Welke klasse starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:45

Ik ben van plan om een paard te gaan starten die een tweetal jaar terug Z2 met winst heeft gelopen.

Zelf start ik nu twee paarden in het M1 en heb een pony, 1,5 jaar geleden, in het Z2 gehad. Ben ik nu verplicht om Z2 te starten met dit paard of wat zijn de mogelijkheden?

Scum

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:54

Volgens mij moet jij M1 starten. Dat is de laagst gemeenschappelijke klasse.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:56

Scum schreef:
Volgens mij moet jij M1 starten. Dat is de laagst gemeenschappelijke klasse.

Ik dacht dat je d ehoogste gemeenschappelijke moest starten? Maar weet niet of dit ook geldt met wat je bij de ponys hebt gereden?

Somebody_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:56

hij heeft al een pony in de Z2 gehad he?! ik dacht Z1, 1 klasse lager dan de hoogstgemeenschappelijke klasse mag je starten ofzoiets

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:08

Ja door die pony moet je waarschijnlijk Z2 starten..denk ik ???
Kun je het niet aan iemand van de club of regio vragen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:09

Op knhs heb je ook een hele lijst, bij regelementen, misschien moet je daar even zoeken.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:09

ruiter Z2 met winst paard Z2 met winst mag je kiezen Z1 of Z2
Als de ruiter geen Z2 winst heeft dus eigenlijk Z1 met winst is dan mag je met een Z2 paard kiezen tussen M2 of Z1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:10

Het is idd hoogst gemeenschappelijke klasse
dus Z2

maar omdat dat bij de pony's is behaald geloof ik dat het dan 1 klasse lager is, dus Z1
Maar daar ben ik niet zeker van.
Maar het zal vast op de site van de KNHS staan

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:11

volgens mij moet je Z1 starten, want je hoogste gemeenschappelijke klasse is Z2, maar omdat jij Z2 bij de pony's was mag je nog één klasse lager beginnen bij de paarden, maar ik zou voor de zekerheid ff naar de KNHS bellen, die helpen je zo, ben je in een minuutje klaar en weet je het nog zeker ook!

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:11

Volgens mij moet je in het Z2 starten, maar om het zeker te weten kun je altijd de KNHS bellen en meteen vragen wat de mogelijkheden zijn. Evt. dispensatie aanvragen als dat mogelijk is.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:17

Ok, denk dat ik inderdaad morgen maar even aan de telefoon ga hangen dan ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:27

dresuurruiter pony -------klasse paard-----startgerechtigd bij
Z2-----------------------Z2/en hoger-------------Z1 of Z2

hoop dat het zo duidelijk is
die staat op de site van de knhs

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:36

runningkawa schreef:
dresuurruiter pony -------klasse paard-----startgerechtigd bij
Z2-----------------------Z2/en hoger-------------Z1 of Z2

hoop dat het zo duidelijk is
die staat op de site van de knhs

Dat is erg gunstig, kan ik dus gewoon Z1 starten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:37

yep, daar lijkt het wel op
Maar kijk het maar ff zelf na, voordat ik verkeerd gekeken heb

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:42

Zo klopt het volgens mij ook wel ja.
Ik had niet opgelet dat het Z2 pony was.
Dan mag je dus echt Z1 of Z2 starten.
En als je nog lager wil kun je vast proberen om dispensatie aan te vragen, omdat het paard al een tijd niet meer op wedstrijd is geweest.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:57

Ja dat had ik ook met een Z2 paard, ik was zelf M1 met pony, daarom mocht ik een klasse lager (L2), toen heb ik nog dispensatie aangevraagd en toen mocht ik beginnen als L1+10.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:07

Ik heb mij laten vertellen dat ik als ik een paard heb wat M2 heeft gelopen, ik dat ook moet starten omdat ik dat met mijn pony heb gereden. In principe zijn namelijk de paarden en ponyproeven in het M gelijk. Alleen in het Z is dat anders. Als je dan met je pony Z2 hebt gereden mag je met een paard wat Z2 heeft gelopen in de Z1 starten. Dit omdat er bij de paarden in de Z2 proeven changementen gevraagd worden en bij de pony's niet.

Je rijdt nu met 2 paarden in het M, waren dat groene paarden? Want anders kan dat niet natuurlijk.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 11:05

chrisje_83 schreef:
Ik heb mij laten vertellen dat ik als ik een paard heb wat M2 heeft gelopen, ik dat ook moet starten omdat ik dat met mijn pony heb gereden. In principe zijn namelijk de paarden en ponyproeven in het M gelijk. Alleen in het Z is dat anders. Als je dan met je pony Z2 hebt gereden mag je met een paard wat Z2 heeft gelopen in de Z1 starten. Dit omdat er bij de paarden in de Z2 proeven changementen gevraagd worden en bij de pony's niet.

Je rijdt nu met 2 paarden in het M, waren dat groene paarden? Want anders kan dat niet natuurlijk.

Die ene was groen en die andere was ooit B geklasseerd, ik ben deze twee tegelijk gaan starten, maar hoezo kan dat dan niet?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:54

Dat kan wel, dat moet wel, want anders moet je een andere klasse starten, nu moet je minimaal L2 starten met een groen paard meen ik!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:05

Toevallig het regelement van de KNHS op de computer staan dus hierbij het artikel 125 van het disciplineregelement dressuur!

