jury's, kunnen ze geen hoge cijfers geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solitair

jury's, kunnen ze geen hoge cijfers geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 14:19

hoi,

ik mocht vrijdag schrijven (plaats niet belangrijjk) bij de paarden. hier viel mij op dat als iets niet goed was dat de ruiters gelijk een 3 of 4 kregen. als zelfs een paard een been liet staan tijdens de keertwendig kreeg het een 1 of 2. maar hierintegen vind ik dat als het goed is ook een hoog cijfer moet krijgen. maar dat komt tegenwoordig veel minder voor. als iets goed is krijg je een mager 6je of 7. jury's durfen haast geen 8 of 9 te geven. en 10 komt (bijna) helemaal niet meer voor.

vinden jullie ook dat jury's wel uitschietende cijfers naar beneden durven te geven maar niet omhoog?
Laatst bijgewerkt door Solitair op 01-08-05 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Re: jury's, kunnen ze geen hoge cijfers geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:24

Ja valt mij ook op.
Wel meteen een 4 als hij 1 galopsprong maakt in de middendraf, maar geen 8 als hij een super middendraf laat zien...

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:29

ben ik het helemaal mee eens

ik had laatst op wedstrijd (we gaan even geen plaats&datum noemen) maar het was een belangrijke wedstrijd. Ik kreeg alleen maar 6jes en 5en van de jury, terwijl ik bij nationale juryleden een paar 8en ertussen had zitten(ook 2en). De proeven waren ongeveer vergelijkbaar kwa kwaliteit maar er zat wel eens ff 10% verschil tussen Dat is dus het verschil van 5/6-jury en 2/8-jury
10en hoeven van mij niet snel gegeven te worden, maar een 8 is vaak wel haalbaar terwijl deze niet gegeven worden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:36

Ik heb laatst ook geschreven bij een Welsh Cup (om de plaats niet te noemen ) Zowel 's ochtends bij de lagere klasse's als 's middags bij M en Z en vooral de jury bij de hogere klasse's was idd ook wel zo, dat als iets mis ging kreeg je ook meteen een 2 of een 3... maar dan gaf hij ook wel weer 8-ens als iets echt goed ging en bij 1 iemand zelfs een negen op een keertwending waarbij hij ook zei dat hij weinig zo'n correcte keertwending nog tegen kwam op de wedstrijden...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:37

Ik heb nog nooit een 1 of een 2 gehad geloof ik, maar ook inderdaad zelden een 8. Een 9? nee dat heb ik nog nooit meegemaakt, en ook niet van andere bekenden gehoord. Eigenlijk lijkt een 8 vaak het hoogst haalbare bij de meeste jury's. Of ze verwachten van iedereen superperfectie?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:44

IK heb een keer een 9 gehad laatst
Toen hadden ik en Lindi (radijs op bokt) het paard helemaal getoiletteerd voor een vriendin omdat ze zelf wegens school het niet kon halen...
En ik ben zelf nogal een perfectionist dus uiteindelijk had ze een 9 op verzorging (dus hadden ik en Lin eigenlijk een 9 )
Maar je ziet het idd bijna zelden op de protocollen staan

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 14:44

ik heb wel is een 2 gekregen op een keertwendig. alleen omdat ze èèn been liet staan. een 9 heb ik 1 keer gehad op halsstrekken. 8 en heb ik tegenwoordig niet zo veel meer maar had ze veel op binnenkomen

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:58

Ik vond persoonlijk echt dat jury's vandaag de dag niet durven te jureren, er wordt ook teveel gegeken naar het cijfer dan naar de waardering die achter het cijfer staat.

De tabel/verklaring van de cijfers luidt als volgt:
10 = uitmuntend
9 = zeer goed
8 = goed
7 = tamelijk goed
6 = bevredigend
5 = voldoende
4 = onvoldoende
3 = tamelijk slecht
2 = slecht
1 = zeer slecht
0 = niet uitgevoerd

Ik denk dat er heel anders wordt gejureerd als er wordt gekeken naar de verklaring van het cijfer. Hoe vaak wordt er iets 'goed' laten zien en beloond met een 7?? Terwijl daar toch echt een 8 voor staat! Als een paard een mooie middendraf laat waarin hij goed verruimt, niet op de voorhand valt en netjes terugkomt waarom dan toch de 7 i.p.v. de 8 of zelfs 9.
Ik vraag me wel eens af hoe goed je iets moet doen om een 9 te scoren! Want hoger dan een 8 gaan ze bijna niet! Als je 3-en durft te geven, doe dan ook 8-en, want daar mankeert het vaak aan.

