Proef 16 L1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Proef 16 L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:54

Ik heb het dit jaar maar eens gevraagd. Na wat onduidelijkheid. In proef 16 staat het volgende:

2 Voorwaarts in arbeidsdraf
C Linkerhand
3. E Volte 10 meter, doorzitten
4. F-M Middendraf
M Arbeidsdraf, doorzitten

Normaal leer ik de proef altijd uit mijn hoofd en als ik dat had gedaan dan was ik waarschijnlijk wel weer gaan lichtrijden maar omdat ik dat nu niet had gedaan heb ik gewoon mijn voorlezer gevolgd en ben gaan doorzitten. Maar toen ik vervolgens hoorde dat ik middendraf moest doen (doorzittend dus) dacht ik dit klopt niet.

Na je volte 10 meter doorzitten staat niet dat je weer moet gaan lichtrijden. Dat zou er wel moeten staan. Als je het leest zoals in de proef staat zou je moeten blijven doorzitten ook in de middendraf. En dan staat het er vervolgens nog een keer dus dat klopt niet. Ofwel gewoon weer gaan lichtrijden na de volte vertelde de jury mij. Hij heeft me zelfs de punten vergeven die hij had afgetrokken voor het doorzitten. Ik begreep er echt ff niets meer van.

broertje

Re: Proef 16 L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:58

Ik heb hetzelfde gehad, ook ik dacht moet ik nou wel of niet lichtrijden. Maar als je heel goed leest staat er dus:
E Volte 10 meter, doorzitten

Kortom je moet bij de E een volte van 10 meter maken en daarbij gaan doorzitten. Daarna dus weer lichtrijden als je volte is afgelopen, want het is dus alleen die volte doorzitten daarom staat het ook echt in die ene zin.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:04

Tja zo zou ik het dus ook zien maar als je andere proeven leest staat er bijvoorbeeld ook m doorzitten Vervolgens moet je dan in galop dus dat ik logisch maar dat betekend dus ook niet alleen op m doorzitten net als bij die volte. meestal staat er m arbeidsdraf daarna doorzitten ofzo. kijk dan klopt het weer wel.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:13

Ja tis niet altijd even logisch nee, maar ik neem maar gewoon aan dat je alleen de volte moet doorzitten omdat het echt erachter in 1 regel staat en niet apart.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:19

tja ik heb het dus maar gevraagd en nu doe ik het ook zo. Die jury vond het ook een beetje onlogisch.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:41

Vaak staat er dan, E volte 20 meter doorzitten, daarna lichtrijden.

Ik weet niet hoe ik het zelf op zou vatten hier, denk dat ik ook zou blijven zitten als ik de proef niet een keer helemaal doorgelezen had.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:38

Tja, ik heb er nooit problemen meegehad.
Bovenaan de proef staat: Lichtrijden, tenzij doorzitten wordt gevraagd.

Onderdeel 3. E volte 10 meter doorzitten is heel simpel uit te leggen:
Het hele deel voor deze oefening moet je lichtrijden. Bij onderdeel 3 wordt een volte van 10 meter gevraagd bij de letter E waarbij je moet doorzitten. (denk aan wat er bovenaan het proefje staat ) Nadat je die volte hebt gereden ga je gewoon weer lichtrijden. Bovendien is het ook heel logisch dat je het volgende onderdeel (middendraf) weer lichtrijd. Pas vanaf de M1 moet je bij de middendraf doorzitten.

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar het valt me wel vaker op dat mensen alleen maar de proefjes en het overzicht van de te rijden proeven bekijken in het proevenboekje.
Mensen, er staan hele nuttige dingen in het proevenboekje waar je heel veel van kunt leren.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:45

tja maar wat is dan een onderdeel. In een andere proef staat het volgende:

16. K-B Van hand veranderen in middenstap B Arbeidsstap
17. M Arbeidsdraf, doorzitten
18. Tussen C en H Arbeidsgalop links aanspringen

17 is een onderdeel en dan zou je daarna dus weer moeten gaan lichtrijden. (even heel plat gezegd dan he)
Ik heb het hele boekje al doorgelezen. op sommige plaatsten staat bijvoorbeeld "daarna lichtrijden". Waarom zouden ze dat dan doen? dat is dan toch ook onlogisch. Het maakt verder ook niet uit hoor. het is alleen lastig als je de proef niet van tevoren hebt bekeken.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:09

In de L2 staat er bij (20 of 21..) een oefening van hand veranderen in middenstap en er staat dan ook niet bij B arbeidsstap, maar het is gewoon logisch dat je daarna weer in arbeidsstap moet..

Je moet gewoon na je volte weer gaan lichtrijden, misschien zetten ze het in de ene proef wel en in de andere niet omdat daar geen ruimte meer is ofzo

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:50

oosterhoff schreef:
tja maar wat is dan een onderdeel. In een andere proef staat het volgende:

16. K-B Van hand veranderen in middenstap B Arbeidsstap
17. M Arbeidsdraf, doorzitten
18. Tussen C en H Arbeidsgalop links aanspringen

17 is een onderdeel en dan zou je daarna dus weer moeten gaan lichtrijden. (even heel plat gezegd dan he)
Ik heb het hele boekje al doorgelezen. op sommige plaatsten staat bijvoorbeeld "daarna lichtrijden". Waarom zouden ze dat dan doen? dat is dan toch ook onlogisch. Het maakt verder ook niet uit hoor. het is alleen lastig als je de proef niet van tevoren hebt bekeken.

Een onderdeel is hetgeen waarvoor je wordt beoordeeld. Ik heb me niet helemaal duidelijk uitgedrukt in mijn vorige reactie zie ik wel. Hetgeen waar een getal voor staat (zoals onderdeel 3 uit proef 16, de volte 10, doorzitten) is waar je een cijfer voor krijgt.

Maar ik snap je denkwijze wel. Dan is het idd zeer onlogisch dat er 'daarna lichtrijden' staat. Gek eigenlijk, ik lees de proef altijd van te voren even door maar het is me eigenlijk nooit opgevallen zoiets.
In de L2 (waar ik dus in rijd) heb je zoiets ook. Standaard zit je in de L2 door, tenzij lichtrijden wordt gevraagd. Dan heb je middendraf op een lange zijde of een diagonaal waarbij je moet lichtrijden, staat er ook 'op [letter] doorzitten'.

Ik heb even zitten kijken bij de L1-proeven maar het raakt naar mijn idee kant noch wal.
Ik heb even verder zitten lezen in proef 16 en dan zie ik bij onderdeel 13 staan:
M Arbeidsdraf
B Volte 10 meter, doorzitten, daarna lichtrijden.

Dan lijkt het mij dat ze bij onderdeel 3 gewoon de tekst ',daarna lichtrijden' zijn vergeten te plaatsen. Anders kan ik het ook niet verklaren. Een fout in het boekje dus.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:57

ja precies dat bedoel ik dus en dat zei de jury dus ook en daardoor kreeg ik dus ook meer punten naderhand. Het zal me een zorg zijn maar het is wel slordig van ze. Een beetje eenduidigheid zou helemaal niet zo gek zijn.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:03

Tja, fouten zijn menselijk. Misschien moet je het er gewoon even achter schrijven in de proef zodat je voorlezer het de volgende keer wel goed opleest. Kun je ook geen misverstanden meer krijgen.