Artikel 125. Klassenindeling en nieuw gevormde combinaties.

Een nieuwe combinatie kan door middel van de startgerechtigdheids-/inschalingstabellen achterin dit reglement bepalen in welke klasse zij moet uitkomen op wedstrijden.
Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/pony-ruiter) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse (dit geldt voor alle nivo’s).
De hoogste klasse van een ruiter is die waarin door hem/haar ooit een winstpunt is behaald.
De hoogste klasse van een paard is die waarin door het paard ooit een winstpunt is behaald.
Zowel voor paard als ruiter geldt dat men pas opgenomen is in een klasse wanneer men daarin ook feitelijk een winstpunt heeft behaald.
Een ruiter die opgenomen is (geweest) in de klasse ZZ-Licht of hoger, mag met een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in geen enkel geval uitkomen in de klasse B.

Een in het buitenland geklasseerd paard en/of ruiter is startgerechtigd in de hoogst gemeenschappelijke klasse, nadat de KNHS een schriftelijke verklaring van een erkende buitenlandse federatie heeft ontvangen ten aanzien van de hoogste klasse van het paard en/of de ruiter.

Klassen B t/m Z 2.

Zij die met een ongeklasseerd paard beginnen, moeten beginnen in de klasse B, indien zij met een ander paard niet zijn opgenomen (geweest) in de klasse M1 of hoger.
Indien men met een ander paard opgenomen is (geweest) in de klasse M1 of hoger, dan mag met een ongeklasseerd paard in de klasse L1 worden gestart, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.

Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z1 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2 of Z1 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z2 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2, Z1 of Z2 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Een nieuw te vormen ponycombinatie waarvan de ruiter uitsluitend een klassering heeft behaald met een pony van de categorie A/B en overstapt naar een pony behorende tot de categorie D of E, kan maximaal twee klassen lager dan de verplichte klassenindeling worden ingedeeld, zonder winstpunten.
Idem, echter overstappend naar een pony behorend tot de categorie C, kan maximaal één klasse lager dan de verplichte klassenindeling worden ingedeeld, echter met 5 winstpunten.

In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse.

Bij de overgang van de ponysport naar de paardensport wordt de klasse, waarin de ponycombinatie direct voorafgaand aan de overgang naar de paardensport was opgenomen, overgenomen, inclusief behaalde winst- of verliespunten.
Combinaties die bij de pony’s zijn uitgekomen in de klasse Z1/Z2-dressuur en met dezelfde “pony” de overstap naar de paardensport maken, hebben de keuze tussen de klasse Z1- of Z2-dressuur, waarbij het op verzoek mogelijk is, om winstpunten welke behaald zijn bij de pony’s, over te nemen in de klasse Z1 bij de paarden.

Het is toegestaan dat een deelnemer, voorzover deze nog de ponygerechtigde leeftijd heeft, met een bepaalde pony weer gaat deelnemen aan wedstrijden voor ponyruiters, terwijl daarvoor met dezelfde pony aan wedstrijden voor paarden werd deelgenomen.
De betreffende combinatie zal dan worden ingedeeld in een klasse waarin de gevraagde opgave vergelijkbaar is met het niveau waarop tijdens wedstrijden voor paarden werd uitgekomen, met overname van het behaalde aantal winstpunten.

Klassen ZZ-Licht en hoger.

Een ruiter die gepromoveerd is vanuit de klasse Z2 en die gestart is in de klasse ZZ-Licht mag
met hetzelfde paard tot het behalen van 5 winstpunten in de ZZ-Licht blijven starten in de klasse
Z2.

Een ruiter die is opgenomen in de ZZ-Licht (met tenminste 1 winstpunt) mag met een lager geklasseerd paard starten in de klasse Z1, tenzij hij met meerdere paarden in de klasse Z2 opgenomen is geweest, dan mag hij direct in de Z2 starten.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse ZZ-Zwaar (met 1 winstpunt) mag met een ander paard starten in de klasse ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Lichte Tour (met 1 winstpunt) mag met een ander paard naar keuze starten in de klasse ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Midden Tour (met 1 winstpunt) mag met een ander paard naar keuze starten in de klasse Lichte Tour, ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Zware Tour (met 1 winstpunt) mag met een nieuw paard naar keuze starten in de klasse Midden Tour, Lichte Tour, ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse. Hiervoor hoeft geen (schriftelijk verzoek te worden ingediend. Indien bij de uitslagverwerking blijkt dat tussentijds gepromoveerd werd, terwijl de vrijwillige promotiegrens nog niet bereikt is, wordt dit in de wedstrijdregistratie aangepast. De KNHS kan hiervoor een tarief in rekening brengen.

Verjaringsregeling
Indien een ruiter, een paard of een combinatie meer dan 3 jaar (36 maanden) niet meer is uitgekomen in de hoogste klasse waarin een winstpunt behaald is, bestaat de mogelijkheid om schriftelijk dispensatie aan te vragen om lager ingeschaald te worden dan in de startgerechtigdheidstabel staat vermeld. Voor een dergelijke dispensatie kan de KNHS een administratieve heffing in rekening brengen.