tips choreografie kür Z2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Palhaço

tips choreografie kür Z2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 15:41

Hoi!

Ik ben bezig een kür (choreografie) te maken voor de Z2...
Ik was benieuwd of iemand ideeen of tips heeft om de moeilijkheidsgraad voor de proef te verhogen.... (interessanter te maken)
Bijvoorbeeld, wáár moet het changement komen, de travers, achterwaarts, eenvoudige galopwissel....
Wie heeft ideeen van wat de jury ziet als een Z2 proef met een hoge moeilijkheidsgraad?
Want dat weet ik niet echt....

Groetjes Manon
(ik weet niet zeker of dit topic hier hoort...)

Palhaço

Re: tips choreografie kür Z2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 16:54

nog niemand ? wat jammer....

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:08

Geen idee of het leuke tips zijn, maar dat kunnen andere bokkers mee beoordelen.

Eenvoudige wissel:
E of B door en S van hand veranderen, op X een eenvoudige wissel.
Paard moet dan wel netjes recht aan kunnen springen

Achterwaarts zou ik op G doen.

Travers op de AC-lijn is ook wel leuk, een keer iets anders in ieder geval.

Changementen op een slangevolte.

Appuyement in galop, van D naar M of H, doorgaan in contra, via de diagonaal in uitgestrekte galop.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:13

Volgens mij moet je gewoon uit bestaande proeven leuke lijnen halen en veel gaan kijken op kampioenschappen! Is heel moeilijk om nog origineel te zijn....

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:26

Op de site van de KNHS staat een heel boekwerk vol met richrlijnen en tips (waaronder ook tips voor de moeilijkheidsgraad )
Zal eens kijken of ik hem kan vinden.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:28

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:15

Emeraldo schreef:
Geen idee of het leuke tips zijn, maar dat kunnen andere bokkers mee beoordelen.

Eenvoudige wissel:
E of B door en S van hand veranderen, op X een eenvoudige wissel.
Paard moet dan wel netjes recht aan kunnen springen

Achterwaarts zou ik op G doen.

Travers op de AC-lijn is ook wel leuk, een keer iets anders in ieder geval.

Appuyement in galop, van D naar M of H, doorgaan in contra, via de diagonaal in uitgestrekte galop.

Succes ermee!

Vind dit nou niet echt orgineel. Behalve de slangevolte die is op zich nog wel leuk.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:18

Ik heb ook maar dingen neer gezet die ik wel leuk vind om te rijden. Heb totaal geen ervaring met een kur op muziek. De enige die ik ooit gezien heb ik die van Anky (en dan nog wel op tv )

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:28

Hahaha... Oh oke!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:53

proberen de goede sterke punten van de combinatie naar voren te halen en duidelijk de accentueren(zeg ik dat goed)
Verder idd proeven kijken!
Moet ook een Kur maken, dus ik ga deze topic zeker volgen!
Kom maar op met de tips!!!!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:06

maak een rechts of links om keert, en dan op de schuine lijn de appuyementen (weet niet of dit origineel is, zeg ook maar iets)
en volgens mij om de moeilijkheidsgraad te verhogen, misschien kan je iets doen van twee zijgangen meteen na elkaar, bijvo schouderbinnenwaarts en dan gelijk een appuyement (weet ok niet of dat mogelijk is!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:33

appuyeren uit de hoek naar X, op X changement en volte 8m en dan terugappuyeren naar de hoek en daar bij aankomst onmiddellijk weer een wissel.

Volgens mij is dat de dichts mogelijke benadering van een zig-zag appuyement in galop.

rooievos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:33

B aanspringen contra, A afwenden, D-E appuyeren, E wissel.
verder veel hoefslag vrij

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:36

Changementen op de volte rijden. Moet hij wel goed aan de hulpen zijn...

Verder maak het niet te moeilijk, je kunt beter een simpele kur heel goed rijden dan een moeilijke kur heel slecht....

