gister wedstrijd! RAMP :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bingelding

gister wedstrijd! RAMP :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:29

Hallo mensen,

Gister had ik wedstrijd met mijn merrie! Ik rijdt nu in de B. In 1 woord een RAMP. Ik heb het steeds. Met losrijden gaat het goed loopt ze nagevelijk maar zodra ik de proef ik kom is het net alsof ze dat voelt. Ze komt als een gek tegen me hand in en krijg er bijna niet meer naar beneden de gehele proef

Daar ga ik me dus mee bezig houden waardoor de rest van de proef ook niet erh soepeltjes verloopt! Wier heeft er tips zodat ze dat niet doet?

Gr willemijn

missnynke

Re: gister wedstrijd! RAMP :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:34

ws. ben je zelf wat gespannen, je rijdt anders dan thuis en durft haar daar niet aan te pakken, en daar maakt je merrie meteen gebruik van.
Neem de volgende keer even de tijd om rond te rijden zonder dat je meteen start, neem de tijd haar gerust te stellen en te ontspannen, en kliert ze, pak haar gewoon goed aan, dan maar wat mindere punten, maar dan heb je dat in het vervolg minder...

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:36

Jaa ik ben ook gespannen. Meestal gaat het in het begin wel goed. Totdat ik heb gegroet en echt ga beginnen met mijn proef. Dus vanaf het groeten gaat het echt fout. Ik vind het ook niet echt fijn om hard in haar mond te gaan trekken :S

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:36

ik ken het!!
had ik in het begin ook met mijn merrie!
in de inrijbak liep ze egt super!! normaal voorwaarts lekker nagevelijk!
maar eenmaal begonnen met de proef werd ze heel druk en mega voorwaarts
tips: gewoon zelf rustig blijven en de lol er maar van in zien,
ik ben nu inmiddels 4 maand verder en het gaat nu goed!

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:41

haha oke ik ga het proberen maar het gaat vooral om het nagevelijk rijden. Dat is dan echt een ramp

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:43

Misschien een keer doorpakken in de ring, als ie het steeds daar doet. Dan maar een keer minder punten maar dan 'bestraf' je het gedrag wel op het juiste moment... Wel een lastig probleem

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:18

Probeer haar in de inrijdbak dan ook gelijk goed aan te pakken. Lekker voorwaarts rijden en overgangen en figuren. Zo word je paard ook wat meer ontspannen en gaat nageven. En als je je proefje gaat rijden, gelijk zodra je voelt dat ze vervelend gaat doen, aanpakken.
Probeer zelf rustig te blijven. Rijd voordat je begint met de proef nog wat figuren en ga dan beginnen.
Veel succes!

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 18:20

Bedankt!

Hier heb ik wel wat aan Ik ga het zeker proberen!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:00

Dit klinkt mij zo bekend in de oren.

Zelf heb ik dit probleem ook en de enige oplossing is dus gewoonweg kilometers maken zodat het eigenlijk heel erg normaal wordt zo'n te wedstrijd rijden en dat dus de ontspanning komt.

Dit is volgens mij bij jou ook puur spanning die er is en bellangrijk is dan natuurlijk de ontspanning zien te vinden.

Dit is altijd makkelijk gezegd dan gedaan.

Zelf rijdt ik samen met mijn zus wedstrijden op hetzelfde paard en starten nu ook beiden maar een proef zodat we voor de eerste proef wat langer kunnen losrijden. Daar gaat het ook (bijna) altijd goed maar zodra ik dan de wedstrijdring (bak) binnen kom, ja dan komen die spanningen. Ineens helemaal alleen in een vreemde omgeving. Hoofd gaat omhoog, drukt haar rug weg en is tegen het been. Als ik haar dan ook stilzet onder X bijv. met groeten voel ik het paard onder me trillen.

Probeer zelf zo ontspannen en los mogelijk te gaan zitten. Kruip niet in je teugels, want dan krijg je alleenmaar meer spanningen.

Wat ik al aangaf kilometers maken zodat het eigenlijk normaal wordt.

