Paard blijft hyper op concoursen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard blijft hyper op concoursen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:16

Ik start m1 met met mijn paard. De resultaten zijn heel wisselend, vooral omdat hij ontzettend druk is op concours. Hij heeft nu met aardige regelmaat concoursen gelopen en ik kan niet zeggen dat hij nu rustiger is wordt.

De inrijpiste gaat hij het liefst in galop binnen, oortjes er op en gaan (maar dat mag hij dus niet). Lang of kort losrijden maakt geen verschil. In de ring is hij vaak met alles om de ring bezig en bedenkt ter plekke wat hij nu kan doen. In de les kan ik slangevoltes enzo rijden in de galop zonder dat hij omspringt en tijdens een proef springt hij opeens over in de midden galop of in de contragalop. Hij doet nooit 2 keer hetzelfde, elke proef doet hij opeens iets wat ik helemaal niet verwacht.

Vandaag hadden we bijvoorbeeld 2 proeven en in de m25 zit een keer op de ac lijn halthouden en achterwaarts. Tijdens mijn 2e proef ging ik halthouden en groeten bij het binnekomen en ik drijf om te gaan draven en paard gaat 4 passen achterwaarts. Hij was zwaar beledigd dat ik hem naar voren wilde hebben.
Hij schrikt niet van bloembakken enzo en loopt meestal met zijn oortjes er lekker op maar zit echt te wachten op de middengalop en de middendraf . En daarbij wil hij ook nog even de paarden buiten de ring in de gaten houden.
Hij is dus echt heeeeel erg druk.

Ik les bij een andere stal en daar is hij soms ook super super druk maar dan ben ik vaak alleen en heb ik natuurlijk les dus dan gaat het wel. Maar daar geldt wel hoe langer hij loopt hoe heter hij wordt.

Meer info:

Ruin, 11 jaar, 50% engels volbloed, 25% wels cob en 25% arabier, krijgt ca 2,5 kg pavo condition Extra, halve kg Mijtens Herbamix, ruwvoer en komt dagelijks ca 6 uur op de wei.

Ik heb van Cavalor Calm geprobeerd:
Cavalor Calm is een voedingssupplement dat wordt toegevoegd via het voeder om de stress en angst te helpen verminderen. Het heeft geen secundaire effecten en bevat geen verboden substanties.
Calm
Gebruik
25-50 g/dag.
(2-4 maatschepjes)
Starten twee tot drie dagen voor
een stresssituatie.

Ik gaf hem 4 schepjes vanaf donderdag en vanochtend nog 3 schepjes maar hij is net zo druk als anders. Op de verpakking staat dat het ook voor wedstrijden is.

Zou ik hem misschien minder krachtvoer moeten geven en meer grasbrokken (Prealpin) of me erbij neerleggen dat het het type paard is?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Paard blijft hyper op concoursen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:42

Wij hebben een hackney-merrie die ook superdruk en nerveus is op wedstrijden. Ook enorm vluchterig, is "gevaarlijk" dus. Wij hebben heel veel baat bij Cavalor Pianissimo in combinatie met magnesiumpoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:29

Dat is nou net de reden waarom ik m thuis al inrijd, dan is ie thuis zijn energie al kwijt en is ie op wedstrijd veel rustiger... Daar rij ik m dan nog maar 10 minuutjes en dan meteen de ring in

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:32

Ej mijn paard is ook heel druk op wedstrijden maar in de ring houd die er gelukkig mee op we doen hem altijd van te voren een hengstenketting om hem even tot rust te laten komen met mij erop want anders vliegt die er razend snel vandoor groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:04

Neonlight schreef:
Wij hebben een hackney-merrie die ook superdruk en nerveus is op wedstrijden. Ook enorm vluchterig, is "gevaarlijk" dus. Wij hebben heel veel baat bij Cavalor Pianissimo in combinatie met magnesiumpoeder.

Hmm, ik ga eens even info zoeken over dat voer *paar minuten later*

Pianissimo bevat een anti-stress product (Cavalor Calm).
Ik denk dus niet dat werkt bij Pablo. Ik heb hem een week lang elke dag 1 schepje gegeven en vanaf donderdag 4 schepjes en hij was net zo heet als anders.

