Viertal kür op muziek vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lineke

Viertal kür op muziek vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:04

Hoi allemaal,

Wij zijn sinds kort begonnen met een viertal en willen deze winter de kür op muziek competitie gaan rijden (Z-niveau). Wie kan ons helpen met wat vragen, want we hebben nog niet zoveel ervaring hiermee.

voorbeeld van iets wat we niet weten: groeten gaat in gesloten gelid op X richting C. Moet de commandant vanuit de hoek helemaal naar X lopen? In een 20x60 bak is dat namelijk wel erg ver!

nog een voorbeeld: men zegt dat je moet opletten dat figuren wel te jureren zijn (niet allemaal iets anders in een andere hoek van de bak). Nu willen we in colonne met tweeën over de middenlijn en dan schouderbinnenwaart of traverse. Mag dat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Anoniem

Re: Viertal kür op muziek vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:24

Voor vraag 1: meestal staat de commandant gewoon bij B, dus dan is het niet zover lopen naar X om te groeten.

Sb of travers mag met 2-en over de middenlijk, wordt dacht ik regelmatig gedaan.

Succes!

lineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:26

Ik had begrepen dat de commandant bij de kür tussen C en M staat, omdat de jury ook bij C zit en niet bij B zoals bij "normale" viertal proeven. Zeker bij indoor wedstrijden kun je vaak niet bij B staan, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:29

Onze commandante staat meestal gewoon bij B, ook met de kur. Weet niet waar jullie willen starten deze winter maar wij zijn afgelopen winter in Boxtel, Helden en Bathmen geweest en daar is genoeg ruimte bij B.

lineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:46

We hebben nog geen wedstrijden uitgezocht, maar voor het Z hebben we ook niet veel keus geloof ik.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:25

De commandant hoort bij 4tal kur inderdaad tussen C en M te staan. Wij doen het meestal zo dat de commandant voor het begin van de proef gewoon bij B staat, dan groeten en daarna (dus tijdens de proef) tussen C en M gaat staan. De commandant zou ook al richting B kunnen wandelen als jullie nog naar het groeten toe rijden, maar persoonlijk vind ik het altijd mooier als je dicht bij de C groet. Volgens mij kun je ook met een Z 4tal gewoon op alle wedstrijden starten, tenminste in Helden en Boxtel in ieder geval. Succes met het maken van de kur!

lineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 12:39

We hebben de aankondigingen van vorig jaar op de site van de KNHS bekeken en daaruit maakten wij op dat niet elke locatie een 20x60 bak heeft, dus dat je met een Z-viertal niet overal kunt starten (of je moet je proef ombouwen natuurlijk).

Hebben jullie misschien nog tips voor ons? We hadden al begrepen dat veel met tweeën en met vieren voor een hoge moeilijkheidsgraad zorgt (en dus hopelijk voor hogere punten), maar zijn er nog meer van dit soort weetjes?

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:55

Ik ben ook alleen in Boxtel en Helden geweest en daar is het in ieder geval 20x60, de overige wedstrijden weet ik niet.
Je moet er wel voor zorgen dat de proef goed te rijden is. Je kunt wel een hele moeilijke proef verzinnen, maar als je dit slecht rijdt krijg je
minder punten dan wanneer je een makkelijke proef goed rijdt. Probeer de onderdelen waar jullie goed in zijn zo te tonen dat de jury ze goed kan beoordelen. Wat je zei over sb en travers met 2en over de middenlijn, dit mag wel, maar de achterste 2 ruiters zijn dan bijna niet te beoordelen. Toch wordt het zo vrij veel gereden. Misschien is het een idee om op de korte zijde allemaal apart af te wenden en dan sb of travers te rijden. Weet niet of dit goed te rijden is, ik verzin maar iets. Op deze manier is elke ruiter voor de jury te beoordelen, maar het zou er ook onoverzichtelijk uit kunnen zien. Als jullie nu al de mogelijkheid hebben om te oefenen zou je ook onderdelen kunnen verzinnen en die eerst oefenen voordat je de hele proef in elkaar zet. Dan weet je zeker dat de lijnen die je verzint te rijden zijn. Ik weet van mezelf dat ik nog wel eens lijnen verzin die helemaal niet goed te rijden zijn.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:22

Haai haai,

ik heb 7 jaar caroussel gereden, eerst een 8-tal, daarna een 12-tal. Met wedstrijden hebben we vaak een uitwisseling gedaan met andere maneges, maar ons niveau was L.

Wat dat groeten betreft, de commandant moet dat hele stuk wel lopen. Misschien een stomme vraag, maar waarom kiezen jullie niet voor een ander figuur voor t groeten, zodat je commandant niet zo ver hoeft te groeten??? Moet dat bij officiele wedstrijden?? Of hebben jullie een vaste proef??? Wij maakten onze eigen proeven altijd....
Als je nog tips nodig hebt....we reden maar L, maar we hebben wel veel gereden.

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:14

willen jullie Z bij de pony's of paarden gaan rijden..?

lineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 08:25

Z-paarden
We hebben twee Z2-combinaties, een Z1 en een bijna Z1-combinatie.