Zelf ben ik afhankelijk van anderen met vervoer en dan is het lastig. soms start ik dan twee drie zondagen achter elkaar en loopt ze heel braaf en wordt ook ontspannender maar als ik dan 3 maanden niet gestart heb, ja dan is het weer even lastig. Zelf merk ik ook nu ik het paard beter ken en door mijn lessen dat ik het wel wat sneller op kan lossen allemaal.

Wil je in ieder geval veel succes wensen

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:18

heel erg bedankt! Ik heb er zelfs ook aangedacht om volgend jaar geen wedstrijden in de dressuur te gaan doen maar alleen springen. Ik heb inderdaad hetzelfde als jou. D ene keer ga ik 4 weken achter elkaar en nu was het alweer 2 maanden terug. Dat is dus wel balen. Het schee;t wel dat ik eigen vervoer heb

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:10

Ik heb dit probleem ook!!! Mijn paard begint heel goed aan zn proef, maar halverwege(na de galop) is ze heel opstandig een aantal onderdelen. Daarna gaat het weer goed.

Ik heb dus besloten, dat ik thuis eerst de basis helemaal bevestigen thuis en dan weer ga, omdat ik denk dat ze de galop nog zo moeilijk vind dat ze zelf een btje in de stress schiet.

Wat vinden jullie van mijn oplossing???

Rhona17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:21

Probeer gewoon te rijden zoals je altijd doet. Je moet het idee hebben dat het je niet kan schelen of je goed of niet rijdt, maar dat je er alles aan gedaan hebt om d'r normaal te laten lopen!!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:24

Tarah5 schreef:
Ik heb dit probleem ook!!! Mijn paard begint heel goed aan zn proef, maar halverwege(na de galop) is ze heel opstandig een aantal onderdelen. Daarna gaat het weer goed.

Ik heb dus besloten, dat ik thuis eerst de basis helemaal bevestigen thuis en dan weer ga, omdat ik denk dat ze de galop nog zo moeilijk vind dat ze zelf een btje in de stress schiet.

Wat vinden jullie van mijn oplossing???

Het is natuurlijk altijd goed om pas wedstrijden te starten als de basis goed is.

Als je thuis nou niet dit probleem hebt. Daar bedoel ik mee dat ze na de galop wat opstandig is, dan is dit dus ook een kwestie van kilometers maken en dus die ontspanning zien te vinden tijdens een proef. Het is zo dat veel paarden na de galop gewoonweg wat heter worden en dus iets meer spanning krijgen.

als je thuis wel dit probleem hebt vind ik het helemaal geen slecht idee als je zegt ik wil dit eerst helemaal onder de knie hebben.

Er zijn ook mensen die blijven gewoon starten omdat ze dan misschien wel na die galop een paar puntjes laten liggen, maar met de andere onderdelen weer heel erg goed scoren en dus toch een goed eindresultaat hebben. Ja dan kom je jezelf in een klasse hoger misschien wel tegen, maar als je in die tussentijd thuis gewoon door blijft trainen en extra aandacht aan die punten geeft wordt dat in de loop van de wedstrijden ook steeds beter.

Er zijn dus meerdere wegen die naar rome leiden en ieder heeft zo zijn eigen mening hierover.
De een heeft baat bij het ene en de andere weer bij het andere.

Wens je ook heel veel succes.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:18

Thuis is ze ook altijd wel heter, maar wel lkkr handelbaar, ik had ook op mijn coupon dat paard te diep loopt, ben nu dus druk bezig met deze aandachtspuntjes te verbeteren (gaat gelukkig al veel beter) en wil gewoon in het outdoor seizoen weer gaan starten. Wij starten zowiezo het liefst op zondag en dat kan hier in de buurt niet dus het scheelt ook wel een hoop geld eventjes geen wedstrijden rijden

on-topic: Zou het misschien helpen om niet te denken aan dat nageefelijke en oefeningen gewoon rijden, misschien zakt ze dan vanzelf weer!!!

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:21

Haha jaa dat is ook een idee! Ik blijf ook gewoon maar starten en dan maar hopen dat het steeds beter gaat! Wel bedankt voor al jullie reacties! Ik kan er in iedergeval wel wat mee!