faalangst bij lesklantje, hoe op te lossen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

faalangst bij lesklantje, hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 15:39

Ik geef nu al rond de 5.5 jaar les op mijn eigen paarden aan kinderen.
Dit gaat eigenlijk best lekker, en ik doe het met veel plezier.
Maar ik merk de laatste tijd dat er 1 leerling is die een beetje stagneert in haar paardrij ontwikkelingen.
Dit komt voornamelijk doordat ze van zichzelf nogal een stil meisje is. best wel faalangstig, en er komt weinig uit haar tijdens het rijden.
Ze zit er ontzettend passief op, laat de pony gewoon sloom haar gangetje lopen.
Zo langzamerhand ben ik met haar er allang aan toe om allerlei moeilijke oefeningen te doen ( zijwaarts, achterwaarts, verzamelen etc) ze kan dit allemaal ook prima aan, maar ze blijft gewoon zo passief rijden.

ik moet wel 20X per les zeggen dat ze de pony sneller moet laten lopen, dat ze zelf de hulpen wat duidelijker moet geven ipv gewoon te blijven meeliften.
Maar ze blijft gewoon zo passief rijden.
Bij nieuwe dingen is het vaak een crime, want het duurt minimaal 3 lessen voor ze iets echt durft te doen.
zijwaarts bijvoorbeeld, ze kan het allemaal zo opdreunen, maar vervolgens doet ze helemaal niets en is dan van slag omdat de pony het niet doet ( logisch)
Het is ook niet dat ze het niet aankan, ik ben hier zelf extreem voorzichtig in, en leg de lat ook niet hoog.
Mij maakt het niet uit dat ze iets eng vind omdat ze bang is te falen, en dat het bv weken duurt voor ze een simpele oefening durft te rijden.
Ik ben hier rustig in, en doe alles stapje voor stapje en laat het dan een tijdje weer rusten.
Als ze iets echt niet wil push ik haar ook niet, ik doe ook alleen dingen die ze wil doen.

Maar wat ik wel zo langzamerhand na 4 jaar vind dat moet veranderen, is dat passieve rijden gewoon tijdens de gewone oefeningen.
ze kan alles dromen wat ze moet doen, ze weet dat fouten maken bij mij niet erg is, maar er komt gewoon niets uit.
zelfs bij een gewoon rondje hoefslag rijden lift ze gewoon mee.

Ik heb haar vertrouwen en capaciteiten al proberen op te krikken door haar aan Bixie wedstrijden mee te laten doen ( in de prijzen gevallen) en door haar af en toe als een soort jockey lekker volluit in de bak te laten rijden zodat ze plezier krijgt in het wat "ruigere"werk, en ze misschien tijdens het rijden ook wat agressiever gaat rijden.
dit heeft in de galop goed gewerkt dat ze activer is gaan rijden.
maar de rest van de oefeningen blijft gewoon beneden de maat, ze is gewoon te passief bezig.
zelfs als ik haar eerst oefeningen laat doen waar ze goed in is,zodat haar vertrouwen wat groter is, werkt niet.

zelf weet ze dit niet, ik ga haar niet continue zeggen dat ze fout is, dat maakt het alleen maar erger.

heeft iemand nog tips om haar vertrouwen wat meer op te krikken en haar wat actiever te laten rijden?
Want ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik haar kan laten doen om wat actiever te gaan laten rijden.

KiWiKo

Re: faalangst bij lesklantje, hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:44

Toch zal je in het positieve door moeten gaan, wellicht vind het kind het zelf niet echt leuk????

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:46

KiWiKo schreef:
Toch zal je in het positieve door moeten gaan, wellicht vind het kind het zelf niet echt leuk????

