Wedstrijd gras, ijzers weg, hoe doen jullie dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frankinero

Wedstrijd gras, ijzers weg, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 08:49

Heb ik ingeschreven voor een wedstrijd op gras. Verliest meneer zijn ene ijzer dinsdag en de andere woensdag. Rechtvoor en linksachter zijn er nu af. Komt door onze bak die gewoon slecht is door al de regen.
Mijn hoefsmid zit in Beekbergen met zijn vierspan dus tja alle ijzers er maar afgehaalt. Beter zonder dan met.

Maar wie rijden er nog meer op gras zonder ijzers en hebben jullie nog tips.

Sylhouet

Re: Wedstrijd gras, ijzers weg, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:57

Ik heb een hele tijd zonder ijzers wedstrijden gereden op gras, tot en met de M1. Sinds 2 maanden staat ze voor op ijzers dus ik rijd nog steeds zonder achterijzers.
Bij die van mij gaat dat allemaal prima, geen enkel probleem.
Maar het kan per paard wel wat verschillend zijn. Kun je thuis niet een keer van tevoren op gras oefenen?

Het enige wat ik een beetje rottig vind (alhoewel het bij mij altijd goed ging/gaat) is de middengalop op de volte. Vooral als het gras wat nat is.
Als ik jou was, zou ik met het losrijden voor je proef (als dat ook op gras is) gewoon even proberen hoe safe je paard loopt met dat soort oefeningen, desnoods doe je het gewoon voor een keertje iets rustiger aan in je proef

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:59

Ik heb ook geen ijzers onder, en ik spring ook zonder ijzers. Gewoon niet te hard gaan als je voelt dat hij stopt, of weet.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:14

Ik heb ook geen ijzers en start ook op gras. Maar goed in de zomer les/rijd ik ook op gras dus wij oefenen genoeg.

Gewoon ergens een keertje oefenen?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:21

Jnien rijdt Z1 zonder ijzers, dsu een M proef zou moeten lukken... Ik heb een tijd alleen voor ijzers gehad,maar dat vind ik echt geen doen. Doordat hij voor proppen had en achter wat doorgleed, ging Tjalko heel erg onzeker lopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:21

Ik rij absoluut geen wedstrijden op gras zonder ijzers. Op een wedstrijd is toch ook altijd een hoefsmid aanwezig? Als je een beetje op tijd daar bent kan die ze mss eronder hangen.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:43

Ik ga het gewoon proberen. Ik haal alles er onder vandaan en dan moet het wel lukken. Ik ga morgen ergens even oefenen op het gras zodat ik weet hoe hij loopt. Vorig jaar met ijzers gaf hij er niet veel om dus misschien nu ook niet.
Ik was alleen benauwd voor de volte 10 m in galop en de middengalop maar ja ik merk vanzelf wel hoe hij zich houd.

@Scum, het is niet mijn eigen paard en ik denk dat de eigenaar graag heeft dat zijn zoon hem zelf beslaat. Dus dat gaat niet lukken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:47

Mijn paard heeft de hele zomer zonder ijzers gestaan, en op gras rijden ging prima!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:57

Ik heb inmiddels 2 mensen goed onderuit zien gaan tijdens een wedstrijd, met paard en al. Sindsdien peins ik er niet over om zonder kalkoenen of op blote voeten te starten, ook al loopt die van mij super voorzichtig op gras. Zeker als je middengalop (zoals hier boven al gezegd werd) moet rijden, of een volte 10 m in galop, vind ik dat link. Ik zelf zou de wedstrijd hebben afgezegd, van een blessure word je sowieso niet beter. Kan je niet ergens anders op zand starten?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:10

Buitenteugel erbij en goed ondersteunen, komt het best wel goed hoor
Wij hebben met ijzers ook nooit stiften. En ze zeggen dat ze zonder ijzers nog meer grip hebben, dus dat moet zeker gaan.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:38

Mijn pony heeft ook geen ijzers.
Gaat prima, alleen als het gras nat is, niet te scherpe bochten gaan maken met inrijden.
En tijdens de proef iets rustiger aan gaan doen.

Van bijna alle pony's die onderuit gaan bij onze kring, hebben de meeste hoefijzers, en de meesten hebben er dan ook stiften onder .

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:04

Ik heb zonder ijzers, echt nog nóóit last gehad op gras (en heb veel zonder ijzers op gras gereden).
Met ijzers + stiften btw wel last gehad van glijden enz. ben wel eens zelfs helemaal onderuit gegaan met ijzers + stiften

Dus als ik jouw was zou ik je maar niet te druk maken.
En idd slim om van te voren te oefenen, dan kan je paard er aan wennen. (die van mij die ik zonder ijzers op gras reed stonden ook op de wei dus waren het gewend om er op te lopen zonder ijzers, al is het onder de man natuurlijk altijd nog weer net iets anders)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:10

In deze buurt zijn alle buitenwedstrijden altijd op gras. Ik rijd ook dressuur zonder ijzers. Bekap wel zelf moet ik zeggen en dan krijg je toch wat andere hoeven en je paard loopt mede op de straal dat zorgt voor grip en beter gevoel voor het paard met de ondergrond. Heb nooit problemen met glijden of zo.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 17:26

sphinxie schreef:
Ik heb inmiddels 2 mensen goed onderuit zien gaan tijdens een wedstrijd, met paard en al. Sindsdien peins ik er niet over om zonder kalkoenen of op blote voeten te starten, ook al loopt die van mij super voorzichtig op gras. Zeker als je middengalop (zoals hier boven al gezegd werd) moet rijden, of een volte 10 m in galop, vind ik dat link. Ik zelf zou de wedstrijd hebben afgezegd, van een blessure word je sowieso niet beter. Kan je niet ergens anders op zand starten?

