Keuring bij aanvang van wedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antoinette

Keuring bij aanvang van wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:20

Ik heb niet veel verstand van endurance, maar zover ik weet worden de paarden voor aanvang van de wedstrijd (klinisch) gekeurd en vervolgens erna nogmaals.

Hier had ik het vandaag met mijn moeder over. En dat het eigenlijk zonde is dat dit niet gebeurd bij een dressuur- en springwedstrijden. Ja, alleen op het hoogste niveau bij een belangrijke wedstrijd.

Vaak genoeg verschijnen er paarden in de ring die niet 100% zijn, maar dit soms voor de ruiter/amazone niet duidelijk is. Dit is toch eigenlijk een aanfluiting voor de sport en sneu voor de combinatie.

Al ben ik bang dat er een behoorlijk aantal combinaties dan niet meer zouden kunnen starten, maar dat is een keuze die je maakt. En wat mij betreft moet ook tijdens een wedstrijd de welzijn van een paard voorop staan.

Misschien dat dit als niet haalbaar beschouwd zal worden, maar het zou zeker geen slecht initiatief zijn. Hoe denken jullie hierover?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:24

Ik denk dat het een enorme organisatie wordt qua DA'en. Als je kijkt hoeveel landelijke dressuur- en springwedstrijden er iedere weekend gehouden worden.... Dat is wel even een ander aantal dan de endurance-wedstrijden.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:34

Organisatorisch is het vrijwel niet te doen, zoals Margreet al aangeeft. Maar in het kader van het welzijn van het paard zou het IMO idd een goede zaak zijn.

Overigens is het niet alleen bij de endurance dat het paard voor, tijdens (op de langere afstanden zelfs meerdere keren) en na de wedstrijd veterinair gekeurd wordt. Bij de eventing en bij de marathon (in het aangespannen rijden) gebeurt hetzelfde, hoewel wat minder uitgebreid. Er wordt in alle gevallen iig naar de hartslag gekeken: een te hoge hartslag of een herstel dat niet snel genoeg gaat, is een reden om het paard niet te laten starten of uit de wedstrijd te nemen. Daarnaast is de locomotie een belangrijk onderdeel: loopt het paard wel rad? Bij endurance wordt dan nog gekeken naar o.a. de ademhaling, de darmgeluiden (die moeten te horen zijn) en de turgor (springt een vastgepakte huidplooi maar langzaam terug, dan kan dat op uitdroging duiden).

Veterinaire controles zijn er overigens niet omdat bovengenoemde sporten nou de 'gevaarlijke' sporten bij uitstek zijn. Veterinaire controlers zijn er om te voorkomen dat er paarden aan de start verschijnen terwijl ze niet 100% fit zijn en ook om te voorkomen dat de ruiter/menner het paard laat doorrijden wanneer op een later moment in de wedstrijd blijkt dat het niet 100% fit is. Dat zou zoals ik hierboven al zei ook in de dressuur en het springen een goede zaak zijn.

Antoinette schreef:
Al ben ik bang dat er een behoorlijk aantal combinaties dan niet meer zouden kunnen starten, maar dat is een keuze die je maakt. En wat mij betreft moet ook tijdens een wedstrijd de welzijn van een paard voorop staan.

Geheel mee eens dus. En over die combinaties die niet (meer) zouden mogen starten: dat zou dan IMO terecht zijn. Daar is zo'n keuring juist voor.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:35

Idealiter is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de ruiter om met een fit paard aan de start te verschijnen. Maar ja, theorie en praktijk he...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:39

Soms wéét je gewoon niet dat je paard niet 100% fit is, dan is het geen opzet of je ogen ergens voor sluiten. Jijzelf merkt een heel lichte onregelmatigheid misschien niet op, maar het geoefend oog van een DA tijdens de keuring wel. In de endurance krijg je dan bij de voorkeuring misschien een B i.p.v. een A (bijvoorbeeld bij lichte stijfheid) als in 'je mag ermee starten, maar constateren we bij een volgende keuring vandaag dat het slechter is geworden, dan mag je alsnog niet verder' (of je wordt afgekeurd bij de nakeuring).

