regels met losrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

regels met losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:33

Zijn er regels met het inrijden bij een wedstrijd?
Want je rijdt allemaal kriskras doorelkaar. Gister werd ik toch telkens bijna omver gereden en heb ik ook echt niet goed kunnen inrijden. Zijn er dus regels voor?
Laatst bijgewerkt door Percy op 20-09-05 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijk gemaakt

Fielychi

Re: regels met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:42

hetzelfde als in het verkeer toch?
Rechts passeren, links inhalen, opletten en elkaar ruimte gunnen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:48

standaard bakregels denk ik . Stap op de binnenhoefslag, zijgangen voorrang e.d.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:57

en als je op andere handen rijdt, je moet elkaar een linkerhand kunnen geven tijdens het passeren
*Maar er zijn er een heleboel die dat vergeten en je gewoon omverrijden *

RachachaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:38

MissEvil schreef:
en als je op andere handen rijdt, je moet elkaar een linkerhand kunnen geven tijdens het passeren

Nou ja, "Vergeten"...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:00

in- en uitstappen niet op de hoefslag, linkerhand heeft voorrang, zijgangen hebben voorrang, iemand die op de hoefslag rijdt heeft voorrang op iemand die een figuur rijdt (of was het nu weer omgekeerd?). hou gewoon rekening met elkaar en dan komt het wel goed.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:07

Biepje schreef:
in- en uitstappen niet op de hoefslag, linkerhand heeft voorrang, zijgangen hebben voorrang, iemand die op de hoefslag rijdt heeft voorrang op iemand die een figuur rijdt (of was het nu weer omgekeerd?). hou gewoon rekening met elkaar en dan komt het wel goed.

volgens mij was het omgekeert ja, maar eigenlijk vind ik dat altijd zwaar irritant, al die invoegende personen (hihi om het zo maar te zeggen )

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 14:38

Citaat:
standaard bakregels denk ik . Stap op de binnenhoefslag, zijgangen voorrang e.d.

Maar als je nou inrijdt in een groot stuk weiland?

Percy

Re: regels met losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:53

Inrijden en losrijden zijn twee heel verschillende dingen. Ik heb de titel dan ook aangepast en zet dit topic bij WD neer waar het beter thuishoort.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:01

Ik weet er wel een paar wat NIET mag, Longeren tenzij er genoeg ruimte is en je toestemming hebt van de ringmeester.
Hulp teugels bij dressuur. Iemand anders op je paard laten rijden anders dan aan een losse teugel in of uitstappen.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:43

ik heb er nog een voor de voorlezer: Ga alsjeblieft allemaal bij dezelfde letter staan anders schreeuw je jezelf schor. Laatst ook; ik ben net begonnen met lezen, komt er een vent achter me staan. Ik draai me om en zeg "meneer, u kunt beter aan de andere kant gaan staan" wordt ie hartstikke boos en begint me toch een partij te bleren. Soms wordt een wedstrijdterrein net een voetbalveld!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:14

tja regels... wie het mooiste paard heeft mag het meeste land gebruiken....

Kijk gewoon goed om je heen. De rest van de ruiters heeft het geld op de grond namelijk al voor je gevonden. het blijft lastig het inrijden bij een wedstrijd. Ook ik kan het soms niet laten om op een minder nette en hoflijke manier iemand te corrigeren.
Ik denk altijd maar zo.... Als iedereen goed oplet en de ander ook wat ruimte gunt dan moet het best te doen zijn met elkaar.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:19

idd,de meeste problemen komen omdat er niet uit de doppen gekeken wordt.
en zoek zelf een hoekje op waar je lekker los kunt rijden.
enne iedereen heeft last van dat ze elkaar in de wegrijden dus je bent niet de enige,ik wordt er ook wel eens krieger om...dat ik denk van sjonge ik wordt hier totaal overhoop gereden,maar als je zelf al eens begint met goed kijken,dan zul je merken dat het wel iets scheelt,maar ieder rijdt ieder in de weg,en daar doe je toch niet veel aan...

