Wat wil je? officiele wedstrijden rijden? of gewoon eerst beter leren springen?
Mijn ervaring is dat er op manegepaarden weinig springles gegeven wordt, en als dat al gedaan wordt, dan is de kwaliteit vaak niet al te best.
Zoek een manege op waar je in ieder geval bijna wekelijks springt, of waar je wekelijks springlessen kunt volgen. Ga dan naar onderlinge wedstrijden. Deze zijn vaak simpeler dan een officieel B parcours, maar je hebt zo de kans om enigzins wat ervaring op te doen.
Dit zijn mogelijkheden voor als je geen vast paard ter beschikking hebt om op te rijden.
Het mooiste zou zijn als je met een paard of pony van een particulier naar les zou mogen. De lessen bij een vereniging of ponyclub zijn vaak weer van beter niveau dan manegelessen.
Soms kun je een manegepaard leasen. Nadeel hiervan is dat het dier ook weer in de gewone lessen loopt en dat het heel moeilijk is om er echt wat van te maken. Maar je kunt met een leasepaard/huurpaard wel naar officiele wedstrijden vaak (ligt aan het contract)
Heb je eenmaal een paard om mee te gaan lessen, dan kun je als dat allemaal goedgaat aan oefenparcoursen denken. Vervolgens kun je aan officiele wedstrijden denken. Wel eerst een winstpunt in de B dressuur halen, daarna mag je elk willekeurig paard in het springen uitbrengen.
Gelukkig maakt het niet uit of je met je eigen paard of met het paard van een ander deelneemt aan wedstrijden. Ik heb zelf ook nog nooit met een eigen paard aan wedstrijden deelgenomen, maar altijd paarden voor andere gereden. De startkaart is combinatiegebonden, dus je zult altijd met je hetzelfde paard moeten starten.
Er is overigens nog een mogelijkheid om officiele wedstrijden met een manegepaard te rijden. Je moet dan iets van een F-zoveel proef voldoende hebben afgelegd, dan mag je daarna een startkaart aanvragen die niet paard gebonden is. Hier mag je dan uiteindelijk met een manegepaard in max. L1 dressuur en max. B springen starten. De precieze regels weet ik niet, die zul je moeten navragen bij de manege/fnrs/knhs.