Hoewel ik het nu allemaal pretendeer beter te weten kan ik het absoluut niet beter. Jury zijn is een ondankbare taak met al die zeurende dressuurruiters, ik zou echt niet willen ruilen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:59

Ik merk het zo nu en dan ook wel. Sommige jury's durven niet te punten, ze gaan liever te laag dan te hoog.
Toch zijn er nog uitzonderingen en dan heb je ook iemand die 4-en durft te geven en ook 8-en en 9-ens.
Daar heb je ook wat aan.
Maar toch moet je ook de jury's niet altijd de schuld geven, de combinaties zijn soms ook echt niet meer waard. Als je paard in de keerwending zijn been laat staan dan heb je in principe heel de oefening niet laten zien maar is je paard gewoon omgedraaid. Mijn keertwendingen zijn ook nog ver van perfect maar in de Z rijd ik ze liever nog wat groter om zeker te zijn dat mijn paard blijft stappen want het stilstaan wordt zwaar bestraft.
Dat soort dingen snap ik wel. Wat ik niet snap is dat sommige B en L combinaties soms finaal afgemaakt worden omdat het paard niet niet mooi 4-kant stilstaat of omdat het dier in de middendraf nog een pasje aangallopeerd. Dat sommige jury's daar zoooo streng op moeten punten dat snap ik echt niet.
Je weet soms gewoon echt niet wat je er van kunt verwachten. In principe zou een nette, correct gereden proef waarbij het paard met takt en regelmaat door de baan gaat altijd met een winstpunt beloond worden. Helaas is dat niet altijd het geval.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:02

Over jureren gesproken.
Voorbeeld: Een keer tijdens de KNHS kampioenschappen Z2 DE-pony's vloog Marrigje van Baalen met Power and Paint in galop tijdens de uitgestrekte draf. Omdat de jury het zo knap vond dat Marrigje hem zo goed terugnam en weer verder ging strekken gaf de jury toch nog een 8.

Is dit dan weer TE aardig of terecht?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:12

TE aardig en misschien wel een beetje voor de naam?

Zlef vind ik de jury's heel verschillend, ik heb al eens een 10 en een paar 9-ens gehad, ook een 1 gehad al trouwens, heb ook wel eens een protocol terug gehad met een lijst van alleen maar zessen zonder commentaar. Kom op, je doet altijd IETS beter en IETS minder.

Een paard wat benen echt laat staan in een keertwending vind ik ook een 1 of een 2 waard, moet ik zeggen. Vind ik eerlijk gejureerd.

Zelf heb ik liever een jury die eerlijk een 1 geeft als ik bagger heb gereden dan iemand die dan maar een 4 geeft voor het proberen. Slecht is slecht. De 0 van niet uitgevoerd heb ik nog nooit gehad en nooit gezien, daarvoor kreeg ik die 1 (paard wenste niet achteruit te gaan, ben op een gegeven moment maar door gereden hihihi)

Heb heel wat protocollen liggen met achten erop dus vind de kritiek niet helemaal geplaatst. Er zijn genoeg juryleden die wel gewoon punten!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:19

Idd ik kom ook vaak genoeg jurys tegen die wel 4en en 8en geven. Maar meestal 5,6en en 7ens. Ik kijk reeel naar mn proeven en om eerlijk te zijn rijd ik ook niet zo vaak een onderdeel voor een 8 als dat ik een onderdeel voor een 7en rijd. Dus is het in mijn geval ook wel logisch dat ik niet zo vaak 8en heb. Nu in de hogere klassen merk ik iig wel dat de jurys bijna allemaal kundig zijn imo. Uitzonderingen heb je altijd maar ik ga 8 tot 9 vd 10 x terug met het gevoel dat mn punten kloppen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:35

Tjappie; Naam
Maar zo ken ik meer jury's. Die geven toch een voldoende, omdat ze het dan goed van je vinden dat je je paard weer op tijd heb kunnen corrigeren en weer opnieuw die middendraf ingezet hebt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:42

Je kunt je vraag ook omkeren:
ruiters, kunnen ze niet meer voor hoge cijfers rijden?

Het is, ondanks dat het om een jurysport gaat, nog steeds zo dat de jury echt niet om je heen kan als je een supergoede proef neerzet. En dan zul je ook echt wel eens een hoger cijfer rijden dan een zes of zeven.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:45

Gedeeltelijk mee eens.

