Halsriem tijdens dressuurproef toegestaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Halsriem tijdens dressuurproef toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:59

Even een vraagje.
Kon er namelijk in de regelmenten niet echt duidelijk van worden.

Ik ben momenteel aan het revalideren met mijn paard van een ernstige beenblessure.
Als ik straks weer in training ben met haar in de bak zal ik voorlopig om haar hals een riem hebben waar ik mij eventueel tijdens een boksessie of 180 graden draai aan kan vast pakken.
Puur uit voorzorg...

Maar nu kwam de vraag bij mij op, mag je zo'n riem, om alleen de hals van het paard puur voor mijn veiligheid om houden tijdens de proef?
Dus tijdens een officiele dressurwedstrijd?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik ben dit overigens niet van plan om te doen, vindt het er namelijk niet erg netjes en proffesioneel uitzien als ik in de klasse M1 met een halsriem de ring in kom rijden

Angeliek

Re: Halsriem tijdens dressuurproef toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:02

Volgens mij is dit niet duidelijk bij jury's of het nou wel mag of niet.

Maar volgens mij als je het meldt van te voren aan de jury, dat ze er niet zo'n punt van maken.

En volgens mij heb ik het laatst op wedstrijd ook gezien.

En anders kan je altijd nog gebruik maken van zo'n bokriempje aan je zadel..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:04

Volgens mij staat er wel iets over bokriempjes specifiek genoemd dat die niet zijn toegestaan. Eerlijk gezegd durf ik over een halsriem weinig zinnigs te zeggen. HC heb ik wel eens iemand daarmee zien starten, maar goed, HC mag meer dan als de punten wel tellen.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:24

Marije_jiplover schreef:
Volgens mij staat er wel iets over bokriempjes specifiek genoemd dat die niet zijn toegestaan.

ben benieuwd waar je dat hebt gelezen!

Artikel 145 Hulpmiddelen

Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) is in de klassen B t/m L2 toegestaan.

Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- hoefschoenen;
- een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

in principe is een halsriem niet toegestaan, omdat het niet een 'basis' optoming is (net als een borsttuig etc.) er zullen best juryleden zijn die het oogluikend toestaan in de B, maar officieel mag het niet! (dan zou bv ook een borsttuig of een voortuig ook mogen, daar zie je toch ook geen kwaad in, maar dat mag ook niet)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:44

Nee, dat mag niet. Haal anders een zadelhandgreep en maak die aan je zadel vast, dat valt niet erg op maar je hebt wel iets wat je vast kunt pakken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:04

Een halsriem is toch geen hulpteugel? Als ik het zo lees is het dus niet verboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:09

Ik heb wel eens HC willen starten met een halsriem, en dat mocht ik toen ook niet.

Mijn paard stond tijdens de eerste proef meer op 2 dan op 4 benen, en ik was van plan hem voor eens en altijd duidelijk te maken dat ie dat niet meer moest flikken...

Ik heb het nog steeds gedaan, moest alleen iets meer moeite doen om boven te blijven

Er is tijdens die proef trouwens een prachtige foto gemaakt die de krant gehaald heeft, waar geen spoor te zien is van de ongehoorzaamheid van het paard

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:15

Een life line bedoel je cker. DIe mag je wel om hebben op concours tijdens het losrijden maar niet tijdens de proef.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:34

amondi schreef:
Een halsriem is toch geen hulpteugel? Als ik het zo lees is het dus niet verboden.

het is ook niet echt een hulpteugel, maar het is geen onderdeel van het zadel, noch hoofdstel (vergelijkbaar met een borsttuig) en mag niet.
@kainvdm een zadelgreep wordt ook wel bokriempje genoemd (daar werd zelfs op de O.S. mee gereden!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:44

Bedankt voor de antwoorden.
Zo'n bokriempje heb ik ook aan gedacht maar die moet ik dan weer speciaal (voor misschien een paar keer) aanschaffen en dat vind ik toch wat zonde.
Daarom mijn vraag.
Ik zal voor de duidelijkheid nog even een mailtje naar de KNHS sturen om er zeker van te zijn of het nou wel of niet mag en onder welk stuk regelementen ik dat dan terug zou moeten vinden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:32

Zo'n bokriempje kun je ook maken van een sporenriempje. Gewoon door de ringetjes van je zadel heen halen en vastgespen. Moet je wel een lederen zoeken, want nylon snijd.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:00

Ik heb hetzelfde probleem, heb ook nogal eens moeite om te blijven zitten. Ik rijd dus met halsriem los (althans ik knoop gewoon een halstertouw om zijn nek) maar haal die er voor mijn proef af en dan ga ik altijd maar op hoop van zege de ring in

Ik heb wel een bokriempje aan mijn zadel (gewoon een sperriempje door de ringetjes voor aan mijn zadel gemaakt) maar hier heb ik echt veel minder aan om te blijven zitten.

Maar ik weet zeker dat een halsriem niet mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:22

Citaat:
Ik heb wel een bokriempje aan mijn zadel (gewoon een sperriempje door de ringetjes voor aan mijn zadel gemaakt) maar hier heb ik echt veel minder aan om te blijven zitten.

Idd dat vind ik dus ook!
Zo'n bokriempje bied op de een of andere manier toch minder houvast, anders kan ik mij ook wel gewoon aan de boom van mijn zadel vasthouden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:32

Zo;n leren bokriempje is niet duur. Ik had er een voor rond de 7 euro. Staat wel mooier dan zo'n sporenriempje.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 00:26

IK kan mijn paard gelukkig zonder zo'n ding ook wel uitzitten. Als ik zo'n ding vast moet pakken ben ik ook het contact aan de voorkant kwijt en dan is het hek helemaal van de dam...(wordt het wel een leuk spelletje voor mijn paard trouwens )

Geen idee of het mag, maar ik zou het een heel stom gezicht vinden als ik een jury was

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 00:46

Kyona schreef:
Zo;n leren bokriempje is niet duur. Ik had er een voor rond de 7 euro. Staat wel mooier dan zo'n sporenriempje.

daarom gebruik ik een sperriempje.
Die zijn van leer.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:30

volgendsmij niet.. maar ik weet het eigenlijk niet helemaal zeker...