Hengst uitbregen, maar geen L2 gereden, is er een optie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Hengst uitbregen, maar geen L2 gereden, is er een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:37

Ik werk al meer dan 3 jaar op een dressuurstal, en heb veel concours gereden maar niet hoger als L1 niveau, toen werden me paarden meestal verkocht. Nu mag ik een hengst gaan uitbrengen op concour in de B, maar ik heb geen L2 gereden.
Kun je een speciale aanvraag doen bij de knhs zodat je hem toch mag uitbrengen?

gr claudia

sherif

Re: Hengst uitbregen, maar geen L2 gereden, is er een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:05

ik had altijd begrepen dat je minimaal L dressuur of L springen geweest moet zijn..je kan even contact opnemen met het KHNS..succes alvast op de wedstrijden!!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:25

L2 moet je zijn geweest.. maar je kan altijd proberen of je dispensatie krijgt.
ik denk het niet, want ze willen met die L2 zien dat je een hengst door de ring kan krijgen(zijn over het algemeen toch wel wat anders dan ruinen en merries ) je moet laten zien dat je in zoverre zo'n beest onder controle kan houden.

net als dat je eerst een b winstpunt moe hebben voor je mag springen. dan moet je ook eerst laten zien dat je een paard netjes gecontroleerd door een ring kan rijden.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:30

Is er niet een paard op stal dat je een paard keer mag uitbrengen zodat je L2 wordt? (alleen handig als je een universele startkaart hebt denk ik)

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:54

Ellebel schreef:
Is er niet een paard op stal dat je een paard keer mag uitbrengen zodat je L2 wordt? (alleen handig als je een universele startkaart hebt denk ik)

Ja precies, hier dacht ik ook aan. Als jij L1 bent geweest en je start bijv. op een M2 paard dan kan je gelijk in de L1 beginnen. Zo ben je sneller bij die L2

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:56

er wordt door de knhs op geen enkele wijze dispensatie gegeven bij het starten van een hengst(pb lynn hier op bokt er maar over) tja idd, anders proberen of je niet een ander paard kan starten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 19:01

Ik zou wel een Z paard mogen starten in de L2, mag dat dan zomaar? Wie kan mij wat meer informatie hierover geven?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:02

VMR -> WD

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:05

Je mag dan in de hoogste gemeenschappelijke klasse starten, dat is dan L1. Daar snel een paar WP bij elkaar rijden, 1x een wp in de L2 en je bent er

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:06

precies zoals ellebel zegt, dat is eigenlijk de enige optie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:08

Ja inderdaad, dat is de enigste snelle oplossing.
Een M beest pakken en zo snel mogelijk 10 puntjes rijden en dan in de L2 een winstpuntje rijden.

Ik vind het BTW wel; een stomme beredenering, als je L2 hebt gereden kan je een hengst rijden??
Ik zag laatst een meisje een L2 proefje rijden met winst, nou op die manier kan ik het met mijn B paardje ook met gemak.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:29

het is ook stom.. net als dat springpuntje(waar mijn vriend ongelooflijk veel last heeft... super springpaard onder zijn kont, maar dressuren kunnen ze beide niet.. en halen ook voorlopig geen 156, maar vervolgens kan iedere miep er op gaan zitten en dan doet ze nix voor je.. hij is de enige die er mee overweg kan...

maarja is nu eenmaal krom geregeld.. is ook voordegene die denken even een hengst te gaan starten... die dus helemaal niet veel ervaring ofzo..

knhs zit raar inmekaar met de regels

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:14

toch heb ik laatst in de bit gelezen over iemand die dat echt niet lukte en uiteindelijk wel dispensatie kreeg!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:29

hoe doet je vriend dat dan in t parcours? B is toch niet veel meer dan wat overgangen en een beetje rond kunnen sturen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:48

gekke_koei schreef:
het is ook stom.. net als dat springpuntje(waar mijn vriend ongelooflijk veel last heeft... super springpaard onder zijn kont, maar dressuren kunnen ze beide niet.. en halen ook voorlopig geen 156, maar vervolgens kan iedere miep er op gaan zitten en dan doet ze nix voor je.. hij is de enige die er mee overweg kan...

maarja is nu eenmaal krom geregeld.. is ook voordegene die denken even een hengst te gaan starten... die dus helemaal niet veel ervaring ofzo..

Die ervaring doe je dus op door in elk geval L2 + wp te zijn.

En van die 156 in de B dressuur. Als je gewoon een beetje rond kunt sturen, kun je met gemak een winstpunt in de B halen. Even wat beter doortrainen en dat zal dan toch echt wel lukken.
Ook die regeling heeft de KNHS echt niet voor niets ingesteld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:51

ik heb ook een meisje in de les........ heeft een hengst, die zal dus met een ander paard L moeten starten voordat ze met dit dier kan starten

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:03

Bij de arabieren is het beter geregeld zie ik,bij het avs stamboek kun je met een hengst de onderlinge wedstrijden mee rijden,als je daar dus uiteindelijk L2 bent met een winstpunt kun je je startkaart aanvragen,dan moet je echter wel weer in de B beginnen,maar je kan inieder geval starten met je hengst,informeer anders is bij jullie stamboek?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:06

Dat is bij de barokke paarden ook zo geregeld, hartstikke handig!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:22

gekke_koei schreef:

knhs zit raar inmekaar met de regels

Nou als ze niet eens de 156 kunnen halen in de B, dan zal het met dat springen in verloop van tijd ook ophouden. Als je je paard niet eens de babybasisdressuur onder de knie heeft, dan kom je vanaf de M-springen toch serieus in de problemen.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:33

Tegen de tijd dat je M-springen bent, is die B-dressuurpunt wsl ook het probleem niet. Het gaat om de mensen die B-springen...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:18

Voor ik met mijn hengst kon starten moest ik ook eerst met een ander paard L met winst zijn.
Dat is nu wel 2 jaar geleden en toen was L1 met een wp nog genoeg.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:40

Je moet idd L2 met winst zijn. Ik heb er overigens nog nooit van gehoord, dat als je onderling L2 rijdt met een hengst, dat de KNHS dat overneemt en ik rij toch al 22 jaar wedstrijden.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:46

ankie1 schreef:
Bij de arabieren is het beter geregeld zie ik,bij het avs stamboek kun je met een hengst de onderlinge wedstrijden mee rijden,als je daar dus uiteindelijk L2 bent met een winstpunt kun je je startkaart aanvragen,dan moet je echter wel weer in de B beginnen,maar je kan inieder geval starten met je hengst,informeer anders is bij jullie stamboek?

Nog beter zelfs. L1 met één winstpunt. En volgens mij start je dan gelijk door in de L1. Dit is bij hoge uitzondering verleend aan het Arabierenstamboek. (Het zijn trouwens geen onderlinge wedstrijden, maar officiële KNHS-wedstrijden voor alleen Arabische Volbloeds). Arabieren hebben namelijk zo'n goed karakter, dat zelfs de hengsten als kinderpony's te gebruiken zijn (zie link in onderschrift )

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:48

Arabendu schreef:
Dit is alleen en bij hoge uitzondering verleend aan het Arabierenstamboek.

Dat valt dus wel mee, zie mijn eerdere post

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:52

missmuts schreef:
Arabendu schreef:
Dit is alleen en bij hoge uitzondering verleend aan het Arabierenstamboek.

Dat valt dus wel mee, zie mijn eerdere post

Had het al veranderd, had idd later nog ff gechkt