Ik heb een paard wat voor 8/9ens kan gaan, en voor 3/4en.
Heel vaak krijg ik dan zo'n 5/6/7 protocol terug

Gelukkig heb ik het al héél erg vaak meegemaakt met dit paard, dat er ook daadwerkelijk 8en en 9ens opstaan!

Vergeet niet dat DE MEESTE proeven die gereden worden, ook echt van die proeven zijn waar je niet veel hoger dan een 6 of 7 kan gaan zitten. Wel netjes en correct gerden, maar niet genoeg voor 8 of 9

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:24

Sjonniej schreef:
Ja valt mij ook op.
Wel meteen een 4 als hij 1 galopsprong maakt in de middendraf, maar geen 8 als hij een super middendraf laat zien...

Hier ben ik het niet mee eens.

Die van mij laat meestal een matige middendraf zien. Maar 1 keer kwam het wel goed uit de verf en ik kreeg gelijk een 8, terwijl de rest van de proef niet erg goed ging.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:35

Ja ik vindt dit ook kloppen, laatst was ik een heel klein beetje te laat bij aangaloperen, want het waaide heel hard en ik kon me moeder niet verstaan. [Leer de proeven nooit uit me hoofd ]
Gelijk een 4.
En ook een pasje galop in middendraf; een 4
Ze zijn steng, maar daarin tegen heb je wel een verdiende winstpunt.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:43

ik vind dit ook een beetje raar, je moet gewoon echt wel 8-en op onderdelen kunnen scoren zonder dat je een bonfire hebt. Als je gewoon een figuur netjes rijdt bijvoorbeeld dan moet je gewoon een 8 kunnen krijgen ipv een 6 of 7. Er worden vaak lagere cijfers gegeven zoals 3en en 4-en dan echt goede terechte hoge. dit zou veel ruiters ook stimuleren als ze af en toe een 4 krijgen en af en toe een 8, want dan weet je echt waarvoor je nog goed moet oefenen enzo.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 18:14

zijn hier ook jury's lid op bokt?
ben wel benieuwd hoe die hierop reageren.

je kunt idd de vraag ook omkeren. maar dat kan bijna haast niet,
zondag had ik wedstrijd 10 deelnemers in de z. iedereen was zo aan elkaar gewaagd. allemaal rond de 180 sommige een wp sommigen niet.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:37

Er zijn juryleden hier op Bokt hoor.

Maar wat jij mss voor je gevoel netjes vindt, vindt de jury niet. En als je veel dingen voor jou gevoel netjes rijdt krijg je dus voor veel dingen een 8. Waar gaan die punten dan heen???

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:49

Hmm nou dan bof ik vast met mijn jury's, want ik heb, zowel in de B als in de Z nu met Boas, al regelmatig 8en gereden. Of zou het komen omdat ik het toch juist uitvoer? Kan me niet voorstellen dat ik alleen maar goede jury's tref...

Vorige week had ik in 1 proef 3 8en zitten voor rijtechnische onderdelen, + nog 1 voor houding en zit / effect van de hulpen.
En gisteren en eergisteren scoorde ik wederom, in meerdere proeven, 8en.

Ehm...?

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 18:53

ik bedoel ook niet dat ze niet worden gegeven. maar jury's durven sneller lage punten te geven dat hoge punten.
ik bespreek t concour altijd met m'n instructeur over cijfers enal..en had bij de 1e proef voor schouderbinnenwaarts rechts een 5 en de andere proef een 7. nah dan weet ik het ook niet meer. een voor mijn gevoel gingen ze allebei 1 voor goed. terwijl ik de 2e proef lagere punten had dan de 1e proef.:S dus het kan niet een aardige jury zijn geweest.
ik rij ook nog wel regelmatig 8en maar dat je zegt dat ik ze in elke proef rijd..nee.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:55

Mss geven ze wel snel lagere dan hogere punten. Maar dat ligt ook aan het niveau. Je ziet toch genoeg ruiters die 156 of minder rijden. Dan kan je toch ook niet hogere punten geven als het niveau niet goed is.

Ik denk dat het voor het grootste deel aan het niveau ligt. Je kunt geen hoge punten geven voor iets dat dat niet verdient. En een 8 is toch een hoog cijfer.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 18:58

een 8 is een hoog cijfer geworden omdat het haast niet meer gegeven word.

maar geef toe:

je krijgt eerder een 3 of 4 dan een 8!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:10

Ja, dat is zo, maar als het niveau zo is.

Een 9 is ook wel uitzonderlijk hoog en dan moet het ook wel zeer goed zijn.