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:48

Denk dat dit een heel mooi iets zou zijn, alhoewel het me organisatorisch zowat onmogelijk lijkt. (Ik organiseer een endurance wedstrijd en daarvoor is het al lastig om DA's en assistenten genoeg te hebben)

Inderdaad zullen er paarden zijn die dan niet zouden mogen starten, maar goed dat is toch in het belang van het paard lijkt me. En voor de ruiter ook niet slecht, ik kan me niet voorstellen dat iemand opzettelijk wel met zijn paard zou gaan rijden als deze net niet 100% is, terwijl als de DA, met geoefend oog, het ziet en er wat van zegt de ruiter wellicht het er mee eens is en niet start.

Dinopino

Re: Keuring bij aanvang van wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:03

Weet niet hoe het er op wedstrijden aan toe gaat maar zijn er werkelijk zulke erge combinaties. En wat zou er mee gebeuren wanneer je die uit sluit. Ik weet niet hoelang zo"n proef duurt maar het paard wordt in ieder geval bewogen en die paar minuten houd het wel uit. Op de wei moet hij toch ook kunnen lopen en galloperen. Misschien in de zwaardere of hogere klasse. Dat is meer belasting en vergt meer training.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:05

Dinopino, dan zou je ook kunnen stellen dat een keuring voor een klasse 1-wedstrijd niet nodig is. Een buitenritje van 30-35 km maakt men thuis ook regelmatig, dat houden ze dan toch wel uit?

En toch gaan er een hoop combinaties uit op klasse 1-afstanden. Kijk ook eens naar de toekomst: als er in de lagere klassen (in alle disciplines) al te weinig aandacht wordt besteed aan lichamelijke of mentale signalen van het paard, dan heeft dat vaak gevolgen voor de prestaties in hogere klassen, of het paard haalt die klassen niet eens. Denk aan peesblessures en dergelijke of een paard dat nog niet voldoende in conditie is.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:05

Een springparcours afleggen kan toch wel het verschil uitmaken tussen een lichte overbelasting en een serieuze peesblessure.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:07

Goh, dat zou ik nou helemaal geen slecht idee vinden. Gewoon bij elke wedstrijd een dierenarts die de paarden even controlleert. Ik heb zelf de ervaring dat daar bij marathonwedstrijden ook dierenartsen in opleiding voor worden ingezet.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:09

Dierenartsen in opleiding hebben een assistentfunctie. Bij zulke wedstrijden (endurance, eventing, marathon) moet altijd minimaal één gediplomeerd DA per x-aantal deelnemers aanwezig zijn. Zij zijn dan hoofdverantwoordelijk en nemen de uiteindelijke beslissing over starten of niet starten/doorgaan of niet doorgaan.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:12

Lijkt mij een goed idee, maar inderdaad hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar gezien het enorme aantal DA's dat daar voor nodig zal zijn .

Ik zie dan wellicht meer in een stuk of 3 'mobiele DA-teams' die in een weekend steekproefsgewijs wat wedstrijden langs gaan en daar de aanwezige paarden keuren .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:14

Karin 35 km leg je meestal niet af in 5 a 10 minuten. Een echte blessure komt meestal pas naar voren na een duurbelasting en niet van 10 minuten in een ring rondhobbelen. En wanneer het paard ergens last van heeft dan moet dit toch duidelijk ook in de proef naar voren komen. zou dan eerder de taak bij de jury willen neerleggen.
Bij springen is een ander verhaal. Daar krijgen de pezen zo opdonder na elke sprong en een paard met een blessuren springt ook door daar zou ik het inderdaad een goed idee vinden.

Zo zou bij de endurance een jury moeten komen voor stijl. Zit ruiter scheef loopt paard scheef zou dit ook al iets kunnen voorkomen van latere blessure. Hoewel er zijn ook paarden die scheef lopen en het lang volhouden is dus ook geen maatstaaf
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 31-10-05 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:16

Ik zou op een dressuurwedstrijd een hele keuring zoals bij endurance overdreven vinden. Maar hartslag, ademhaling en voordraven - absoluut een goed idee. Desnoods steeksproefsgewijs. Dat alleen al zou mensen er bewuster van kunnen maken dat het echt niet kan om met een kreupel paard op wedstrijd te gaan.