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:36

Sydney2005 schreef:
Volgens mij moet je gewoon uit bestaande proeven leuke lijnen halen en veel gaan kijken op kampioenschappen! Is heel moeilijk om nog origineel te zijn....

Bedankt voor de tip!
Bettine schreef:
Weet niet of je hem ook rechtstreeks kan openen, door hierop te klikken:
http://www.knhs.nl/objects/00000368.pdf

Heeyy heel erg bedankt! daar staan ook leuke ideeen op!
hetismij schreef:
en volgens mij om de moeilijkheidsgraad te verhogen, misschien kan je iets doen van twee zijgangen meteen na elkaar, bijvo schouderbinnenwaarts en dan gelijk een appuyement (weet ok niet of dat mogelijk is!)

Ja dat is mogelijk.. heb nu op de AC lijn (A-X)schouderbinnenwaarts en dan van X tot M of H appuyeren...
Zep schreef:
appuyeren uit de hoek naar X, op X changement en volte 8m en dan terugappuyeren naar de hoek en daar bij aankomst onmiddellijk weer een wissel.
Volgens mij is dat de dichts mogelijke benadering van een zig-zag appuyement in galop.

Bedankt voor het interessante idee! Dus dit mag wel?, maar geen appuyeren rechts-X/wissel- appuyeren links? (niet dat ik dat kan ofzo.. )
rooievos2 schreef:
B aanspringen contra, A afwenden, D-E appuyeren, E wissel. verder veel hoefslag vrij

Leuk idee bedoel je dit in een 20x40 bak? anders ben ik bang dat dit deel teveel tijd kost.. (van B naar A, ik doe liever ietsje sneller achter elkaar)
Emeraldo schreef:
Succes ermee!

Bedankt voor de tips!
Rhythm schreef:
Changementen op de volte rijden. Moet hij wel goed aan de hulpen zijn...
Verder maak het niet te moeilijk, je kunt beter een simpele kur heel goed rijden dan een moeilijke kur heel slecht....

Daar heb je zeker gelijk in..anders heb ik een moeilijke kür wat er uit gaat zien als "De leukste thuis" ahum... als alles dus verkeerd gaat...
Die volte met changementen ga ik eens proberen ... maar weet niet of ik dat er in ga doen....hij doet de wissels nu sinds 2/3 weken wanneer IK ze wil ...HAHA

Bedankt allemaal ! Meer tips en ideeen zijn nog steeds super welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:06

Volgens mij moet je een wissel mogen makan net na een appuyement. Door de volte breek je de lijn op en heb je geen zig-zag. Maar is wel een tricky lijntje hoor, je moet hem behoorlijk goed aan elkaar hebben om dat netjes te kunnen rijden.

Over het algemeen kun je beter een wat simpeler lijn kiezen die je heel correct rijdt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:11

Kijk uit met die changementen op de volte dat je er max. 4 maakt en niet te snel na elkaar. Anders kunnen ze het zien als een serie wissels en word je gediskwalificeerd omdat je boven het gevraagde niveau rijdt.
Verder ga ik idd mee met de anderen, dat je beter een makkelijkere kur goed uit kunt voeren dan een te moeilijke choreografie die je rijtechnisch niet goed voor elkaar hebt.

Edit: als je paard de wissels bv. slecht springt kun je ze beter op de A-C lijn doen naar de jury toe.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 17:36

Fitzroy schreef:
Kijk uit met die changementen op de volte dat je er max. 4 maakt en niet te snel na elkaar. Anders kunnen ze het zien als een serie wissels en word je gediskwalificeerd omdat je boven het gevraagde niveau rijdt.

Oh bedankt voor de tip in ieder geval dus op 4 punten in de volte mag wel... ik ga het maandag proberen (pas als het redelijk "makkelijk" gaat, ga ik er over nadenken om het misschien in de kur te doen... dus ben benieuwd )

Fitzroy schreef:
Verder ga ik idd mee met de anderen, dat je beter een makkelijkere kur goed uit kunt voeren dan een te moeilijke choreografie die je rijtechnisch niet goed voor elkaar hebt.

