Ik ga binnenkort mijn eerste wedstrijd rijden op mijn eigen pony! (ik heb hiervoor een paar wedstrijdjes op een andere pony gereden maar dat is al een paar jaar terug) Hebben jullie nog tips voor mijn 1e wedstrijd op Jimmy? Hoe ging jullie 1e wedstrijd en wat nemen jullie allemaal mee? groetjes denise
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-08-05 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:titel verduidelijkt
Als het ook de eerste wedstrijd van je pony is neem dan erg veel tijd zodat hij rustig kan wennen en een longe mee voor als hij toch echt te gek is.
Ik had het voordeel dat mijn eerste wedstrijd met mijn jonge paard een HCstart was (KNHS had mijn spullen niet op tijd verzonden maar was bij eigen verenniging dus ik mocht meedoen) dat scheelt wel want als je een waardeloze proef neerzet maakt het allemaal niet uit. Hij gedroeg zich alsof hij dit al 1000x had gedaan en liep dan ook meteen een wp. De ellende kwam pas met de buitenconcoursen; met zijn 2en een vol uur hangen aan de longe om hem enigzins normaal te krijgen. Ook buiten gaat nu beter al gaat de longe nog altijd mee.
Voor wedstrijden moet je heel veel troep mee: je rijspullen, apepakkie, deken(s), startkaart, paspoort van je paard. Ik neem ook altijd een laarzentrekker mee zodat ik die dingen zo snel mogelijk uit kan. Als je met de trailer gaat is een goed gevuld hooinet wel zo leuk voor je paard. Ook neem ik altijd de coupons voor volgende wedstrijd mee hoef ik ze niet in te sturen.
als het verder weg is voer voor je paard. emmers en een jerrycan met water is altijd praktisch, een reservehalster met halstertouw, ik vond het fijn om de proeven af te printen en te plastificeren voor regenachtige buitenconcoursen, poetskist met elastiekjes ed voor het geval er nog iets losgaat, handdoek en babydoekjes voor ongelukjes (graskwijl op je jasje, stang ondergekakt ), bezem en schep als er plaats voor is, schone sokken en je schoenen voor na het rijden, geld voor eten of een koelbox met eten en drinken, een naaidoosje (die knopen springen echt altijd op concours eraf, nooit thuis), bij leren laarzen een magic sponsje om voor de proef alle stof eraf te vegen. Bij het eerste concours is een fototoestel of een videocamera leuk, want dit komt niet meer terug
Mijn eerste officiele concours was buiten en ik was vierde en een keer net buiten de prijzen met twee winstpunten. Paard was druk maar nog te rijden en ik ben van te voren al naar ander terrein gaan oefenen.
Heel veel succes en vergeet niet ervan te genieten!
Je moet er inderdaad de eerste paar keren niet te veel van verwachten. De fout die veel mensen maken is op wedstrijd anders te rijden dan thuis, probeer dus zoveel mogelijk te rijden zoals thuis. Verder lekker ontspannen (proberen) en lekker je proef te rijden. Leer je proef uit je hoofd en oefen die van te voren ook een paar keer. Zodat wanneer je lezer fout gaat jij toch door kan rijden. Daarnaast leg ik altijd van te voren al mijn spullen klaar. Dekje wat onder het zadel moet en de singel die eraan moet. Mijn laarzen, cap en zweep bij elkaar en ook mijn hoofdstel erbij. Mijn witte kleren doe ik thuis aan, daar doe ik dan een trainingsbroek overheen en een vest. De papieren van mijn paard laat ik bij mijn jasje in de kledinghoes zitten. Daarnaast is het altijd leuk om te filmen en jezelf dan later met het protocol in je hand terug te kijken. Daar steek je ook heel erg veel van op.
Ik denk dat alles al genoemd is. Zelf gewoon rustig blijven dan heeft je paard in iedergeval niet jou stress er ook nog eens bij.. Heel veel succes en laat je het ons weten hoe het gegaan is?
Gewoon heel rustig blijven, goed luisteren naar je voorlezen en zorgen dat je de dag ervoor alles goed klaarlegt, zodat je niets vergeet! En natuurlijk een goede proef rijden! Succes!