een pony tussen de paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Beaut

een pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 16:34

hallo allemaal,

ff een vraag: ik ga volgende week zaterdag voor het eerst starten. Ik heb een pony en moet starten tussen de paarden!! hoe wordt daar meestal op gereageerd door de jury?? zijn er meer mensen hier die dat doen?

nog tips om niet zenuwachtig te worden?

joyce B

Re: een pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:49

er wordt over het algemeen niet op gereageerd door de jury.
Uitzondering was tijdens onze laatste kringwedstrijd toen een ouder jurylid een steekproef afnam met chipcontrole en achteraf uit de auto kwam om me te waarschuwen dat ik beter de stokmaat op de startkaart kon laten veranderen naar een E-pony omdat ik met een D-pony niet tussen de paarden zou mogen starten (let op: ik ben 2 en ik reed L2 met 5 jarige pony).

Het kostte ons wel enige moeite om hem te overtuigen dat je tegenwoordig ook met D-pony's, zelfs shetlanders, tussen de paarden mag, zelfs moet starten als je ouder dan 18 bent. "Ja, maar dit is geen Shetlander..." was nog 1 van zijn reacties...
hihihi, helaas kostte het me wel een tweede winstpunt omdat de pony na dit oponthoud enigszins van slag was en ze niet meer wilde halthouden na het binnenkomen, maar verder nooit een negatief woord gehoord. Hoogstens verbaasde omstanders af en toe

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:03

Er wordt vaak meer door de betreffende ruiter gereageerd dan door de jury. De ruiter voelt zich al gauw een calimero en geeft aan alles en iedereen de schuld als er geen wp wordt gescoord.

joyceB en nog vele andere ponyruiters weten gewoon wat goed is en die kunnen idd ook op shetlanders winstpunten pakken.

Maar als je met een KWPN'er geen winst pakt, krijgt ook de jury helaas vaak de schuld. Met een pony ( of haflinger,fjord, ijslander of fries) gebeurt het m.i. nog veel vaker.

Niet zenuwachtig worden heb je alleen zelf in de hand. Waarvoor ga je de eerste keer? Wij hadden met de 3 jarige de doelstelling: in de baan blijven en alle oefeningen zo goed of zo kwaad mogelijk doen. De punten waren überhaupt niet belangrijk, maar dat komt ook omdat we met andere paarden al veel ervaring hadden opgedaan.
Als jezelf ook voor het eerst gaat kan je niet verwchten dat je winst scoort. Als je laat moet starten: kom vroeg en ga eerst eens een stuk of 5,6 combinaties in jouw ring bekijken. Zie wat ze doen, hoe ze rijden, of je het goed of niet goed vindt. Het zou fijn zijn als een ervaren ruiter je bijstaat en wat commentaar kan geven.

Moet jezelf vroeg: doe dan wat je kan, let erop dat je niet met je teugels gaat sturen, dat hij rustig maar wel met impuls loopt. En ga na het afzadelen terug naar de baan en ga weer kijken. Daar leer je het meest van, kijken naar anderen.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:12

Ik start ook met een pony, een fjord, tussen de paarden. En net als met de paarden ligt het er maar net aan wat voor jury je hebt. De ene jury reageert er niet op en de ander wel. Het is nou eenmaal een jury sport.
Probeer gewoon lekker rustig te rijden. Niet te stressen als er iets niet lekker gaat. En zoals Amondi al zei, kijk eens naar de andere ruiters. Dan weet je een beetje hoe hun rijden.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:45

Ik start ook met mijn pony tussen de paarden. ik heb nog nooit negatieve reacties gehoord. Ik rij nu puur voor onze lol. Ik ga wel voor winstpunten, maar als ik ze niet haal vind ik het niet meer zo erg. Zolang mijn pony en ik het leuk vinden om op wedstrijd te gaan, gaan we!

Succes!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:41

amondi schreef:
Er wordt vaak meer door de betreffende ruiter gereageerd dan door de jury. De ruiter voelt zich al gauw een calimero en geeft aan alles en iedereen de schuld als er geen wp wordt gescoord.

joyceB en nog vele andere ponyruiters weten gewoon wat goed is en die kunnen idd ook op shetlanders winstpunten pakken.

Maar als je met een KWPN'er geen winst pakt, krijgt ook de jury helaas vaak de schuld. Met een pony ( of haflinger,fjord, ijslander of fries) gebeurt het m.i. nog veel vaker.

Niet zenuwachtig worden heb je alleen zelf in de hand. Waarvoor ga je de eerste keer? Wij hadden met de 3 jarige de doelstelling: in de baan blijven en alle oefeningen zo goed of zo kwaad mogelijk doen. De punten waren überhaupt niet belangrijk, maar dat komt ook omdat we met andere paarden al veel ervaring hadden opgedaan.
Als jezelf ook voor het eerst gaat kan je niet verwchten dat je winst scoort. Als je laat moet starten: kom vroeg en ga eerst eens een stuk of 5,6 combinaties in jouw ring bekijken. Zie wat ze doen, hoe ze rijden, of je het goed of niet goed vindt. Het zou fijn zijn als een ervaren ruiter je bijstaat en wat commentaar kan geven.