Wat jullie hier zeggen is zeker een feit hier ben ik het ook zeker helemaal mee eens. Als ik denk dat ik de gok kan wagen ga ik het proberen maar als het al bij het trainen moeizaam gaat, doe ik het niet... en het ergste geval als het allemaal toch even flink tegen valt, door bijvoorbeeld ook de bijkomst van zenuwen tijdens die kur, dan verander ik mijn kur weer.

Fitzroy schreef:
Edit: als je paard de wissels bv. slecht springt kun je ze beter op de A-C lijn doen naar de jury toe.

Zou je dit mij alsjeblieft willen uitleggen? want ik dacht juist dat de jury dan goed kan zien (op een AC lijn) dat het paard bijvoorbeeld heel erg slingert? of misstappen maakt? ben wel benieuwd naar jou uitleg

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:38

Palhaço schreef:
Fitzroy schreef:

Zou je dit mij alsjeblieft willen uitleggen? want ik dacht juist dat de jury dan goed kan zien (op een AC lijn) dat het paard bijvoorbeeld heel erg slingert? of misstappen maakt? ben wel benieuwd naar jou uitleg

Als je hem goed recht kan houden is het echt een oplossing, ik heb het ook in mij kür
Dan kan een jury (bij C) alleen goed het voorbeen zien, en als je hem goed rechthoudt is het erg moeilijk te zien of het achterbeen meekomt

Ik heb nu zelfs bij de beste jury's nog 7ens of 8en voor m'n wissels, terwijl ze meestal toch echt in 2-en zijn

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:43

Jep ik ken de uitvinding!! Super voor een paard die de wissels in tweeen springt. Maar met mijn nieuwe paardje rij ik ze op de volte krijg je toch wat hogere punten voor. Of twee keer door middel van een S van hand veranderen en op de AC lijn een wissel of een eenvoudige. Je kunt ook schuin over de AC lijn dan krijg je hem net wat makkelijker om in het achterbeen (in de wissel bedoel ik dan he )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:37

Wat Bettine en Michelle zeggen bedoelde ik dus
Mijn paard sprong ze ook in 2-en.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:40

Probeer zo min mogelijk hoefslag te rijden, lekker veel binnenhoefslagen, A-C lijnen, schuine lijnen..... Wees creatief Misschien zijn wissels van contragalop naar contragalop een idee, als je paard goede wissels springt.
Probeer steeds de jury te verrassen in de proef, probeer vaak de andere kant op te rijden dan een jury verwacht. Ga eens na de eerste groet niet recht voorwaarts, maar rij een schuine lijn of een volte in. Met dat soort dingen kan je je kur een stuk interessanter maken om naar te kijken.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:08

Laatst deed een meisje op de regio kampioenschappen M-D middengalop, D Verzamelde stap, en meteen op D een keertwending.. Erg knap! En ook een hoge moeilijkheidsgraad.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 00:24

Ah bedankt voor de uitleg! over die wissels springen op de rechte lijn....mijn paard doet ze nog niet zo netjes recht....ik ga morgen kijken of dinsdag (als ik maandag toch een buitenrit maak)
of mijn paard ze braaf op een volte springt..

kylan, bedankt voor de mooie ideeen !!
En angeliek, wat deed dat meisje na die keertwending? weer in galop aanspringen? daar ben ik wel benieuwd naar inderdaad knap van haar...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:33

Het is toch wisselend wat de jury wil zien, maar probeer voor jezelf een fijne en goed te rijden kür te maken, waarbij de de sterke punten benadrukt. Stel dat je travers heel goed is, doe dit dan naar de jury toe. Is bijv. de lengtebuiging wat minder, doe m dan van de jury af.

Origineel zijn is lastig, dat wil nl. iedereen . Contra naar contra kan een mooie moeilijkheids zijn, mits goed uitgevoerd.

Probeer de hele bak te benutten en symmetrie in je kür te bouwen (wat je op de rechterhand doet, ook op de linkerhand doen etc.).

Succes en vooral veel plezier! Heb je je muziek al gekozen?