"Correcte" kleding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

"Correcte" kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 16:24

Uit de regelementen van de KNHS, dressuur:

Citaat:
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.....

Citaat:
......Een deelnemer, die geen correcte kleding draagt of van wie de voorlezer niet correct gekleed is, kan - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - toestemming tot het starten worden geweigerd.

Mijn vraag is wat er dan verstaan wordt onder correcte kleding van een voorlezer. Want ik zie de kleding nog al eens variëren.

Nibbit

Re: "Correcte" kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:28

Geen flauw idee!! ik hou dit topic in de gaten, ben erg benieuwd...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:31

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord!!!! Zou ook een mooie boel zijn , loop je aar lekker te groomen in je goeie spullen.....denk t dus niet!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 16:36

Ik vond het ook al opmerkelijk maar het staat toch echt in de regelementen van de KNHS. Maar ze zetten er niet bij wat dan correct is voor een voorlezer.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:38

Ik heb een keer een jury er wat van horen zeggen! Een voorlezer ging de desbetreffende ruiter aanmelden en de jury verzocht haar om in het vervolg wat minder schaard gekleed voor te lezen omdat zij schijnbaar zo de indruk geeft de jury te manipuleren ( haha overigens is de helft van de jury's toch ouder dan 70, dus die kijken daar toch niet meer naar ? )

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:40

whaaa...ik zie me voorlezer al staan in witte rijbroek rijlaarsen...cap/hoedje....rijjasje/rijrok...om het maar even grof te zeggen..

Miona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:55

Gewoon netjes, representatief gekleed. Dus bikini, hotpants en dergelijke worden bijv. niet op prijs gesteld. De jury hoort er trouwens ook netjes bij te lopen (zitten), staat ook ergens in de reglementen.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:55

Zodat de voorlezer niet in bikini komt aanzetten, haha!

Nee, ik neem aan dat men bedoelt dat de voorlezer niet al te schaarse kleding aanheeft! Maar ja, dat is weer zo persoonlijk!

Ik hoorde trouwens van mijn rij-instructeur, die zelf jury is, hoe sommige dames "hoerig" kunnen doen als ze zich komen aanmelden bij de jury! Je lacht je rot zeg!
vb:
- rijjasje nog los en daaronder een laag T-shirt waar de plastron half inhangt, en maar bukken....
- Na de proef de jury bedanken en een drankje aanbieden voor na afloop....
- Afstijgen, naar de auto toelopen, zichzelf aanmelden dmv zich bijna door het zijraampje heen te wurmen... Mega-parfum lucht achter zich latend....

Ik bedoel, kom op dames! Word het niet eens tijd dat je gewoon thuis je proefje gaat oefenen!!!! Dan krijg je ook wel punten hoor!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 17:01

talented schreef:
Ik heb een keer een jury er wat van horen zeggen! Een voorlezer ging de desbetreffende ruiter aanmelden en de jury verzocht haar om in het vervolg wat minder schaard gekleed voor te lezen omdat zij schijnbaar zo de indruk geeft de jury te manipuleren ( haha overigens is de helft van de jury's toch ouder dan 70, dus die kijken daar toch niet meer naar ? )

Ik denk dat je de gemiddelde 70 plusser onderschat

Maar ik denk dat het bij een beetje jury niet veel uitmaakt hoe iemand zich meldt, 'hoerig' gedrag zal eerder een negatief effect hebben.

Maar ja 'hoerig' en 'correct' zijn voor iedereen anders.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:21

Haha ik zou net zeggen. Mensen van rond de 70 kunnen nog net zulke gedachten als twintigers hebben hoor.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:40

talented schreef:

Maar wat verstond die jury onder schaars gekleed.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand zo ongeveer in bikini(en iets meer mss.) staat voor te lezen. Dan loop je werkelijk voor banketstaaf.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:55

Klopt.. die regel staat er ook ergens tussen... net zoals weer meer van die kreten die genoemd worden in het wedstrijdreglement. Ook juryleden moeten zich aan een bepaalde "dresscode" houden. Ik vind soms het jasje-dasje wel erg ouderwets overkomen, maar aan de andere kant, moeten deelnemers ook in correct tenue. Verder zie ik nogal eens dat de vrouwelijke juryleden er soms echt niet uit zien.... gewoon een beetje gekleed hoeft toch geen probleem te zijn? Spijkerbroek, slobbertrui en werkschoenen vind ik bijvoorbeeld niet passen voor een jury, maar kunnen heus wel voor de voorlezer.
Hoe iemand gekleed gaat, of zich aanmeldt heeft bij mij abslouut geen invloed....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:59

Miona schreef:
Gewoon netjes, representatief gekleed. Dus bikini, hotpants en dergelijke worden bijv. niet op prijs gesteld. De jury hoort er trouwens ook netjes bij te lopen (zitten), staat ook ergens in de reglementen.

