voorschriften tuigage-kleding voor b dressuurwedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akhalteke

voorschriften tuigage-kleding voor b dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:09

Ik ben benieuwd wat nou wel en niet mag op een dressuur wedstrijd (b).
Mag een bruin (dressuurzadel) in combinatie met een bruin hoofdstel of is men verplicht om in een zwart zadel te rijden?
De ruiter draagt rijlaarzen, blouse met plastron en een rijjas?
Mijn paard is bijna klaar voor de b, nu nog puntjes op de i en dan over een maand of twee een wedstrijd inplannen.
Van wanneer tot wanneer loopt het seizoen? Kan ik nu een startkaart aanvragen en op dezelfde kaart in bijvoorbeeld januari starten?

Steph__

Re: voorschriften tuigage-kleding voor b dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:04

Ja, je mag wel degelijk met een bruin hoofdstel en/of zadel te rijden. Witte handschoentjes is misschien ook een aanrader omdat jury dit vaak op prijs stelt.
Volgens mij gaat een startkaart van jaar tot jaar, en moet je jaarlijks contributie betalen, hierover vind je meer informatie bij je ponyclub.
Wees hier wel op tijd mee want het duurt vaak 4 tot 6 weken totdat je een startkaart + coupons ontvangen hebt.

Ik weet niet hoe het precies zit, maar ik dacht, ik help je alvast een klein eindje op weg

Iig, heel erg veel succes

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:11

Wedstrijden gaan het hele jaar door.
Alleen de selectiewdstrijden(waarbij je je kunt selecteren voor de regiokampioenschappen en de dan de Nederlandse kampioenschappen ) zijn in een bepaalde tijd.
In de zomer zijn deze meestal in mei, juni en juli en in de winter in: november, december en januari.

Je mag met bruin en zwart rijden. Alleen is die combi minder mooi....

Je moet je wel aanmelden bij een ponyclub, maar de mensen daar zullen je vast meer vertellen over de wedstrijden.

Veel succes.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:33

Je kunt alle reglementen nalezen op de site van de KNHS. Maar je moet het wel ruim nemen. Er staat bijvoorbeeld dat een dresuurmatige uitrusting de voorkeur heeft (bijv dressuurzadel), maar niemand zal je scheef aankijken als je op een vzh zadel start.

Als ruiter draag je rijlaarzen(blauw of zwart) en ik geloof dat sinds kort ook die jodhpurs met leren schachten mogen, een witte broek en een jasje met blouse en plastron + veiligheidscap. Maar bij de pony's mag je ook het verenigingstenue dragen, zoals een sweater met col eronder.