immatriculatie van paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

immatriculatie van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 22:54

hey
ik heb een vraag ivm het immatriculeren van je paard. (weet niet of dat in nederland ook zo is)
Het zit dus zo: mijn paard is een kwpn'er met papieren en gechipt. Maar: ik heb zijn originele stamboekpapieren niet. Ik kan ze aanvragen, maar ik heb het probleem dat ik geen aankoopsbewijs heb, en dat heb je er wel voor nodig...
Ik heb wel, een paspoort (van het VVE ? ) met zijn chipnummer in, en aftekeningen, op de naam dat ik hem gegeven heb.

Nu is mijn vraag: moet ik hem bij immatriculatie inschrijven als zijn originele stamboeknaam (ook al heb ik de exacte papieren niet, alleen kopieën van het KWPN) of onder de naam die ik hem gegeven heb?
xxx

Lielle

Re: immatriculatie van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 07:59

misschien kun je uitleggen wat immatriculatie inhoudt, in Nederland is dat geen bekend begrip.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:30

ow sorry.
Een immatriculatie is dus een licentie voor je paard. Dat hij toegelaten is om mee te doen met de wedstrijden. Een soort inschrijving zeg dus maar.

Ondertussen heb ik alles wat nodig is om zijn echte papieren aan te vragen bij het kwpn (moet nog even doorsparen om het te kunnen betalen ) maar ondertussen heb ik die dus nog niet.

Kan ik hem al met zijn stamboeknaam laten opnemen? Waarschijnlijk heb ik daar wel kopieën van het paspoort van nodig. Handig ....

Is hier iemand die in België rijdt? En hier wat vanaf weet?
xxx

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:00

Het lijkt mij dat je moet wachten op de papieren, maar dat weet ik niet zeker...

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:16

Dat kun je beter navragen bij de Belgische bond KBRSF (www.equibel.be) of de liga waaronder je valt. Site van de Waalse ken ik niet uit mijn hoofd, maar de vlaamse liga is de VLP (www.vlp.be)

Succes.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:10

Misschien kunnen ze een soort DNA test doen, zodat als je nu weet wie de ouders zijn het kan bewijzen met een test??? Weet dat het kan, is wel ingewikkeld. Succes ermee

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:13

In Nederland moet je meen ik zowel de stamboeknaam als de wedstrijdnaam (die mag je zelf kiezen) doorgeven, maar in Belgie kun je het beter even navragen bij de bond.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 23:17

ok ik zal het even navragen.

@ Udo2001: ik ben er zeker van welk paard het is hoor. Hij was gechipped, en zo hebben ze bij het kwpn kunnen achterhalen om welk paard het ging. Ik ga de papieren aanvragen, maar aangezien het niet zo goedkoop is, moet ik even wachten tot ik het kan betalen. Moet dan ook foto's meesturen, een pluk manen voor dna testen en een kopie van koopcontract en een ingevuld formulier...

bedankt voor de reacties!
xxx

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:24

Oké dit is mss geheel off-topic maar ik vraag me nu toch echt af dat als ze bij het KWPN a.d.h.v. het chipnummer je paard hebben geïdentificeerd je nog een DNA-test moet doen.

Willen ze jou op kosten jagen of vertrouwen ze de zo gepromote chip toch niet helemaal?
Heb je dat al eens aan het KWPN gevraagd?

Mij gaat het licht echt uit bij zulke dingen. De chip is toch onfeilbaar?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:41

Ja maar bij zo'n chip horen ook de nodige documenten. En geloof dat die niet helemaal compleet zijn. En als je wilt starten of dergelijke zal je alles voor elkaar moeten hebben. Ja en jammer genoeg krijg je dan extra kosten, das vervelend.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:55

@ ranna: daar had ik eigenlijk niet aan gedacht?
Ik wil het wel even navragen. Maar volgens mij gaan ze wel een of andere domme regel naar voren schuiven. "voor de zekerheid" ofzo?? Hoewel volgens hen idd de chip onfeilbaar is

@ udo2001: welke documenten moet ik dan allemaal hebben?
ik heb nu: een paspoort van het VVE (vlees vee en eieren of zoiets???) staat op naam die ik hem gegeven heb maar wel met de correcte chipnr! , een inentingsboekje (toen ik het paspoort nog niet had), een koopcontract (ben teruggegaan naar waar ik hem had gekocht).

Ook een vraagje omtrent de kwpn: ik koop een paard die gechipped is, zonder dat ik het weet. Iemand vd kwpn controleert hem en zegt de juiste papieren op te sturen. Na te trekken welk paard het is enzo. Krijg ik een paar maand later een paspoort met het chipnr, en de gegevens van aftekeningen enzo, mijn naam en adres als fokker/ eigenaar (terwijl ik hem zeker niet heb gefokt heb hem gekocht als 10jarige ) en niks meer.
Dus ik dacht: hij staat niet geregistreerd. Via bokt las ik dat je dat kunt navragen via virbac (geven chips uit) Ik dus gedaan, mailtje terug: "die chip is geleverd aan het kwpn" Dus toch
ik weer mailen naar kwpn: plots blijken ze hem toch te kennen! Hij heeft wel papieren.
Moet ik dus eerst een paspoort betalen van 35 euro. om daarna te weten te komen dat het niet klopt (uiteraard) en dat ik in totaal zo'n 250 euro ga moeten betalen omdat iemand anders zo gemeen geweest is de papieren achter de houden!
xxx

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:09

€ 250??? Die is lekker! Ze zijn niet goed bij hun hoofd.

@Udo, er kunnen papieren bij de chip horen maar daar moet je dan toch zonder problemen kopieën van kunnen krijgen aangezien het paard bekend is.

Dit hele geval maakt maar weer eens al te duidelijk dat het chipgebeuren niet werkt. Het werkt maar in 1 geval en dat is dat het lekker lucratief is voor de stamboeken, KNHS en overheid. Er worden steeds weer nieuwe regels bedacht om paardeneigenaren op kosten te jagen en het eind is nog niet in zicht helaas.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 22:31

hey
ik zal deze week een mail daarvoor sturen. Moest ik geen reactie krijgen, bel ik. Als ik zijn papieren goedkoper kan krijgen, met veel plezier! Is voor mij ook heel wat makkelijker, zowel voor op wedstrijd als voor officieel wat in mn handen te hebben enzo.
Ik laat jullie zeker wat weten
xxx

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:59

Hartstikke mooi Kim. Ben benieuwd.