flippende pony tijdens wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

flippende pony tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 18:22

hey,
IK ga zaterdag een wedstrijd rijden op een pony die nogal behoorlijk hyper wordt als ie de wedstrijdbak ingaat. Iemand nog tips qua los/inrijden om hem rustiger te maken en iemand misschien nog tips voor tijdens de wedstrijd(behalve dan de gebruikelijke dingen zoals diep zitten, je zwaar en lang maken etc.)

ILOVETARO

Re: flippende pony tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:26

Vooral zeker van jezelf zijn natuurlijk !
als jij rustig bent, is de pony ook
vrij rustig, vertrouw dus op jullie allebei & dat het
gaat lukken !!

Succes

Kus

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:26

Zelf relax zijn en rijden voor je plezier, je moet maar zo denken: er zijn ergere dingen. Dit heeft bij mij ook geholpen.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:28

Als je pony erg druk is. (heb er zelf ook zon 1, zaterdag op wedstrijd nog afgelanseerd) Heel veel overgangen rijden. Paar passen draf- stap - draf- middendraf- draf- middendraf- stap- draf- halt. Blablabla. Helpt echt! Zo krijg je meer controle over je pony en jij bepaalt het tempo!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:51

zoals Kissytjuh al zegt veel overgangen rijden, zelf rustig blijven, niet te hoog tempo gaan rijden met losrijden, en laag en over de rug losrijden hiervan ontspannen ze snel.

jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:11

zelf vooral niet boos worden en proberen niet te zenuwachtig te worden en probeer hem op zijn gemak te stelklen en maak hem maar een beetje moe

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:15

unice_lover schreef:
zelf vooral niet boos worden en proberen niet te zenuwachtig te worden en probeer hem op zijn gemak te stelklen en maak hem maar een beetje moe

Juist niet moe maken, dit heeft weer gevolgen voor je proef. Zoals al eerder gezegd is, overgangen rijden. Dit zorgt ervoor dat je pony "als het goed is" geconcentreerd blijft op jou hulpen en toch wakker. Wanneer je alleen maar rondjes gaat galloperen om hem wat minder "gek" te krijgen, ben je naar mijn mening gewoon verkeerd bezig. Daarna lekker proberen op te bouwen met wat oefeningen (voltes, hand veranderen e.d. en veel tempowisselingen).

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:35

Heeft je pony nog weinig ervaring? In dat geval zal het vanzelf beter worden

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:36

thuis al even longeren wil ook wel is helpen

jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:36

maar bij mijn pony is het juist zo van een beetje moe maken ni teveel anders loopt ie ni meer en dan gaat het super

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 16:00

dankjullie wel voor al jullie reacties( tot nu toe). Ik denk dat ik zeker wat aan jullie advies zal hebben. Het is een pony die vrij op leeftijd is dus moe rijden is niet verstandig denk ik aangezien ze last van een zwakke achterhand heeft.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:29

Ik zou veel overgangen rijden een veel stelling naar binnen en naar buiten rijden. ook veel figuren rijden. zo blijft ze op jouw letten in plaats van op andere dingen en heeft ze meer te doen. Ik heb namelijk ook zo'n pony en dat helpt heel goed!

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:45

Als ie in de proef nog steeds druk is, probeer hem dan echt op je zit terug te rijden, zoals lngzamer gaan lichtrijden, jezelf zwaarder maken.
Denk niet dat de jury graag ziet dat je met je handen zit te plukken en te trekken om hem rustig te krijgen!
Makkelijker gezegd dat gedaan.. mijn eerste wedstrijd eindigde laatst in 136, zelfde reden als jij! Dus als iemand nog tips heeft.. ik lees mee

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:05

hoii,

ik heb zelf ook een pony onder me die superdruk is! wat ik heb gedaan (vorige week eerste wedstrijd, 1 winstpunt ) is hem JUIST niet moe maken, ik heb hele rustige oefeningen gedaan, niet teveel gevraagd van hem, want die van mij wordt dan alleen maar drukker en drukker..inderdaad veel overgangen rijden, en zelf heeel relax rijden, bij mij helpt het als er iemand aan de zijkant staat waar ik dan tegen ga kletsen!

je let dan niet meer zo op jezelf en blijft dus automatisch meer ontspannen! verder zou ik gewoon echt voor je plezier gaan, altijd blijven lachen!!

hoop dat je er wat aan hebt!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:32

wat ook helpt is op tijd gaan en m overal al even rondlaten kijken zodat de omgeving niet zo spannend meer is.

en in je training vaak meenemen naar verschillende plekken, zodat ze wennen aan vreemde omgeving, en daar dus minder op reageren. en de dag ervoor goed rijden, zodat ie niet al te fel is, en voor je vertrekt even losgooien

kokolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:43

Goede stelling vragen, netjes zitten, let zelf goed op je houding, kijk voor je, hou hem aan het werk ook als je stapt, beloon hem/haar met je stem en het belangrijkste!!
Heb er zelf plezier in en bedenk niet dat hij gaat bokken want dan ontploft hij/zij ook echt!!! }>
Ik heb ervaring met zulke pony's en na zes jaar wedstrijdervaring, begin ik het nu ook te snappen en doet mijn pony niet meer een raket na als ik op wedstrijd ben!!!!
Sucses er mee!!!

Kokolover

Rhona17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:51

Gewoon zelf rustig blijven en doen alsof je helemaal niets door hebt als ie gek gaat doen!!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:47

Nou de wedstrijd is dus geweest en ze was zo mak als een lammetje ik wist niet wat me overkwam! haha. Ben trouwens ook 1e geworden!(met de nodige portie punten natuurlijk )

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:30

he super toch! gefeliciteerd hoor! op naar de volgende

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:54

gefeliciteerd!! super!!
wat waren je punten?