progressieve overgangen in B en L

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

progressieve overgangen in B en L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 23:39

Hai,

laatst las ik ergens op het net (op alcmaria hippix geloof ik) dat je in de B en L progressieve overgangen hoort te maken.

Tijdens het oefenen van mijn proefjes wordt er altijd op gehamerd om een goede overgang te maken. Maar nooit wordt er gezegd: he, bij het aanrijden op de a-c lijn moet je eerst een overgang naar stap maken voordat je gaat halthouden.

Maakt het echt zoveel uit in een proef? Ik bedoel, krijg je echt een 8 voor een progressieve overgang (draf-stap-halthouden, goed uitgevoerd) en een 6 voor een minder progressieve overgang (draf-halthouden, goed uitgevoerd)?

groetjes,

annemiek

sharonaollie

Re: progressieve overgangen in B en L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:48

Daar zat ik laatst ook aan te denken.
Ben benieuwd of een andere bokker het weet
Er staat niet in het proefenboekje van je moet eerst stappen en dan halthouden.Maargoed ben benieuwd

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 00:28

ik heb beide wel eens uitgetest, er is mij altijd geleerd dat je in de b eerst moet stappen. ik heb altijd een 6 of 7 gekregen, of ik nu eerst stapte of meteen halt hield.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:00

Ik rijd een Z paard en kan dus heel mooi niet-progressieve overgangen maken: vanuit draf, bam supernetjes vierkant halthouden e.d.
Dus ik showen op de kampioenschappen Helaas kon 1 jury dat niet zo waarderen. Ik kreeg een 5 voor het halthouden vanwege een niet progressieve overgang. De andere jury (zelfde proef, er waren 2 jury's i.v.m. de kampioenschappen) kon het heel erg waarderen, daar kreeg ik een 8 van voor hetzelfde onderdeel.
Beetje jammer dat er niet één lijn in getrokken wordt, nu is het maar gokken wat ze willen zien. Ik rijd L1 btw.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:37

ik heb ook wel eens een opmerking gehad dat ik te abrupt halt hield en daar een 5 op gehad (in de L1), sindsdien probeer ik toch echt via een paar pasjes stap netjes halt te houden, dan ben ik (als we recht staan) zeker van een 6 of 7 en een heel enkele keer een 8.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:54

Ik heb wel eens gehad dat het er expliciet bij stond: "overgang niet progressief", en een 6. Toen is mn instructrice er toch maar eens op gaan hameren dat we eerst een paar passen moesten stappen... Vervolgens moest toen de M in zicht kwam er weer eoefend worden op scherpe overgangen.....zucht

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:57

Het is wel de bedoeling dat je een progressieve overgang rijdt. Dus een paar pasjes stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:13

In de B en L, tenminste in de B is het wel absoluut een must dat je een progressieve overgang maakt, je moet duidelijk aan kunnen geven dat het paard op jou hulpen tot stilstand komt. Het is immers beginners niveau... Ik ben een keer flink afgestraft toen ik de abrubt halt hield..

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:32

Ik heb in de B weleens een onvoldoende gehad voor het halthouden, met de reden niet progressief, maar ik denk dat het er net aan ligt welke jury je hebt, anderen kunnen het wel waarderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:25

Het gaat niet om het waarderen, je moet een paard langzaam tot zijn gang laten komen, niet abrubt.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:32

Als ik in draf zit en ik geef de hulpen voor het halthouden, dan staat ze gewoon netjes in 1 keer stil, het niet zo dat ze "terugvalt" of "stilvalt". Ze stopt gewoon netjes en vloeiend. Overigens rijdt ik nu in mijn proef al mijn overgangen ook gewoon progressief.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:39

In de B is het inderdaad de bedoeling eerst ng 1 of twee stappen te amken maar ik vind dat je na de B en zeker met een doorgetraind paard wel mag laten zien dat je de controle beheert om in een keer gweoon halt te houden en té abrupt natuurlijk maar zonder stappen, je springt tenslotte ook niet aan in galop door eerst een paar passen hard te gaan draven in het L, toch?!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:44

In de B en L worden er inderdaad progresieve overgangen gevraagd: een overgang met gebruik van alle tussenliggende tempi... dus draf-stap-halt en omgekeerd. Een abrupte overgang is natuurlijk nooit goed, evenals een overgang die teveel op de hand gereden wordt. Zodra je in de M komt, wordt er verwacht dat je de overgang minder progressief rijdt. Je paard is dan al meer gesloten (als het goed is) en kan zo'n overgang dus makkelijker lopen.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:58

Ik heb in m'n 1e B proefje voor een WP ook direct van draf naar halt, precies op de letter.. Ik werd later toegesproken dat ze dit niet waardeerden.. (maar gelukkig was dat proefje 1x en nooit weer, want kreeg direct m'n WP )

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:25

ik heb ook wel is van een jury gehoord [bij iemand anders]
dat ze het meer op prijs stellen als je een progressieve overgang rijd

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:01

ShannaY schreef:
In de B en L, tenminste in de B is het wel absoluut een must dat je een progressieve overgang maakt, je moet duidelijk aan kunnen geven dat het paard op jou hulpen tot stilstand komt. Het is immers beginners niveau... Ik ben een keer flink afgestraft toen ik de abrubt halt hield..

Vanaf het L2 wordt er minder naar gekeken, je moet nog wel steeds een pasje stappen maar minder dan in de B.
Zelf ben ik er nooit op afgestraft omdat ik netjes progressief rijd.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:41

hmm ik ga ff op zondag proberen

ik doe altijd niet progressieve overgang maar dat komt allemaal door mijn paard die wil heel graag halthouden en vierkant

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:59

Ik zag laatst in een L2 ponyrubriek dat 70% van de deelnemers in één ring hun overgangen naar het h.h. niet progressief rijden. Het valt mij op dat deze overgangen vaak met veel hand gereden worden en dat de combinatie in onbalans raakt waardoor het h.h. minder mooi wordt (stapje opzij, scheef, achter of voor wijd, tegen de hand). Ik zou zeggen rij in B en L je overgangen zo veel mogelijk progressief, zoals het in het proevenboekje beschreven staat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:33

Ik ben er in het L1 een keer behoorlijk op afgerekend. In de B had ik in 9 proeven 13 wp's dus toen werd het vooral gewaardeerd denk ik. Daarna ben ik er wel meer op gaan letten. Als je paard ze vrij makkelijk op de juiste manier niet-progressief uitvoert zou ik het lekker zo laten. In het M word het juist weer extra gewaardeerd.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:45

Het is idd jammer dat jury's ook hierbij niet op 1 lijn zitten, zie het voorbeeld van Erleyne.
Die jury mag gewoon geen 8 geven in de B, oefening is niet correct uitgevoerd.

Maar ik geef je op een briefje dat diezelfde jury een progresssieve overgang, die wel correct is uitgevoerd "beloond" met een 6.