Moet je wat mij betreft ook een jury de bevoegdheid geven om een kreupel paard de ring uit te sturen. Desnoods met backup van een DA. Op de manier van 'niet mee eens? Ga maar even voordraven bij de DA dan'.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:19

De jury heeft nu bij dressuurwedstrijden de bevoegdheid om een kreupel paard de ring uit te sturen, alleen gebeurd dit nauwelijks. Immers: een jury is geen DA en bij een dergelijke beslissing komt er onherroepelijk een hoop gezeik (paard is niet kreupel, jury zeurt, is door spanning etc. etc. etc.).

Een DA achter de hand en dat de jury bij twijfel het paard laat voordraven bij de DA lijkt me wel prima . Dan ligt de beslissing ook bij de DA en niet bij de jury .

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:19

Het probleem bij dressuurwedstrijden is dat juryleden niet op de stoel van de DA mogen gaan zitten, omdat zij over het algemeen geen veterinaire achtergrond hebben en daardoor geen doorslaggevend oordeel kunnen geven over de gezondheidstoestand van een paard.

Verder ben ik met je eens dat in een duursport meer aan het licht komt dan in 10 minuten in de ring (overigens vind ik 'rondhobbelen' nogal denigrerend klinken). Maar je moet toch ergens beginnen: als je als DA de ruiter ervan bewust kunt maken dat je met een niet-fit paard niet kunt starten, dan heb je IMO al een boel gewonnen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:23

Apple schreef:
Een DA achter de hand en dat de jury bij twijfel het paard laat voordraven bij de DA lijkt me wel prima . Dan ligt de beslissing ook bij de DA en niet bij de jury .

Dit lijkt mij wel een goed voorstel. Maar dan zou het wel zo moeten zijn dat de jury een 'bindend advies' geeft en dat het geen vrijblijvende zaak is. Zo van 'de jury zegt dat ik langs de DA moet, maar wie is de jury om mij dat te vertellen, ik ga dus niet'. Daar is het paard dan nog niet bij gebaat.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:27

Dinopino schreef:
Karin 35 km leg je meestal niet af in 5 a 10 minuten. Een echte blessure komt meestal pas naar voren na een duurbelasting en niet van 10 minuten in een ring rondhobbelen.

Nee maar er gaan ook bij de endurance paarden uit op de voorkeuring die net niet helemaal rad zijn. Dat kan bij dresuur natuulrijk ook.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:30

Echt 1 voor 1 voordraven bij de DA zou misschien nog niet eens hoeven, kijkend naar het losrijterrein zou een DA de "rotte appels" er toch al wel uit moeten kunnen pikken.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:45

Aimee schreef:
Goh, dat zou ik nou helemaal geen slecht idee vinden. Gewoon bij elke wedstrijd een dierenarts die de paarden even controlleert.

Dit idee is ook al eerder door mij geopperd
viewtopic.php?f=95&t=479522&hilit= alleen die haalbaarheid he?

Het zou allicht eens als voorstel om steeksgewijs DA op concoursen de "rotte appels" te laten uitsluiten.

En anders direkt inzetbaar voor een jury om gezeik tav het jurybesluit te kunnen ondersteunen!
Dan zien die toekomstige DA ook eens hoe het er "op de vloer" aan toe gaat en niet alleen de situatie op de kliniek!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 12:09

Oh, ik had het andere topic niet gezien
Maar kon me eigenlijk al haast niet voorstellen dat het niet eerder besproken was

Margeet; ik zei inderdaad al in mijn eerste post dat het waarschijnlijk, helaas!, niet haalbaar is.
Maar inderdaad steekproef gewijs of opletten bij inrijden kan al heel wat veranderen.

