Mijn punten: 145....
En dan het commentaar (punt 1 t/m 14 op ieder punt

1e schouderbinnenwaarts, inzet was ie nog kijkerig naar koetsen die daar stonden en ik moest m dus flink doorduwen om m in de sbw te krijgen. Daarna liep die een goeie schouderbinnenwaarts, mooi constant tempo, goed om binnenbeen gebogen, fijn nageeflijk op 2 teugels. Een 5, "inzet niet mooi" >> Een sbw staat toch niet alleen uit de inzet???
Na de sbw oversteken in middendraf (E-F) eerst rechtstellen en dan wegrijden, maar is maar een kort stukje dus niet veel kunnen laten zien. Een 5, "meer gedurfder" >> Ik wil m wel meteen wegknallen vanuit de sbw, maar logischerwijs vliegt ie dan in galop (galophulp) en vaak komt hij dan tegen de hand omdat hij nog niet recht is en komt er dus helemaal geen middendraf uit. Nu kon ik m mooi rechtstellen en wegrijden en hij verruimde nog een aantal passen. Hoe kijken jullie hiernaar??
2e sbw, liep ook lekker, inzet ging beter en hij bleef redelijk op 3 sporen, maar soms wil hij rechtsom nog wel eens iets te scheef gaan. Een 5, "moet constanter" >> Tijdens een sbw moet je toch blijven rijden om die sbw tot het eind toe goed te blijven doen?? En ook hier, de sbw op zich was goed, hij was goed om mijn binnenbeen, gaf goed na en bleef goed doorlopen. Waarom wordt dat niet meegerekend??
Daarna weer weg in middendraf, zelfde cijfer en commentaar....
Daarna 2 x travers, een 6 en een 5, "moest constanter" >> Hij heeft 2 x een travers laten zien zoals ze me in de proeven nog niet vaak gelukt zijn, beide kanten boog hij goed om mijn binnenbeen, kwam niet met de schouder van de hoefslag en bleef ontspannen in hetzelfde tempo doorlopen. Ik moet alleen in de travers wel goed de hulpen blijven geven, zodat ie bv niet van de hoefslag afloopt. Is er hier 1 paard dat je de travers in kan zetten en die m verder helemaal fluitend precies hetzelfde doorloopt?? Zolang de travers technisch goed is, dan neem je dat toch mee in je cijfer??
Daarna de 2 keertwendingen, Sydney heeft vanaf het begin de halve kw al beter gedaan dan de kwarten in de M1. Ook nu gingen ze beide kanten op goed. Ik heb er iedere x nog 7s voor gehad en ook 2 x een 8. Nu heb ik 2 x een 6 met als commentaar te groot. Is het niet zo dat als hij de keertwending mooi doorstapt, geen been laat staan, goed om het binnenbeen is en niet uitzwaait, dat het dan gewoon een 7 mag zijn??? Ik snap dat in het Z je mag verwachten dat ze iets meer op de plek zijn, maar ik weet zeker dat mijn paard niet meer dan een halve meter van zijn plek komt.
Daarna de galop, beide kanten op een volte 10 meter. Volte was goed rond, ik kwam op de X uit, hij bleef mooi doorspringen en goed gebogen om mijn binnenbeen. 2 x een 5, te groot. Ten eerste weet ik zeker dat ik op de X kwam en niet eroverheen en ten 2e, ook hier, alleen omdat de volte iets te groot is (volgens hem) meteen een 5??
2 x middengalop, hoefslag was aan die kant iets nat/blubberig doordat er een sproeibuis boven hing die lang na had gedrupt (vertelde mijn collega die daar altijd rijd) Hij ging goed weg in de middengalop, verruimde echt goed, bleef mooi naar beneden, alleen het opvangen is dan nog wel eens een probleem, dat lukt me vaak pas echt in de hoek. Staat erbij, "meer verruimen" Op zich valt hierover te discussieren, maar wordt er in die middengangen niet veel te veel gekeken naar de ruimte in de benen en niet naar de rest van het hele paard?????
Daarna de laatste uitgestrekte draf, mijn paard verruimt niet super, maar nu kon ik m goed wegrijden, ik voelde hem echt een flink aantal passen verruimen, hij bleef mooi nageeflijk, ik kon m weer goed terugrijden en ik kon m zowaar goed uitzitten. Een 5, "meer gedurfder" >> Ook hier wordt dan volgens mij niet gekeken naar het algehele beeld, maar hij wil perse een knaldraf zien. Ik wil dat best doen hoor, maar 9 vd 10 x vliegt hij in galop als ik teveel wil. Zoals ik m nu reed, dan kan ie t aan en houd ie t, als ik nog meer had gevraagd had ie dus of tactfouten gemaakt of hij was in galop gegaan. Waarom altijd van die Krack C voorbenen willen zien??????
Verder had ik deze proef dus 2 7s, een voor de contragalop, hier stond bij, netjes gereden, waarom dan niet eens een x een 8 of een 9???????? En na die contragalop terug in draf ook een 7, ging ook goed, kon m fijn doorrijden.
Dan de laatste punten allemaal 6en en 1 5 voor het gereden in algemeen en vertrouwen, nou snap ik die ook niet, want ik kon m lekker rijden en volgens mij zag alles er heel constant uit, waarom dan een 5???
Zuiverheid van de gangen had dus ook een 6, heb ik eigenlijk altijd een 7 op, hij heeft gewoon 3 goeie basisgangen en wordt niet snel onzuiver oid....
Verder stond er als algemeen op dat ik het geheel moet blijven afwerken, dat klopt op zich, ik rij nog wel eens wat rommelig en raffel wel eens af, maar nu had ik het idee dat doordat Sydney zo fijn liep, dat ik juist wel af kon werken en netjes kon rijden. Ik kon echt letten op mijn houding en op de hoeken enz.
Ook stond er dat de aanleuning stiller en constanter moest, ook hier ben ik het wel mee eens, hij is niet superstil in zijn aanleuning, maar wel nageeflijk en recht op 2 teugels.
Nu de grote vraag.... Wie van jullie juryleden hier wil nou eens zo'n M2 proef op onderdelen eens uitleggen wat er nu verwacht wordt???? Wat is er belangrijker?? Waar letten jullie op???
Ik had me voor dit najaar aangemeld voor de juryopleiding, maar ik ben afgewezen (ik voldeed qua leeftijd en klasse maar minimaal aan de eisen) Dus ik wil t heel graag gaan leren, maar ik moet nog ff wachten....