Zoals Kiwiko al zei vind ze het wel leuk? En anders moet je veel compimentjes maken denk k zodra ze het goed doet

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 15:51

kind vind het helemaal geweldig, haar ouders proberen het juist vaak tegen te houden,omdat ze soms zo passief doet.
maar het meisje zelf is hier totaal gelukkig, en vind het rijden ook erg leuk. vandaar dat ik niet snap dat ze zo passief rijdt.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:53

hmm,, dan weet k het ook niet,, ze is ook niet bang voor t paard misschien?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:58

Misschien moet je gewoon eens zeggen dat het niet erg is als ze een x een fout maakt.
Je hebt liever dat ze een fout maakt dan dat ze niks doet want anders duurd de leerweg alleen maar langer.
Zeg er desnoods bij, om te voelen en weten wat goed is moet je ook eens een fout durfen te maken, want dan weet hoe het niet moet en voel je het verschil tussen fout en goed.
Zeg erbij dat je vind dat ze heel leuk met je paard omgaat en dat je haar een lieve leuke meid vind, maar dat je weleens wat meer lef wil zien.
Doe dit alles op een beetje vriendelijke vrolijke manier.
Als jij namelijk ook niks zegt heb je 2 passiefe mensen.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:26

daantjuhhh schreef:
Misschien moet je gewoon eens zeggen dat het niet erg is als ze een x een fout maakt.
Je hebt liever dat ze een fout maakt dan dat ze niks doet want anders duurd de leerweg alleen maar langer.
Zeg er desnoods bij, om te voelen en weten wat goed is moet je ook eens een fout durfen te maken, want dan weet hoe het niet moet en voel je het verschil tussen fout en goed.
Zeg erbij dat je vind dat ze heel leuk met je paard omgaat en dat je haar een lieve leuke meid vind, maar dat je weleens wat meer lef wil zien.
Doe dit alles op een beetje vriendelijke vrolijke manier.
Als jij namelijk ook niks zegt heb je 2 passiefe mensen.

Das ook een goeie tip,, misschien een keertje een dagje poetsen en vanalles uitleggen over toilleteren? Vond k altijd heel leuk weet niet of het gaat helpen bij de les

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 16:32

mm dat heb ik eigenlijk allemaal aan gedaan.
ze komt ongeveer 1X per 2 maanden gewoon lekker poetsen, longeren en met de paarden en stallen pruttelen voor de lol.

Maar HOE vertel ik haar dat ze meer lef moet tonen en dat ze het ook laat zien? want als je het alleen vraagt of het dmv een oppepper of grap vetrelt, doet ze het dus niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:38

Dan moet je gewoon wat strenger zijn!
Je zegt dat zij passief is, maar asl jij niet iets harder optreed blijfen jullie beide passief bezig.
Het is misschien moeilijk.
Zeg dat je haar een ontzettende leuke lieve meid vind, mar dat ze wat meer lef moet gaan totnen.
Fouten maken is helemaal niet erg.
Dat wil jij juist zien om haar te laten leren en voelen hoe het niet en hoe het wel moet.
Ik was ook een beetje een passief persoontje.
Maar er is hart opgetreden tegen mij en nu gaat het veel beter.
Ik wou ook altijd het liefst zo min mogelijk fouten maken.
Ik vind fouten vreselijk, maar als er iets niet lukte bleef ik maar zacht en lief omdat ik te lief voor mijn paard was.
Ik heb nogal een strenge instructise.. (geloof me ze heeft me al meerdere keren aan het janken gekregen omdat ik te passief was en juist daardoor fouten maakte.
Maar ik heb er wel van geleerd en maak misschien wel meer fouten, maar ik rij nu echt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:34

Als het om kinderen gaat kan het toch nooit de bedoeling zijn om iemand 'meerdere keren aan het janken' te krijgen, toch? Ik kan me ook niet voorstellen dat het echt goed is voor een persoon. (Zelfs al zou het misschien nuttig zijn voor je sportprestaties, dan nog ben ik er van overtuigd dat een kind daar schade aan overhoudt, zeker een kind met faalangst)

Op een manege zou ik zeggen: probeer eens een paard dat gewoon een beetje meer vastberadenheid nodig heeft. Dat kan soms heel verfrissend werken. Maar in dit geval is dat wat lastiger denk ik.

Maar.. niet iedereen is hetzelfde. Misschien is het gewoon niet de manier waarop het meisje kan / wil rijden. Dat ze daar 'naar 4 jaar' aan toe zou zijn, doet niet terzake, je moet uitgaan van je leerling.