Dinopino schreef:
Weet niet hoe het er op wedstrijden aan toe gaat maar zijn er werkelijk zulke erge combinaties. En wat zou er mee gebeuren wanneer je die uit sluit. Ik weet niet hoelang zo"n proef duurt maar het paard wordt in ieder geval bewogen en die paar minuten houd het wel uit. Op de wei moet hij toch ook kunnen lopen en galloperen. Misschien in de zwaardere of hogere klasse. Dat is meer belasting en vergt meer training.

Helaas komt dit vaker voor dan sommige mensen zullen denken. Ik wil er wel bij vermelden dat dit zeker niet met opzet gaat. Als een paard stapje, voor stapje achteruit gaat en iemand rijd/ziet een paard iedere dag wil het weleens gebeuren dat dit niet opgemerkt wordt.

Zo zag ik dit jaar nog bij een Pavo Cup selectie een duidelijk kreupel paard. Het dier werd niet uit de ring gehaald. Eindigde overigens wel laatste met zeer lage punten.

Apple schreef:
De jury heeft nu bij dressuurwedstrijden de bevoegdheid om een kreupel paard de ring uit te sturen, alleen gebeurd dit nauwelijks. Immers: een jury is geen DA en bij een dergelijke beslissing komt er onherroepelijk een hoop gezeik (paard is niet kreupel, jury zeurt, is door spanning etc. etc. etc.).

Ja precies!
Toevallig had ik het er laatst met een jurylid over. Zij ziet ook weleens paarden de ring inkomen die duidelijk niet aan het been zijn en lopen met erg weinig impuls. Dit soort paarden willen jury's dan toch een kans geven, vervolgens moeten ze een middendraf rijden en dan komt vaak naar buiten wat er echt aan de hand is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:26

het rondhobbelen had geen betrekking op andere ruiters dan mezelf.
was niet denigrerend naar anderen bedoelt. Stel ik heb een paardje met een beetje artrose of weet ik wat. Het is niet echt dramatisch en beweging is goed en het beest vindt het heerlijk om op een wedstrijd te gaan en krijgt ook alle aandacht wordt gewassen net als vroeger en fleurt helemaal op.
Rijd natuurlijk niet mee voor de prijzen maar "hobbel"rond voor mezelf en het paardje. Je bent geen concurrentie voor de anderen wie doe je daar dan kwaad mee.

#5 km lopen met een zeer been lijkt me ook erger dan 10 minuten mijn zere beentje een beetje ontlasten.
Ik denk dat de jury gezien de tijdslimiet die ze af moeten werken niet snel naar een dierenarts kunnen verwijzen omdat daar dan ook weer de andere ruiters de dupe van worden

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:23

Ik heb wel een paar keer een niet rad paard door de bak zien gaan, ook al was het "maar" een B proef. De proef zelf is 5 minuten x 2 want meestal rijdt men er 2. Maar dan heb je nog het losrijden erbij (met een beetje uitloop en tussen de 2 proeven in zit je al snel op een klein uur)

Als een jury dat straft met lage punten is het nog maar afwachten wat de ruiter met deze info gaat doen. Harder trainen met een niet rad paard????
Dan liever eruithalen (idd eventueel door een DA) met ook duidelijk de mededeling dat het paard niet goed loopt en dat daar op gelet moet worden.

Volgens mij mag een jury best wel een kreupel paard uit de ring halen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:24

Gevoelsmatig zou ik een keuring voor het springen belangrijker vinden dan voor de dressuur.
Een B-parcours is toch een andere belasting op pezen en banden dan een B-proef.

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:50

Margreet schreef:
Gevoelsmatig zou ik een keuring voor het springen belangrijker vinden dan voor de dressuur.
Een B-parcours is toch een andere belasting op pezen en banden dan een B-proef.

Qua belasting heb je gelijk, maar opvoedkundig gezien is het wel weer handig om in de B al te beginnen. Dat men ook in de dressuur al beter gaat kijken, voelen, luisteren naar je paard.

Niet goed, is niet goed. Dus even staptje terug en/of goed laten nakijken bij DA.