Idd. Heeft een jaar of drie geleden een uitgebreid artikel over in de Paard & Sport gestaan en daarin stond dit ook te lezen. De voorlezer hoeft er echt niet in wedstrijdtenue of jasje-dasje bij te staan, maar je mag met je kleding best een beetje respect laten zien voor degene die je voorleest en voor de jury. En daar hoort een bikini niet echt bij.

Mij persoonlijk zou het niet storen, maar ik kan me voorstellen dat een bikini op een wedstrijdterrein niet geheel als 'gepaste kleding' wordt beschouwd.

Over 'correct geklede' officials: ik zie de terreinmensen bij de gemiddelde endurance- of eventingwedstrijd al in pak staan... Dan ben je in spijkerbroek en werkschoenen toch net wat beter op de situatie ingespeeld.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:56

Dus de term "correcte" moet vervangen worden door "geschikte" kleding...?

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:44

Ik lees al 7 jaar alle proeven voor maar dit had ik nog nooit gehoord!!!
Niet dat ik er vreselijk bijloop tijdens een wedstrijd maar voor grote wedstrijden is dit wel iets om te onthouden, indien ze niet uit het hoofd hoeven te rijden

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:14

GeJe schreef:
Dus de term "correcte" moet vervangen worden door "geschikte" kleding...?

Geschikt of gepast, lijkt me beter dan 'correct'.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:16

Mja, je gaat daar toch niet in je paaldansoutfit staan neem ik aan..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 23:25

Heb je die dan

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:34

Haha.. Deze vraag stelde ik laatst ook al. Ja, ik kan me niet indenken dat ik daar in wedstrijdteneu sta voor te lezen. Maar ik vind het wel een plicht om correctgekleed te gaan. En echt NIET in een Bikini of Hotpans.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:12

Hier had ik nog nooit van gehoord?
Meestal als ik meega op wedstrijd heb ik rijkleren aan. Maar soms als ik alleen kom voorlezen ben ik in normalere kleren, en heb zelf een keer in een rokje voorgelezen omdat ik drna naar een feestje moest
Maar volgens mij wordt er niet echt streng op gelet ofzo!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 01:48

Heeft de kleding van de voorlezer soms invloed op het rijden? >;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 06:41

RanouK schreef:
Heeft de kleding van de voorlezer soms invloed op het rijden? >;)

Nee, maar het gaat om respect naar de organisatie en de jury toe.

ls je naar een receptie gaat trek je ook andere kleding aan dan als je je paard gaat poetsen. Uit respect voor degene van de receptie.

Helaas doe ik niet mee aan de dresscode voor voorlezers, ik rij de wagen, ik help met proppen draaien, ik ben de spin die alles in de gaten hou voor mijn kind, ik meld aan en lees voor. Ik spreek moed in.

En ik heb het liefst een zachte katoenen trainingsbroek aan, zeker met dit koude weer! Regenjas en evt. een pet op om de regen uit mijn ogen te houden. Paraplu onder mijn arm, evt opvouwbaar stoeltje. Ik weet dat ik er dan niet uitzie, maar het is wel praktisch en lekker warm.

Daarbij als ik in bikini verschijn bij een proef dan leggen ze alle proeven stil }> En mijn dochter zal zich nooit meer op een wedstrijd durven te vertonen!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:31

Dan vind ik eerder dat ze in het reglement scrhijven dat het gewenst is om gekleed te komen. En niet dat het de deelnemer geweigerd kan worden om niet te starten voor zoiets onbenulligs.
Een jury is het eerlijkst als die zich 100% aan de regels houdt. Iedereen gelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:34

Tja, als je in bikini komt, dan ben je in feite ook 'gekleed'. En het lijkt me niet meer dan logisch dat je niet naakt gaat staan voorlezen, dat is net zoiets als in de handleiding van een magnetron zetten dat je er geen huisdieren in moet drogen.

'Iedereen gelijk' - dan moet je de voorlezer verplichten om in bepaalde uniforme kleding voor te lezen. Net zoals de ruiter verplicht wordt in wedstrijdtenue (donker jasje, lichte rijbroek etc.) te verschijnen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:39

Ja, het staat zo in het reglement.