Wat je misschien ook zou kunnen proberen is de manier waarop je passieve paarden ook wakker maakt: heel veel overgangen vragen. Niet moeilijk, maar vaak, snel, steeds anders. Bij de ene letter stappen, bij de volgende draven, gebroken lijn, halthouden, volte halve baan, middendraf, etc. Ook rare figuren en onverwachte dingen verzinnen, die niet moeilijk zijn maar die wel vragen dat ze erg oplet, en dat ze meer op andere dingen let dan op haar eigen rijden.

Van de ene kant is het heel goed dat je nieuwe onderwerpen rustig introduceert, van de andere kant bevestigt dat ook dat het spannend en moeilijk is. (Dat dilemma kom je steeds tegen). Eigenlijk zou ze een keer 'per ongeluk' moeten ervaren dat ze best zijwaarts kan. Als je elke keer vreemde dingen vraagt die niet moeilijk zijn maar wel onverwacht, kun je misschien een keer het zijwaarts erin smokkelen zonder dat ze daarop dichtklapt.

Zeggen heeft in elk geval minder zin denk ik, het is meer iets wat ze moet ervaren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 00:02

shadow0 schreef:
Als het om kinderen gaat kan het toch nooit de bedoeling zijn om iemand 'meerdere keren aan het janken' te krijgen, toch? Ik kan me ook niet voorstellen dat het echt goed is voor een persoon. (Zelfs al zou het misschien nuttig zijn voor je sportprestaties, dan nog ben ik er van overtuigd dat een kind daar schade aan overhoudt, zeker een kind met faalangst)

Op een manege zou ik zeggen: probeer eens een paard dat gewoon een beetje meer vastberadenheid nodig heeft. Dat kan soms heel verfrissend werken. Maar in dit geval is dat wat lastiger denk ik.

Maar.. niet iedereen is hetzelfde. Misschien is het gewoon niet de manier waarop het meisje kan / wil rijden. Dat ze daar 'naar 4 jaar' aan toe zou zijn, doet niet terzake, je moet uitgaan van je leerling.

Wat je misschien ook zou kunnen proberen is de manier waarop je passieve paarden ook wakker maakt: heel veel overgangen vragen. Niet moeilijk, maar vaak, snel, steeds anders. Bij de ene letter stappen, bij de volgende draven, gebroken lijn, halthouden, volte halve baan, middendraf, etc. Ook rare figuren en onverwachte dingen verzinnen, die niet moeilijk zijn maar die wel vragen dat ze erg oplet, en dat ze meer op andere dingen let dan op haar eigen rijden.

Van de ene kant is het heel goed dat je nieuwe onderwerpen rustig introduceert, van de andere kant bevestigt dat ook dat het spannend en moeilijk is. (Dat dilemma kom je steeds tegen). Eigenlijk zou ze een keer 'per ongeluk' moeten ervaren dat ze best zijwaarts kan. Als je elke keer vreemde dingen vraagt die niet moeilijk zijn maar wel onverwacht, kun je misschien een keer het zijwaarts erin smokkelen zonder dat ze daarop dichtklapt.

Zeggen heeft in elk geval minder zin denk ik, het is meer iets wat ze moet ervaren.

Zo bedoelde ik het niet.
Ik zeg absoluut niet dat de TS dat bij haar lesklant moet doen, maar ik had even een harde hand nodig om door mijn faalangst enz.. heen te komen.
Als ze dat niet gedaan hadden had ik nu op de zelfde plek gestaan als toen.
Daarbij ben ik 21 jaar en wil ik echt verder met mijn paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:01

lowara schreef:
kind vind het helemaal geweldig, haar ouders proberen het juist vaak tegen te houden,omdat ze soms zo passief doet.
maar het meisje zelf is hier totaal gelukkig, en vind het rijden ook erg leuk. vandaar dat ik niet snap dat ze zo passief rijdt.

Denk dat je hier zelf het antwoord geeft. Als de ouders het kind teveel proberen tegen te houden krijg je vaak van zulke kinderen.