Moet jezelf vroeg: doe dan wat je kan, let erop dat je niet met je teugels gaat sturen, dat hij rustig maar wel met impuls loopt. En ga na het afzadelen terug naar de baan en ga weer kijken. Daar leer je het meest van, kijken naar anderen.

Helemaal mee eens! Doe ik ook altijd en het helpt echt
En het is ook niet erg om met een pony tussen de paarden te starten

Lin87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:04

Het gaat prima hoor met een pony tussen de paarden.
Mijn zus start mijn 5 jarige D-pony nu in de M1 tussen de paarden en heeft eigenlijk nog nooit echt negatief commentaar er op gehad!
Veel succes!

Groetjes Linda

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:58

Ik doe het ook!
Ik heb nu al de 2e pony bij de paarden...
(iedereen zegt ook: koop toch eens een paard!!)
Met de ene reed ik Z2 en deze loopt nu M2 +8, dus het zegt niks...
Wel denk ik dat het voor een jury moeilijker te beoordelen is, omdat de passen wat kleiner zijn. (de benen zijn natuurlijk korter en dan krijg je gauw en vertekend beeld)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:41

Diezelfde jury zit volgende week een ponybaan te jureren.
Die jury ziet het echt wel!
Kortere benen maken misschien minder grond maar dat heeft niks met impuls en verzameling te maken.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:13

vertel dat maar tegen sommige juryleden!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 15:46

Ik kreeg vorige x te horen: Met je pony tussen de paarden? Kan die dat wel aan dan. Vervolgens werd ik 1e boven alle paarden...
Niks van aan trekken, gewoon lekker rijden plezier erin houden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:08

Ja, het belangrijkste is dat je rijd voor je plezier en dat je zo kritisch bent op jezelf en je proef dat de punten meestal meevallen als je ze terugkrijgt hahaha

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 11:58

hartstikke bedankt voor jullie reacties!! hoef me dus niet druk te maken...nu nog zorgen datk niet zenuwachtig wordt!!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:32

Ik rijd voor mezelf, dat ik soms scheef wordt aangekeken of omver wordt gereden door "grote"paarden dat doet mij niet zoveel. Ik heb plezier met mijn ponypaard, en hij doet altijd enorm zijn best en ik heb nog nooit oneerlijke punten gehad.
Als ik mijn gebroken lijn rond maak bijvoorbeeld, dan krijg ik een onvoldoende, maar die zou een KWPN-er ook krijgen in hetzelfde geval.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:06

Ik heb een x t idee gehad dat ik veel te weinig punten kreeg, ik kreeg er 147 terwijl iedereen er toch wel vanuit ging dat ik rond de 160 zou hebben maar je weet nooit waar t door komt. Ik weet wel dat ik toen echt achterlijk lage cijfers had : Mn hals strekken was een 4 terwijl ie dat juist perfect deed :S
maja, dat soort dingen hou je toch, of je nou een paard of pony hebt

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:15

ik heb een tijd met mijn pony bij de paarden gereden (is inmiddels weer een paar jaartjes terug) maar ik heb er nooit hinder van ondervonden. Ik kreeg altijd de punten die ik verdiende en in het Z haald ik nog geregeld prijzen weg.... ik heb er dus goeie ervaringen mee zolang je pony maar goed voor elkaar is!

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:27

Hoi,
ik heb ook met mijn pony bij de paarden gestart. In de dressuur M1, kreeg ik zelden winst, of ik nou wel goed reed of niet, had bijna altijd 155 punten haha. In de sgw kreeg ik overigens wel altijd veel punten met de dressuur. Daar wordt toch weer op andere dingen gelet na mijn mening
gr margo

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:55

L0ve schreef:
Hoi,
ik heb ook met mijn pony bij de paarden gestart. In de dressuur M1, kreeg ik zelden winst, of ik nou wel goed reed of niet, had bijna altijd 155 punten haha. In de sgw kreeg ik overigens wel altijd veel punten met de dressuur. Daar wordt toch weer op andere dingen gelet na mijn mening
gr margo

even off-topic.... Mooie naam margo!

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 11:59

bedankt voor de tips!!! mn eerste wedstrijd ging best redelijk en had toch nog 1 winstpunt...dus ben errug blij

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:16

Gefeliciteerd! Het kan idd prima. Ik start met een D-pony tussen de paarden. Soms wordt je wel eens scheef aangekeken en hoor je dat er achter je rug om gepraat wordt, maar dat gebeurt sowieso natuurlijk wel vaker. Van alle wedstrijden die ik heb gereden ben ik de meeste keren op de eerste plek geeindigd en ik heb altijd winst gereden.