel meer

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:58

Als het de rectiligne laguna is kost die 275 euro.

Veter is al een tijd toegestaan, ook met dressuur

Gladleren chaps mogen met dressuur en springen(niet met SGW )

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:10

Veter is inderdaad tegenwoordig ook bij de dressur gewoon toegestaan. Heeft dit jaar nog in de paard en sport gestaan, i.v.m. de verwarring.

Als je het preciese regelement wilt hebben omtrent de chaps moet je de wijzigingen van het discipline regelement in 2005 openen op de site van de KNHS. Daarin staat als het goed is alles over welke chaps nou precies zijn toegestaan.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:22

Ik heb in 2003 een doktersverklaring opgestuurd naar de KNHS, en kreeg ik voor 1 jaar vrijstelling om met met glad lederen chap en zwarte schoen te ridjen ipv rijlaars.

Heb de brief hier nog liggen...

Ik heb gebeld met de knhs en er werd gevraagd om een doktersverklaring..Ik had nl een probleem met mijn enkel dat ik geen rijlaars aan kon.

Maar dat kan nu dus zonder begrijp ik....

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:46

WendyK schreef:
In het KNHS discipline regelement dressuur staat:
Citaat:
een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige,
gladleren

chaps.

Dus officieel mag je niet met kunstlederen chaps starten, maar als het op leer lijkt (wat mij bij kunstleer het geval lijkt ) dan zal er geen jury om mekkeren, kan me niet voorstellen dat ze even aan je chaps gaan ruiken, om te controleren of het leer of kunstleer is.

HAHA, nou ik neem aan wel wel
Maar volgens mij kun je zo zien dat het geen echt leer is, ik durf de gok niet te nemen.

estherL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:26

gomir schreef:
Als het de rectiligne laguna is kost die 275 euro.

Veter is al een tijd toegestaan, ook met dressuur

Gladleren chaps mogen met dressuur en springen(niet met SGW )

hmm.. deze naam stond bij het plaatje rectiligne arcachonb vind hem wel heel mooi in ieder geval

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:00

het gaat niet om kunstleder of echt leder, het gaat erom dat je met Gaithers mag rijden. Bij chaps denk ik altijd aan die suede dingen. Maar gaithers zijn dus de laarzenschachten zonder voet eraan.

Deze dingen dus
Afbeelding

Afbeelding

Maar deze chaps mogen juist weer NIET!!!
Afbeelding