Probeer haar te motiveren om doortastender te zijn en als ze dat dan doet daar heel erg enthousiast op reageren.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:15

Katja heeft hier wel een punt. Kind weet misschien ook niet waarom haar ouders haar proberen tegen te houden. Zo denkt zij misschien wel dat dat is omdat ze te veel met paarden bezig is. Dus probeert ze iets minder enthousiast te doen omdat ze niet wil dat haar ouders haar nog minder laten rijden.

Verder ga ik met daantjuhh mee. Als kinderen erg passief reageren mogen ze best wel wat strenger aangepakt worden om eens in actie te komen. Natuurlijk ook weer niet zo streng dat ze zit te huilen op haar paard.

Verder complimentjes geven is natuurlijk goed maar ze mag er ook best duidelijk op gewezen worden wat ze fout doet. Alleen maar complimentjes geven is voor dat meisje ook niet geloofwaardig want ze weet best dat iedereen ook wel fouten maakt. Dan gaat ze je op den duur ook niet meer geloven als je een compliment maakt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:42

ik heb wel een video fimpje van haar waar het overduidelijk op te zien is,maar ik krijg het kreng niet gedown load. zal het zo nog eens proberen, dan kunnen jullie precies zien hoe ze in de lessen is

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 20:06

aaah gelukt.
hier een fimpje van in de winter. de pony wilde steeds niet op de hoefslag vanwege de plassen water, en mijn leerling moest haar dmv been gebruik erdoorheen helpen.
half uur ervoor was ze in huilen uitgebarsten, dus ik was hier erg rustig bezig om het dan maar stap voor stap uit te leggen.
maar je ziet dat ze nogal down is en erg passief aan het rijden is.
http://www.zippyvideos.com/8930741201756906/mov00757/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:17

Ik zie ook dat ze erg gespannen is.
Nog steeds denk ik dat vaart en actie in de lessen (ook al komt die uit jou en nog niet uit haar) kan helpen. En vrijheid erin brengen (ook zeker in haar handen).

Lang verhaal over een idee volgt:

Gooi de theorie maar overboord
Ehm, hoe moet ik dat uitleggen... het focussen op de details en op stap voor stap belemmert het geheel, de samenhang. Is moeilijk uit te leggen, ik zal het proberen met een voorbeeld.

Stel, je wilt leren wijken. Je kunt dat leren vanuit de hulpen: been hier, handen daar, gewicht zus of zo, et voila: je paard wijkt.
Maar het kan ook andersom: je begint met het doel. Rijd van A naar C en vanaf de X duw je je paard naar rechts. Het maakt even niet veel uit hoe. En het maakt ook niet uit of je een cm naar rechts gaat of een paar meter, en het maakt zelfs niet uit of dat met linker- of rechterstelling is. Desnoods sta je op de C en duw je met je eigen lichaam het paard wat naar de kant. En dan ga je het bijschaven, niet hulp-gericht maar doelgericht. Je wilt dat je paard rechtblijft maar scheef loopt. Hoe voorkom je dat je paard naar rechts draait? Begrenzen met je handen en gewicht. Hoe krijg je je paard meer naar rechts?
Meer aandacht, kortom, voor het effect en het totaal, en minder voor de details. Dat kun je altijd later nog bijschaven. (En ja, in bepaalde gevallen is het veel moeilijker om iets af te leren dan om iets gelijk goed te leren. Maar dat geldt niet voor alles.)

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:37

Zelf enthousiaster zijn!
Je geeft je commando's op een te rustige manier. Moedig haar aan, met kreten als "Kom op, je kan het, ik weet het zeker!" en laat haar veel verschillende dingen doen. en niet de nadruk leggen op wat niet helemaal goed ging, maar juist op die ene stap verder de hoek in.
Zelf overstromen van enthousiastme als het er maar op lijkt wat ze moet doen en nieuwe dingen niet benadrukken, maar verweven in een oefening en het min of meer "per ongeluk" laten gebeuren.
Aan het eind van het filmpje zeg je "ik zal het nog 1 keer......" met een intonatie alsof je het allemaal niet leuk meer vind. Jou houding is erg belangrijk voor dit soort kinderen. Ze kunnen heel goed zien aan je houding en intonatie dat je er zat van bent en dan komt er nog minder uit omdat ze bang zijn het juist fout te doen.