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:48

Ja zo ken ik er ook een. Afgelopen winter tijden de regiokampioenschappen dressuur, was ik aan het losrijden in de binnenbak. Omdat ik een hengst bij me had, moest ik nog meer opletten dan normaal. Dus vooral op geldzoekende mensen. Ik hou mij altijd aan de regels! Je moet elkaar de linkerhand kunnen geven! Ik reed dus op de linkerhand in draf, werd ik klem gereden in een van de hoeken. Ik bleef dus gewoon rechts aanhouden zoals dat hoort. Mijn tegenligger was het hier niet mee eens, en knalde vol tegen mij op! Ik zal maar niet herhalen wat ze allemaal uitschreeuwde, het was te erg voor woorden. Deze "Amazone" rijdt dus ook nog Z dressuur. Het kwam erop neer dat wij "amateurs" maar eerst eens de regels moesten gaan leren, alvorens op een concours te starten. Ik zo hallo??? Als je zelf de regels eens doorleest, had je geweten dat jij de binnenhoefslag had moeten nemen! Nou die moeder en begeleider, (ja ze kreeg gewoon les tijdens het losrijden) waren het helemaal met haar eens natuurlijk. Dus kreeg ik van hun ook het een en ander naar mijn hoofd geslingerd! Ik ben zelf ook niet echt op mijn mondje gevallen, maar was flink pissig! Paard helemaal bang. Telkens als er een ander paard langs kwam, sprong hij bijna vol op de kant. Bedankt! Ik was na die tijd in elk geval wel blij dat ik dat mens eraf gereden had!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:54

Citaat:
idd,de meeste problemen komen omdat er niet uit de doppen gekeken wordt.
en zoek zelf een hoekje op waar je lekker los kunt rijden.
enne iedereen heeft last van dat ze elkaar in de wegrijden dus je bent niet de enige,ik wordt er ook wel eens krieger om...dat ik denk van sjonge ik wordt hier totaal overhoop gereden,maar als je zelf al eens begint met goed kijken,dan zul je merken dat het wel iets scheelt,maar ieder rijdt ieder in de weg,en daar doe je toch niet veel aan...

Gelukkig ben ik niet de enige die hier last van heeft!
Maar inderdaad ik heb ook het idee dat je er niks aan kunt doen......
Maar goed, ik weet nu tenminste dat ik niks fout doe, als ik goed uitkijk.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:30

Het is zeker wel lastig om met veel mensen op een klein stukje te moeten losrijden. Heb ook diverse keren een bijna botsing gehad. Ik vind het vooral irritant als de mensen van die schijn bewegingen maken, en op het allerlaatst net de andere kant op gaan en als je dan zo'n jong paard daarom even op de rem moet zetten vind ik wat minder. We moeten gewoon vooruit kijken en denken, toch???

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:39

't is inderdaat ook heel belangrijk dat je goed aangeeft waar je heen gaat en niet kwazie suf voor je uit kijkt. Een beetje oogcontact doet wonderen. Laat zien dat je elkaar hebt gezien. Het ergst vind ik als mensen je klem rijden. dat jij nergens heen kan omdat je van twee kanten wordt genaderd. en dat degene die dan makkelijk de andere kant op kan net oz arrogant gewoon zijn voltetje af gaat maken. Bah!!!
maargoed je doet er niets aan.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:10

Als ik bijv. even een communicatie storing heb met mijn paard en ik ben dus de aanstichter van de bijna botsing zeg ik altijd sorry of iets.... Maar ik houdt me altijd aan de regels.....

Sommige zijn zo met hun rijden bezig dat ze als ze bijna (of helemaal) botsen, niet anders kunnen als boos of verwijtend kunnen kijken, dát vindt ik gewoon onvriendelijk. Je rijdt met veel mensen op een klein stuk, iedereen heeft er 'last' van en een foutje is menselijk al helemaal als je op een (jong) paard zit, maar je kan dan wel even een teken van excuses geven lijkt mij...

