Proef 45, Klasse Z1 (20x40).. Vraagje!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Holiday123

Proef 45, Klasse Z1 (20x40).. Vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 13:06

Hallo allemaal!

Ik zit met een klein probleempje en ik hoop dat er iemand is die me erbij kan helpen. A.s. zaterdag rijd ik op de onderlinge wedstrijd van onze ponyclub de Z1-proef van de maand november. Dit is omdat ik van plan ben om die maand voor het eerst officieel een wedstrijd in het Z te starten, dus op deze manier kunnen we alvast oefenen en hebben we een indicatie van waar we op dit moment ongeveer staan qua beoordeling. Het gaat om proefje 45, die voor een 20x40 bak is bedoeld. Nou moet je tijdens de proef de volgende oefeningen doen:

C rechterhand
6. M afwenden, daarna verzamelde stap.
7. Tussen G en H keertwending om de achterhand naar rechts, daarna verzamelde draf. M rechterhand.
8. M - B travers.

En dit krijg ik niet goed voor elkaar! Als je na de keertwending bij M komt moet je namelijk direct over in de travers. Dus vanuit een rechte hoek! De tweede keer travers moet gereden worden na een kleine volte, waardoor het lijntje eenvoudiger te rijden is. Als ik in bovenstaand voorbeeld bij M komt krijg ik mijn pony niet zo snel in de travers dat hij een mooie rechte lijn naar B loopt. Mijn vraag is dan ook, hoe jullie deze oefening voor elkaar hebben gekregen. Mag je overigens al voordat je bij M bent de juiste stelling aannemen? En hoe corrigeren jullie je pony/paard als hij inderdaad te ver uit wijkt en naast de hoefslag gaat lopen (er staan geen hekjes rond de bak)? Van M naar B is ten slotte maar een klein stukje, dus je hebt niet veel tijd..

Ik hoop dat er iemand is die me kan vertellen hoe hij/zij dit heeft opgelost!

Liefs, Nienke

Ctal

Re: Proef 45, Klasse Z1 (20x40).. Vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:08

Ik stel m dan van tevoren al een klein beetje... t klinkt moeilijker dan het is vind ik. Oefen het thuis alvast een paar keer zodat je er handigheid in krijgt.
Maak de keertwending bijvoorbeeld heel dicht op de hoefslag zodat je nog meer tijd hebt om de travers voor te bereiden ! komt goed !

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:08

Zoiets zit ook al in een M2-proef. Ik weet niet precies welke zo uit mn hoofd. Van te voren al goed de stelling aannemen die je gaat rijden en de hoek iets meer rond rijden. Zodra de voorhand op de hoefslag is, goed je buitenbeen eraan houden

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:02

Gewoon al goed stelling vragen in de wending, als je je paard vanuit een volte de travers in kunt rijden moet dit ook lukken, niet te moeilijk over denken.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:55

Ik snap je moeilijkheid (of die van je pony) eigenlijk niet?

Als je voor je keertwending de tijd neemt ,-dus niet direkt na G gaat wenden meer eigenlijk richting H- kun je bij G alweer in draf zijn en mooi voorbereiden om rechts te stellen en de travers in te gaan!

Gaat dat maar eens doen !
Succes!