Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van iemand van het kringbestuur, of ik vanavond de nieuwe proeven voor de Z2 pony's kon voorrijden. (voor het nieuwe boekje april 2006). Dat wilde ik wel doen

Wim Ernes, Mattie Boomaarts en Jan Peeters waren er bij om te kijken of de proeven logisch waren.
De Z proeven zijn trouwens niet echt veel veranderd, ik heb nog wel iets gezegd wat ze ook wel vonden

De B en L proeven zijn veeeeeeel veranderd! Zoals gezegd geen binnenkomen meer met halthouden en groeten (wel afgroeten op het eind) En heel veel grote voltes. Overgangen worden ook in de L niet op de letter gevraagd maar op een hele korte zijde bijvoorbeeld: tussen F-A-K aangaloperen. Het doel is dat een ruiter nu leert paardrijden/ dressuurrijden, in plaats van "kunstjes doen". Verder waren de L proeven wel erg "vrijblijvend". Bijvoorbeeld deze oefening:
A afwenden en na een paar paardlengtes rechtvooruit, minimaal 5 meter wijken voor het rechterbeen en daarna rechtuit de hoefslag volgen.
Je mag dan dus 5 meter wijken maar ook 10

De juryleden zullen dan bijgeschoold worden zodat ze bv. het aangaloperen zullen beoordelen, maar dan het "hoe" en dus niet het "waar". Mattie Boomaarts is wel heel bang dat de juryleden niet in staat zullen zijn om de proeven te beoordelen op techniek en dus niet op het kunstje, en daar zullen er meer het mee eens zijn denk ik!
Meer info over de nieuwe proeven kun je ook vinden in de P&S van deze week!