Wedstrijdprobleem (zie ook [RT])

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveNonny

Wedstrijdprobleem (zie ook [RT])

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:14

Hallo,
Ik heb een wedstrijdprobleem.
Ik rij M2 met mijn pony en het gaat super.
Maar als ik de proef in rij en gegroet heb, zakt ze in en heb ik geen genoeg kacht om haar vooruit te krijgen en dus haal ik me punten niet.
We geven haar veel muesli met haver en ik rijd haar voor de proef erg voorwaarts, fok haar soms zelfs op, heb best grote sporen maar niets helpt.
Heeft iemad misschien tips voor mij?
Ik zou iedereen die helpt erg dankbaar zijn.
Groetjes Nancy
p.s. Ik ben nog maar 12 jaar dus heb niet genoeg beenkracht en de sportschool is geen oplossing.

RedFlame

Re: Wedstrijdprobleem (zie ook [RT])

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:33

misschien minder lang inrijden dat ze nog wat meer pit over heeft?
inrijden met zweepje?
thuis oefenen met proefje gaat wel goed of ook niet?

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:17

Een keer HC concours starten en dan met een zweep rijden. Van tevoren melden bij de jury waarom je HC start, zodat je er niet op aangekeken wordt als je je pony flink aanpakt in de proef.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:48

zou het niet kunnen zijn dat het probleem bij jezelf ligt?Het lijkt me sterk dat telkens wanneer je groet je paard geen zin meer heb om te lopen . Mischien klem je onbewust wat meer waardoor je je paard tegenwerkt .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:07

Ik heb het topic op RT op slot gezet aangezien dit meer een vraag is voor WD .

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:15

Mijn reactie uit het gesloten topic:
je rijd M2 en heb je geen instructrice die je hierbij kan helpen?? Sporen maken het probleem alleen nog maar erger want hoe vaker je daarmee prikt, hoe dover je paard wordt aan het been.

Hoe kun je haar niet vooruit krijgen dan? Krijg je haar niet in galop ofzo of sukkelt ze steeds op haar voorhand? Het is een beetje onduidelijk.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:06

Ik zou inderdaad een paar keer HC starten. Het is misschien nu gewoonte voor het dier geworden om in de proef in te storten, omdat ze weet dat jij er dan niet aan rijdt. Wellicht gaat het beter als je een paar keer zonder punten er goed aan hebt kunnen rijden.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:48

mijn nicht heeft ook zo'n probleem gehad met haar pony, bleek dat de pony bloedarmoede had. Heb je al bloed laten prikken?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:21

Ik zou zeggen. probeer eens kort los te rijden. Blijbaar steek je al je energie in het losrijden en als je dan in de ring gaat en je moet je hulpen minimaliseren dan houd je pony het voor gezien. Gewoon een keer rustig losrijden en niet te lang. ook bij het losrijden je hulpen zo klein mogelijk houden. Dan heb je tenminste reserves ale je de ring in gaat en reageerd ze als je een hulp geeft en kan je hoogst waarschijnlijk veel activer rijden.

Hoe lang rijd je nu in? Hoe lang train je tuis (minuten per keer)?

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:18

Ik heb hetzelfde probleem.. Mijn pony blokkeerd.. Ze moeten er gewoon "doorheen" ze moeten het gewoon leren.. Mijn pony gaf ik in het begin super veel ruimte van voren, je handen naar voren en ze echt de ruimte geven om weer weg testappen.
Als ze weten dat de naar voren kunnen, kun je het langzaam weer af bouwen.. en ze wat minder ruimte van voren geven.
Het heeft zeker tijd nodig en je moet je er in de proef niet al te druk over maken (dat doe ik wel ) gewoon ruimte geven en als ie loopt weer netjes opvangen.. Als je meteen in het begin van je proef al een schop moet geven, kun je de rest van je proef blijven schoppen..

LoveNonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 15:56

Haay,
Thuis doet ze het super, inrijden ook.
Intructie helpt wel, maar dat zegt ook niet alles.
We geven haar veel haver enzo, maar bij de vorige baas kreeg ze 2kg haver per dag, dat vind ik veel te veel. De haver helpt ook niet zo heel goed. Bovendien was de vorige baas een jongen, en veel ouder en sterker. Dat is ook een nadeel.
Alle energie steek ik niet in het lorijden, verschillende manieren geprobeerd met losrijden. Kort losrijden, en iets langer. Kort helpt niet want dan is ze niet goed genoeg inrijden en bovendien is ze na de proef alsof ze nog moet rijden. Inrijden heb ik geprobeerd mét zweep en zónder zweep. Geen van beide heeft effect.
HC wil ik trouwens wel proberen!
Ik denk niet dat het een gewoonte is maar ze is zó braaf in de proef, dat ze sloom wordt.
Ik rijd trouwens een half uur in, dat is echt het kortste wat kan anders is ze niet lekker te rijden. Thuis rijd ik per training ong. driekwartier per dag. Ze doet het thuis trouwens wel goed en inrijden ook dus het lijkt mij geen bloedarmoede.
Ze is van Wellington (vader) en er zijn meer Wellington's die te langzaam ijn in de proef. Ik ken er namelijk enkele.

Wel heel erg bedankt voor alle tip hoor, en dat je de moeite wil nemen.
Ik hoop dat er nog meer ideeën zijn!

Groetjes Nancy
p.s. Sorry dat ik het dubbel deed, wist niet dat dit niet mocht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:12

Probeer haar thuis en vooral tijdens het losrijden NOG scherper aan je been te krijgen, door veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Ik zou tijdens het inrijden niet zozeer erg voorwaarts rijden (misschien mat je haar toch teveel af?) als scherper aan het been zetten. Dus juist niet met beenkracht maar door haar te leren op minimale hulp te vertrekken.

Probeer in je proef ook niet gedwongen netjes te gaan rijden, maar rijd gewoon zoals thuis. Desnoods start je idd HC met zweep. Probeer de eerste keren niet te lang halt te houden maar rijd zo snel mogelijk vlot weer weg.

De bloedlijn vind ik bepaald geen excuus om niet aan het been te zijn en bovendien lopen er genoeg Wellingtons die hun werk meer dan prima doen. Probeer de oplossing te zoeken in je rijden in plaats van in excuses

Succes met de wedstrijden verder.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:30

melody2 schreef:
Een keer HC concours starten en dan met een zweep rijden. Van tevoren melden bij de jury waarom je HC start, zodat je er niet op aangekeken wordt als je je pony flink aanpakt in de proef.

Ik zou idd ook een keer HC starten. Iemand bij ons op stal heeft dat ook wel eens gedaan.