Het is een heel moeilijk lesgeven, vergt heel veel energie, maar als het je lukt geeft het wel een heel goed gevoel.

Tipje: laat jezelf eens op video zetten terwijl je lesgeeft en ga ernaar kijken alsof jij die leerling bent.

Succes

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 21:37

ehm als ik zo zou doen zou ze mij erg raar aankijken. ze is 13 jaar oud en vol in de pubertijd, dus op zich kan ik wel enthousiast zijn, maar teveel kreten werkt bij haar niet. je laatste punt vind ik wel een goed plan! klopt, aan het einde was ik het totaal zat en dan ben je zelf een stuk minder gemotiveerd en vrolijk aan het lesgeven. dat zal dan zowiezo moeten veranderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:22

Over dat raar aankijken komen ze wel weer heen hoor Ik zie het probleem niet, ook niet bij iemand van 13 in de puberteit. Waarom denk je dat het niet gaat werken? (Jij kent haar natuurlijk beter dan wij, dus misschien dat het helpt als je dat uit kunt leggen)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 22:25

ehm.. ze begint dingen echt kinderachtig te vinden, dus als ik haar ineens vol blijheid voor allerlei dingen sta aan te prijzen ( ik prijs wel vaak hoor! maar gewoon steeds tussendoor), denk ik dat ze mij realtief snel te kinderachtig en niet meer serieus vind.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:40

lowara schreef:
ehm als ik zo zou doen zou ze mij erg raar aankijken. ze is 13 jaar oud en vol in de pubertijd, dus op zich kan ik wel enthousiast zijn, maar teveel kreten werkt bij haar niet. je laatste punt vind ik wel een goed plan! klopt, aan het einde was ik het totaal zat en dan ben je zelf een stuk minder gemotiveerd en vrolijk aan het lesgeven. dat zal dan zowiezo moeten veranderen.

Je moet ook niet van het ene op het andere moment alles veranderen. Je moet wel "echt"jezelf blijven want een gemaakt, geforceerd typetje spelen hou je niet vol.
Misschien helpen kreten niet, maar je houding en enthousiasme uit stralen zal misschien al genoeg zijn.

Ik heb gister een groep met 7 pubers op paarden gehad, en ze waren allemaal schaapmak en super aan het rijden. Niet 1 die gek opkeek van mijn enthousisame terwijl ik die groep pas 1x eerder heb gehad.
Pubers moet je een beetje overbluffen

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:23

Je zal er eerst achter moeten zien te komen waar de passiviteit vandaan komt voordat je een passende oplossing kan hebben.
Het kan natuurlijk vanuit de faalangst komen (wat redelijk voor handen ligt), maar ook dan zul je er achter moeten komen waar nu precies die drempel ligt.
Je geeft ook al aan dat haar ouders niet volledig achter het paardrijden staan. Misschien heeft ze wel een tweestrijd. Aan de ene kant loyaal zijn naar zichzelf (en misschien wel naar de pony of naar jou), maar ook het loyaal zijn naar haar ouders. Dan is er sprake van 'wil wel maar kan niet'. De oplossing zal je dan ook niet bij het meisje moeten zoeken, maar bij de ouders.
Verder liggen faalangst en perfectionisme dicht bij elkaar (ook bij dit meisje?). Sommige mensen met dit probleem doen daarom dingen liever niet (=passivisme) dan dat ze ze wel doen met de kans dat ze een fout maken. De aanpak voor dat probleem kan ook weer verschillend zijn. Het ene kan zijn dan je alles in hele kleine stukjes aanbiedt zodat fouten maken praktisch onmogelijk is. Maar als ze zich veilig voelt (en ook echt alleen dan), kan je haar 'leren' fouten te maken. Ze zal dan over haar eigen schaduw heen moeten springen. Nogmaals voor haar moet er dan absolute veiligheid zijn anders bereik je het tegenover gestelde.
Positiviteit werkt altijd, maar zorg ervoor dat je het bij jezelf houdt. Ik bedoel daarmee dat je positiviteit écht moet zijn. Een beetje aangedikt mag wel, maar niet te veel anders komt het niet over op het meisje.