ik vroeg mij af of de leeftijden die het knhs stelt voor paarden om aan een bepaalde categorie mee te doen gelden voor het 'jaar'(dan zou mijn 3 jarige van 6 juli dus al 1 januari 4 worden) of dat ze echt kijken naar de datum(dus pas 6 juli 4)??
alexandra15
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam
ze kijken per jaar, elk paard wordt 1 januari een jaar ouder, of ze het nu wel of niet echt zijn, ze worden dan bij de KNHS een jaar ouder, dus als je paard bijv. in juli 4 wordt is hij dus in januari officieel al 4.
Eigenlijk wel raar, een paard die op 1 januari geboren is kan lichamelijk en geestelijk al veel verder zijn dan een paard dat op 1 augustus geboren is. Eigenlijk geen eerlijke strijd.
Inderdaad, toch moeten ze ergens een lijn trekken en dat hebben ze bij het geboortejaar gedaan. Zo is het bij de veulenkeuring ook zo dat een ouder veulen een beter kans maakt van een jonger veulen.
Ja inderdaad ieder paard wordt op 1 januari 1 jaar ouder. Maar ik geef mijn pony's meestal gewoon op de dag dat ze geboren zijn een lekkere worteltaart.