Waarom Hc starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Waarom Hc starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 11:26

Als je HC wil starten moet je toch ook een startkaart hebben en inschrijfgeld betalen? Alleen tellen de punten niet mee en je krijgt geen prijs.
Maar waaom starten mensen dan Hc? Kan je toch net zo goed voor het echie mee doen?

mirjamalvaro

Re: Waarom Hc starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:36

Om te kijken of ze er aan toe zijn om een klasse hoger te starten, of bv in de hogere klassen als paard paar keer heel vervelend is geweest, om ens een keer mt zweep te starten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 11:37

ooooooo

Dus als je normaal L2 rijdt maar de punten hebt voor de M. Dan kan je in de M hc starten om te kijken of je er aan toe bent.

Nu snap ik het. ik vond het al zo raar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:45

ind. als je dan bv. heel laag scoort, dan kun je gewoon in de lagere klasse blijven rijden. EN dan hoef je niet heleboel slechte wedstrijden te rijdne in die hogere klasse.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:46

Ik doe het ook wel eens. Ik spring ZZ, maar als ik 2 maanden geen wedstrijd heb gehad, start ik eerst een keer HC Z of M, zodat ik niet meteen op volle hoogte ga.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:47

Volgens mij is dat niet de bedoeling dat je een klasse hoger Hc gaat starten.
eigenlijk is het principe van een Hc:
Stel dat je L springt,maar het gaat de laatste tijd wat slecht,dan kiezen sommige ruiters er wel eens voor om eerst een HC B parcours te springen. Waarna ze eventueel evenlater voor het officiele nog L springen. Zo heeft het paard de hindernissen al gezien en dergelijke.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:11

Mijn pony heeft 8 maanden stil gestaan.. en Ik Ben L springen met hem (met 20 wp) maar ik wou niet meteen L met hem beginne omdat hij heel kijkerig is enzo dus ik d8 nou eerst maar even een keer B HC
en ik was foutloos en het ging goed dus ikga de volgende keer gewoon weer L springen ..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:21

kimdepim schreef:
Mijn pony heeft 8 maanden stil gestaan.. en Ik Ben L springen met hem (met 20 wp) maar ik wou niet meteen L met hem beginne omdat hij heel kijkerig is enzo dus ik d8 nou eerst maar even een keer B HC
en ik was foutloos en het ging goed dus ikga de volgende keer gewoon weer L springen ..

Op zon manier is zo'n HC parcours ook wel fijne manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:24

Ik ga als ik mijn puinten heb voor het Z2 nog wel een keertje HC Z2 starten bij de pony's. Zo mag ik daarna bij de paarden gewoon verder in de Z1 waar ik gebleven was, anders moet ik kiezen tussen Z2 of Z1+0.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 15:32

Kan het ook bij dressuur? Ik zie namelijk vooral dat mensen bij springen hc starten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:41

HC starten wordt vooral bij het springen gedaan, in de dresuur zie je het veel minder, maar het kan wel. In de dresuur zijn de risico's nou eenmaal niet zo groot als bij het springen als iets net niet helemaal lekker uitkomt omdat je er een tijd uit geweest bent ofzo.
Wat je nog wel eens ziet is dat mensen in het M of in het Z HC starten met zweep, dat mag namelijk.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:44

Met springen rij je sneller verliespunten, daarom wordt daar idd meer HC gestart dan bij dressuur. Dan moet je wel heel droevig rijden voor een verliespunt.

Miona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:35

Met mijn paard start ik momenteel ook HC. We zijn Z2 dressuur, maar ze heeft een zware blessure en we hebben 3 jaar geen wedstrijden gereden. Het gaat nu allemaal wel redelijk goed, maar het is de vraag of Z dressuur nog gaat lukken. De kunstjes lukken nog wel, maar het is gewoon te zwaar (de hele training daarvoor enz.). Nu kunnen we een terugplaatsing aanvragen, maar dan wordt je maar 1 klasse teruggezet, dus naar de Z1. Dat heeft voor ons niet zo veel zin. Vandaar dat we nu HC starten in de M1. Oh ja, ik rijd op aanraden van de dierenarts weer wedstrijden, om mijn paard geestelijk gezond te houden (ze vindt het heeel leuk!!). Dus, dankzij de HC-regeling kan ik wedstrijden rijden...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:47

Mag je ook bijvoorbeeld met een paard hc bij de pony's starten? Nou ja..het zit eigenlijk zo. Ik heb een epony en wil daarmee graag springen. BB bij de paarden gata goed, maar een meter dus niet. Zenuwen om de hoogte en slaat over op het beestje en die weigert, mijn vertrouwen weg en zo gata het wat. Nu kwam mijn vader ermee...mag je niet eens hc starten bij bijvoorbeeld de epony's? dus 90 cm.. Zou zoiets ook mogen?

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:09

Ik heb ook nog een vraagje over hc. Hoe vaak mag je dit starten? Zo vaak als je wilt of een bepaald aantal keren?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:33

Pinacolada schreef:
Mag je ook bijvoorbeeld met een paard hc bij de pony's starten? Nou ja..het zit eigenlijk zo. Ik heb een epony en wil daarmee graag springen. BB bij de paarden gata goed, maar een meter dus niet. Zenuwen om de hoogte en slaat over op het beestje en die weigert, mijn vertrouwen weg en zo gata het wat. Nu kwam mijn vader ermee...mag je niet eens hc starten bij bijvoorbeeld de epony's? dus 90 cm.. Zou zoiets ook mogen?

Nee volgens mij mag dat idd niet nee

twiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:18

eerst mocht je niet een klasse lager starten dan je eigen klasse maar nu mag dat wel en ik doe het meestal wel heeft mijn paard ook even de hindernissen gezien. je mag HC met een paard op een wedstr 1 keer starten maar wel elke wedstr als je dat wil.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:44

Ik doe het eigenlijk standaard tegenwoordig, eerst M-hc en daarna Z. Eerste rondje om lekker in te komen, en daarna voor het echie. Ze springt vaak 2e parcours ook nog eens lekkerder en het is meestal hetzelfde parcours als het eerste. Goeie regeling!