inenten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 14:46

Heey,

ik wil met mijn paard gaan starten maar ik zit met een probleem. Mijn paard is altijd netjes geent etc. maar nu zag ik laatst in het paspoort het volgende:
aug, 1999
dec, 2000

dit zou dan tog betekenen dat de enting niet meer geldig is en dat hij dan opnieuw een basis enting moet? En dan kan ik dus pas in december dit jaar starten?

Moniek

Re: inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:48

Hoelang is hij niet meer geent?
Ik snap het namelijk niet?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:52

barreltjuh schreef:
Heey,

ik wil met mijn paard gaan starten maar ik zit met een probleem. Mijn paard is altijd netjes geent etc. maar nu zag ik laatst in het paspoort het volgende:
aug, 1999
dec, 2000

dit zou dan tog betekenen dat de enting niet meer geldig is en dat hij dan opnieuw een basis enting moet? En dan kan ik dus pas in december dit jaar starten?

Ja dat klopt, deze enting is niet meer geldig, dus je moet inderdaad opnieuw de basis enting laten doen.
Maar is je paard in 2001 t/m 2005 wel op tijd geënt? Dan heb je kans dat degene die controleert niet ziet dat het zo lang geleden niet goed is gegaan, maar officieel ben je fout.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:53

Als je paard al 5 jaar niet meer geent is mag er wel eens een enting tegenaan.
Als je wilt gaan starten zul je idd eerst een basisenting moeten hebben.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 22:45

ja neej ho hij is verder wle ieder jaar geent dat wel. Alleen 1 keer zaten er dus drie maanden over heen. En dus moet ik nu de basis enting opnieuw, ja ik wilde binnekort starten maja of ik het risico moet nemen....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:05

Staat het op de eerste pagina (bovenaan) of ergens tussen in ? Ik zou het risico gewoon nemen. Er wordt zelden gecontroleerd, en het is al zo lang geleden. Volgens mij kijken ze eerder naar het laatste jaar dan daarvoor. En anders doe je basisenting wel gewoon, maar start je ook gewoon. (moet wel 10 dagen tussen de laatste enting en je wedstrijd zitten)

3mnd vind ik trouwens wel lang om te wachten met de jaarlijkse enting.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:52

Op zich zou ik zeggen neem het risico, maar tijdens een wedstrijd is het gebeurd dat het paspoort van degene werd gecontroleerd die ik voorlas.
De dierenarts had een fout gemaakt in de jaartallen en ze zou volgens de jury niet mogen starten. Een hele heisa om een stom jaartal.
Daarom zeg ik, neem het risico niet, want wat is vervelender dan dat je op je wedstrijd bent en je kunt niet starten.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:57

Sammie schreef:
Staat het op de eerste pagina (bovenaan) of ergens tussen in ? Ik zou het risico gewoon nemen. Er wordt zelden gecontroleerd, en het is al zo lang geleden. Volgens mij kijken ze eerder naar het laatste jaar dan daarvoor. En anders doe je basisenting wel gewoon, maar start je ook gewoon. (moet wel 10 dagen tussen de laatste enting en je wedstrijd zitten)

3mnd vind ik trouwens wel lang om te wachten met de jaarlijkse enting.

Dat klopt volgens mij niet, in de KNHS reglementen staat 7 dagen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 09:43

ja ik weet het, het is stom dat er drie maanden overheen zitten... maar dat is nog gebeurd bij de vorige eigenaren want hij is nu pas zeven maanden van mij dus tja... Maar ik zal ff kijken of het op de vorige bladzijde staat volgens mij wel ... Maja ik moet maar even overleggen of ik wel of niet ga proberen te starten. Hij krijgt deze week opnieuw de basis enting.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:58

Kylan schreef:
Dat klopt volgens mij niet, in de KNHS reglementen staat 7 dagen.

In mijn paspoort staat nog gewoon 10 dagen

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 15:22

net de DA gebeld vrijdag krijgt ie weer basisenting, dan moet ie in dec ofzo weer herhaald tog ? Bij ons op stal worden de paarden in maart allemaal geent dan kan ik na dec tog gewoon weer in maart met de rest mee? Of is dat allemaal te snel achter elkaar?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:37

ALs je het zeker wilt weten moet je de Da dat even vragen. Ik denk zelf dat je maart wel weer kunt enten. Ik ent ook gelijk met de paarden bij mij op stal. Hoeft de Da er maar 1 keer voor te komen. Scheelt mij namelijk geld.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 15:43

ja precies

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:56

4. Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige inenting en minimaal 10 dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 18:05

OK dank je wel, nu is het helemaal duidelijk