Ik ga niet de wedstrijd afzeggen voor zoiets. Ik doe het wat rustiger de 1e proef en als het goed gaat dan kan ik er voor gaan. Ik merk het vanzelf wel.
IK heb van de week nog iemand onder uit zien gaan met stiften dus dat zegt ook niet alles.

Ik ben wel gerustgesteld dat er nog zoveel mensen zijn die zonder ijzers op gras rijden.

Na het weekend heeft de hoefsmid lekker wat te doen .

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:05

Ik zie ook altijd mensen die zonder ijzers rijden en dat gaat goed...

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:00

sphinxie schreef:
Ik heb inmiddels 2 mensen goed onderuit zien gaan tijdens een wedstrijd, met paard en al. Sindsdien peins ik er niet over om zonder kalkoenen of op blote voeten te starten, ook al loopt die van mij super voorzichtig op gras. Zeker als je middengalop (zoals hier boven al gezegd werd) moet rijden, of een volte 10 m in galop, vind ik dat link.

Inderdaad. Ben zelf ooit 1 keer met paard en al onderuit gegaan zonder ijzers in een galopvolte. Bleef m'n voet ook nog in de beugel steken, die toen dus tussen mijn voet en mijn paard kwam. Is even lekker doorgedrukt in mijn voet en had bijna alle botjes gebroken.
Ik wil je niet bang maken hoor, maar ík ga én durf niet meer zonder ijzers en kalkoenen het gras op.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:42

Citaat:
Jnien rijdt Z1 zonder ijzers, dsu een M proef zou moeten lukken...

Deze redenering gaat niet helemaal op. In de M2 zitten de oefeningen erg dicht op elkaar. In de Z heb je vaak toch iets langere lijnen.

Mijn paard loopt achter op blote voeten en ik merk wel degelijk een verschil. Hij loopt overdag in de wei maar dat is blijkbaar toch anders. Ik moest echt oefenen omdat ik merkte dat hij anders/ iets voorzichteriger ging lopen. Hij is gewend in een iets zware bak te lopen en hier heeft hij veel meer grip.
Nou is mijn paard niet de allerhandigste, dat kan ook nog schelen.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:51

ik heb altijd zonder ijzers gerden met mijn pony en nooit onder uit gegaan dus het kan maklijk

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:20

ik heb altijd met voor ijzers zonder stiften gereden en achter blote voetjes, dat t/m Z1 en ook op gras, nooit gevallen!
en heb er verschillende vierkant op ijzers+stiften flink onderuit zien gaan...

ik hou ze dus zo lang mogenlijk op blote voeten, en nouja Q had voor al ijzers, maar liep raar met stiften, dan maar zonder he!

maar van de week even oefenen op gras en dan komt het wel goed

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:44

Zonder ijzers moet het denk ik wel lukken...
Ik ben zelf 2 jaar geleden onderuit gegaan met ijzers zonder stiften. maar zonder ijzers is het ook minder glad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:03

Mijn paard is 9 jaar oud en M2 dressuur en heeft nog nooit ijzers onder gehad! Gaat prima!

Als ze ijzers hebben schroeven eronder.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:29

Gewoon voorzichtig aan doen, de M2 heb ik ook nog eens zonder ijzers gedaan, en dat op een nat veld. Je moet gewoon wat voorzichtig zijn in de middengangen en wat ruim sturen.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 22:21

Nou ik heb het overleefd. En Frank ook. Mijn 1e proef heb ik goed gereden, een 7 en een 8 voor de keertwendingen en 7 voor stap e.d. maar in de galop durfde ik niet, allemaal 4-en. Eigen schuld dikke bult. 144 punten.

2e proef toch iets gedurfder maar toen was meneer weer aardig op. Maar wel 158 punten dus nu in 3 wedstrijden 3 winstpunten in de M1. Ben wel happy. Ook met de 144 omdat de rest van mijn cijfers wel gewoon goed waren.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:48

Gefeliciteerd met je winstpunt.

Kan me voorstellen hoor dat als je het niet gewend bent je niet helemaal lekker voluit rijdt.
Wij hadden gisteren een wedstrijd in Hardenberg en vlak voordat wij de ring in moesten hadden we een ontzettende plensbui die 10 minuten duurde.

Ik was één van de eersten die na de regen de ring in moest. Heb in een lege ring nog even gedraafd en gegaloppeerd zodat ik wist dat híj wist hoe het voelde en toen de ring in. Alleen de middengalop op de volte ietsje minder vooruit gereden maar verder gewoon lekker middendraf voluit e.d. ging heel goed. Hadden ook goede punten. Maar wij rijden dan ook altijd op gras met wedstrijden en zijn het gewend.

Voordeel is dat je dus nooit zit te kl*ten met ijzers of stiften en het voor de benen en voeten van je paard beter is.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:20

Heb je toch netjes gereden

Mijn pony heeft ook geen ijzers en ik spring en rijd dressuur, je merkt soms wel dat hij wat glijd in scherpere bochten maar verder heb ik er nooit last van.