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:20

Ik was laatst ook op een wedstrijd, staan er dus allemaal mensen op het losrijterrein les te geven, iets wat volgens mij niet mag en ook zeeeeeer irritant is!!
Ik daarf daar gewoon rond, komt er een meisje van links, die staat stil, en die was net van plan weg te rijden als ik langs kom, ik kon niet meer anders als rechtuit, of pal op de rem, maar dan ben ik weer vijf minuten bezig om haar ontspannen te krijgen, terwijl ik over 3 min. moest rijden, zei helemaal pissig, je kan ook wel even uitkijken hoor!!
dan heb ik echt zo'n idee van, ga effe lekker fietsen!!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:34

sharonalover schreef:
Ik was laatst ook op een wedstrijd, staan er dus allemaal mensen op het losrijterrein les te geven, iets wat volgens mij niet mag en ook zeeeeeer irritant is!!
Ik daarf daar gewoon rond, komt er een meisje van links, die staat stil, en die was net van plan weg te rijden als ik langs kom, ik kon niet meer anders als rechtuit, of pal op de rem, maar dan ben ik weer vijf minuten bezig om haar ontspannen te krijgen, terwijl ik over 3 min. moest rijden, zei helemaal pissig, je kan ook wel even uitkijken hoor!!
dan heb ik echt zo'n idee van, ga effe lekker fietsen!!

vervelend voor de mensen die geen les krijgen, maar het mag wel
je mag begeleid worden op wedstrijden enzo [dus ook hulp/les krijgen]
mits diegene maar niet op je paard gaat zitten want dat is natuurlijk niet de bedoeling

en ik denk dat als iedereen is meer om zich heen zou kijken en de volte een keer wat later in sturen in plaats van precies bij een bepaalde letter, dat het dan een stuk ''vriendelijker'' en makkelijker is los te rijden!

voor de rest gelden de bak regels gewoon

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:44

Waar ik me best aan kan ergeren is dat er altijd groepjes mensen met elkaar staan te kletsen naast de banen, maar ze staan dan op zo'n manier dat het inrijterrein daardoor (nog) kleiner wordt als het al best krap is met zn allen........

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:46

Ja k had t vorige week ook, vreselijk klein veldje, en k hoorde al een keer zo'n kind zeuren dat iedereen dr in de weg reed, maar zij reed iedereen in de weg... ze was aan t uitstappen cq aan de lange teugel stappen, en sleurt zo dat beest om, kijkt niet op of om, k probeerde net n stukje uitgestrekte draf te doen, moest ik voor haar vol op de rem! Gelukkig heb ik dan wel weer snel ontspanning, maar t duurde n paar keer voor ik weer n fatsoenlijke uitgestrekte draf had!! Heb er toen me dat 3 keer gebeurd toch maar wat van gezegd, gewoon wil je even uitkijken?
Als ik per ongeluk iemand in de weg zit zeg ik altijd even sorry, maar dit is voor sommige mensen ook te veel gevraagd!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:47

MissEvil schreef:

Had vriendin van mij laatst ook en die rijd op nogal snel trappende pony... die andere meid en pony hadden net mazzel...

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:25

Ik kan me ook zo ergeren dat als ik op stal in de kleine binnebak losrijdt, dat dan alle 'grooms, supporters, fans en aanhang' van de mensen die rijden met z'n allen midden op de hoefslag gaan staan. Ik zeg dan altijd, wilt u misschien van de hoefslag afgaan, het is zo moelijk rijden zo. Nou dan krijg je dodelijke blikken toegeworpen en allerlei opmerkingen en ze blijven gewoon staan. Oke, zelf weten ,maar ik beuk dan gewoon door en dan niet zeiken als ik over je teen heenrij.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:21

Ach ja.... losrijden. Altijd weer een vak apart.

Maar inderdaad, er zijn altijd van die verwaande "carriere" miepen die een ster zijn in het expres in de weg rijden op hun super lopende paard. (welke hoogstwaarschijnlijk niet eens van haarzelf is).

Maar met losrijden is het gewoon een kwestie van opletten. Mijn merrie kan linksom nog wel eens kuren hebben. (wat betekent dat ik linksom liever niet op de hoefslag rijd) Maar met een grote glimlach en duidelijk aangeven waar je langs gaat, is dit nog nooit een probleem geweest.

Tijdens het buitenseizoen lig ik zowat constant in een deuk. (haha) Is altijd wel wat actie. (bokkende paarden, gillende ruiters)
Maar mijn paarden zijn ook het springgebeuren gewend, die kijken nergens meer van op.