B met sporen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

B met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 22:30

Ik hoor twee verschillende verhalen. Mag je bij (onderlinge) wedstrijden met sporen rijden?

Quidou

Re: B met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:40

bij officiele wedstrijden iig wel, wat de onderlinge afspraken bij jou zijn heb ik geen idee van maar k zou niet weten waarom niet...
alleen bij pony's mag je niet met wieltjes en niet met sporen vanaf een bepaalde lengte (k weet niet precies hoelang)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:08

dacht het wel. Je mag toch met sporen en zweep rijden toch? of heb ik het nu mis?

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:30

Ja mag toch gewoon, mits het normale lengte is maar ik weet niet of dat ook met onderlinge geldt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 01:45

Ik zou het niet weten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 05:23

Voor officiele wedstrijden weet ik het niet maar kan je dat niet opzoeken op internet? Op een officiele site ofzo...en onderlinge moet je aan je manege vragen....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:02

Op een normale wedstrijd mag het gewoon (ligt eraan welke sporen). Voor een onderlinge wedstrijd zou ik het niet weten. Dat ligt eraan wat voor reglement die vereniging erop na houdt.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:55

ik deed het altijd wel, anders krijg ik van risk niks fatsoenllijks gedaan

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:20

Ik zal het nog sterker vertellen. Op KNHS-wedstrijden móet je zelfs met sporen rijden. Alleen vanaf de B t/m de L2 heb je dispensatie. M.a.w. hoef je niet persé met sporen te rijden.

Citaat:

Artikel 145 Hulpmiddelen

...

In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan. In de klassen M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen.

De maximaal toegestane lengte van de karwats is 75 cm; deze mag aan het uiteinde niet verzwaard zijn. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

Het is uitsluitend tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger toegestaan een karwats of dressuurzweep te gebruiken.

Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

Voor pony's zijn alleen stompe sporen en knopsporen-eventueel in zwanenhalsuitvoering- toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanehalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm..
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm.

Bron: Disciplinereglement Dressuur 2005

Voor onderlinge wedstrijden zou ik het zo gauw niet weten. Ik weet wel dat we bij onderlinge wedstrijden van onze rijverenigingen zoveel mogelijk het huidige disciplinereglement hanteren. Maar wil je 't zeker weten, dan moet je 't even bij de organisatie navragen.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:53

ja mag.. bij mij op manege zijn er genoeg onderlinge.. en het mag gewoon.. ja niet op manege maar eigen wel.. mag gewoon hoor

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:04

Officieel mag het zeker, heb zelf met grove wielsporen én zweep gestart.....en ik weet zeker dat dat mag!

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:15

Volgens mij mag het ook gewoon. Of de regels moeten anders zijn, maar ik weet niet anders dan dat het gewoon mag.