Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
KiWiKo schreef:Toch zal je in het positieve door moeten gaan, wellicht vind het kind het zelf niet echt leuk????
daantjuhhh schreef:Misschien moet je gewoon eens zeggen dat het niet erg is als ze een x een fout maakt.
Je hebt liever dat ze een fout maakt dan dat ze niks doet want anders duurd de leerweg alleen maar langer.
Zeg er desnoods bij, om te voelen en weten wat goed is moet je ook eens een fout durfen te maken, want dan weet hoe het niet moet en voel je het verschil tussen fout en goed.
Zeg erbij dat je vind dat ze heel leuk met je paard omgaat en dat je haar een lieve leuke meid vind, maar dat je weleens wat meer lef wil zien.
Doe dit alles op een beetje vriendelijke vrolijke manier.
Als jij namelijk ook niks zegt heb je 2 passiefe mensen.
shadow0 schreef:Als het om kinderen gaat kan het toch nooit de bedoeling zijn om iemand 'meerdere keren aan het janken' te krijgen, toch? Ik kan me ook niet voorstellen dat het echt goed is voor een persoon. (Zelfs al zou het misschien nuttig zijn voor je sportprestaties, dan nog ben ik er van overtuigd dat een kind daar schade aan overhoudt, zeker een kind met faalangst)
Op een manege zou ik zeggen: probeer eens een paard dat gewoon een beetje meer vastberadenheid nodig heeft. Dat kan soms heel verfrissend werken. Maar in dit geval is dat wat lastiger denk ik.
Maar.. niet iedereen is hetzelfde. Misschien is het gewoon niet de manier waarop het meisje kan / wil rijden. Dat ze daar 'naar 4 jaar' aan toe zou zijn, doet niet terzake, je moet uitgaan van je leerling.
Wat je misschien ook zou kunnen proberen is de manier waarop je passieve paarden ook wakker maakt: heel veel overgangen vragen. Niet moeilijk, maar vaak, snel, steeds anders. Bij de ene letter stappen, bij de volgende draven, gebroken lijn, halthouden, volte halve baan, middendraf, etc. Ook rare figuren en onverwachte dingen verzinnen, die niet moeilijk zijn maar die wel vragen dat ze erg oplet, en dat ze meer op andere dingen let dan op haar eigen rijden.
Van de ene kant is het heel goed dat je nieuwe onderwerpen rustig introduceert, van de andere kant bevestigt dat ook dat het spannend en moeilijk is. (Dat dilemma kom je steeds tegen). Eigenlijk zou ze een keer 'per ongeluk' moeten ervaren dat ze best zijwaarts kan. Als je elke keer vreemde dingen vraagt die niet moeilijk zijn maar wel onverwacht, kun je misschien een keer het zijwaarts erin smokkelen zonder dat ze daarop dichtklapt.
Zeggen heeft in elk geval minder zin denk ik, het is meer iets wat ze moet ervaren.
lowara schreef:kind vind het helemaal geweldig, haar ouders proberen het juist vaak tegen te houden,omdat ze soms zo passief doet.
maar het meisje zelf is hier totaal gelukkig, en vind het rijden ook erg leuk. vandaar dat ik niet snap dat ze zo passief rijdt.
lowara schreef:ehm als ik zo zou doen zou ze mij erg raar aankijken. ze is 13 jaar oud en vol in de pubertijd, dus op zich kan ik wel enthousiast zijn, maar teveel kreten werkt bij haar niet. je laatste punt vind ik wel een goed plan! klopt, aan het einde was ik het totaal zat en dan ben je zelf een stuk minder gemotiveerd en vrolijk aan het lesgeven. dat zal dan zowiezo moeten veranderen.