Sydney2005 schreef:
Dat is nou net de reden waarom ik m thuis al inrijd, dan is ie thuis zijn energie al kwijt en is ie op wedstrijd veel rustiger... Daar rij ik m dan nog maar 10 minuutjes en dan meteen de ring in

Ik heb wel eens gepobeerd om hem van et voren et longeren. Toen heb ik hem flink laten lopen maar op concousr was hij net zo druk. Maar eerst rijden als het concours dichtbij is, is wel iets wat ik eens kan proberen

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:46

Mijn pony is ook altijd heel druk (vooral van de trailer rit en alle stress enzo), longeren helpt ook niet. meestal helpt het wel om eerst gewoon een half uur ofzo gewoon aan de lange teugel te stappen (doe ik niet aan de hand want opstijgen is een groot stressmoment) en daarna pas oppakken en gaan inrijden eventueel dan weer een tijdje stappen en dan nog even oppakken voor dat je de proef ingaat, bij mijn pony helpt dit heel goed en ze loopt nu een redelijk rustig proefje (hogere punten).
Verder denk ik dat je gewoon verschillende dingen moet uitproberen en zelf zo rustig mogelijk proberen te blijven.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:26

Mijn feestnummer heeft lijkt het wel baat bij Bach Rescue Remedy.
3x gegeven, 3x goed. 1x vergeten en gelijk weer bal.

juttie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:34

ALtyd frustrerend! Pas geleden ook echt keihard onderuit gegaan doordat het paard opeens omklapte terwijl hij nog nooit gek deed op concoursen! Alleen toen ik mijn fjordje meenam (het paard waarop ik omklapte was overigens niet van mij maar die rij ik een half jaar ongeveer) en toen was hij heel erg rustig omdat mn paardje heel rustig was (en altyd al is) misschien een idee?

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:36

Whah nou ik weet hoe het is hoor.. Mijn paard is niet te houden.. En soms kan ik niet eens een fatsoenlijke proef rijden.. Maarja niks aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:40

Ik heb ook een streskikker.Bij mij helpen ook bachbloesems.Of phytocalm een vloeistof te geven door het eten of met een spuitje rechts streeks in de mond.Wel alleen te verkrijgen via de dierenarts.
Maar krijgt jou paard nu niet enorm veel voer? De mijne voer ik nu nog maar een handje , die staat nu wel 24/24 buiten.Maar wat die van jou krijgt eet ze zelfs in de winter niet.
Herbasan van pavo ,is ook een goede buik vuller zonder dat je ze heet maak.Ik zou zeker de condition voor een deel vervangen voor iets anders.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:45

Margreet schreef:
Mijn feestnummer heeft lijkt het wel baat bij Bach Rescue Remedy.
3x gegeven, 3x goed. 1x vergeten en gelijk weer bal.

Dat doe ik zelf altijd voor de wedstrijd
maar das dan voor mensen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:46

Ik neem het zelf ook ja
Misschien zit het 'm daar ook wel in
Al voel ik er zelf niet veel van eigenlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:27

Die Pianissimo is een muesli. Zit misschien datzelfde spul wel in, maar die muesli vervangt wel de volledige basisbrok of sportbrok, maar net wat je voert. Daar zit het verschil grotendeels in. De muesli is met zorg samengesteld en de ingredienten zijn ook al rustgevend. Degene die het heeft ontwikkeld woont vlakbij mij, hij heeft vorig jaar of zo de formule verkocht naar Cavalor. Het werkt niet hetzelfde als Cavalor Calm, want dat zouden wij niet kunnen gebruiken voor onze merrie. Diegene die het ontwikkeld heeft is voerleverancier (van oa alle Cavalor producten) en hij heeft onze merrie eerst onderzocht. In haar geval zou die Calm niet werken, en die Pianissimo wel, en die werkt dus ook inderdaad. Wel moet je dat meer voeren als brok (weegt ook minder), waar wij een halve schep brok voerden moeten wij nu bijna een volle schep muesli voor voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:21

silvana schreef:
Ik heb ook een streskikker.Bij mij helpen ook bachbloesems.Of phytocalm een vloeistof te geven door het eten of met een spuitje rechts streeks in de mond.Wel alleen te verkrijgen via de dierenarts.
Maar krijgt jou paard nu niet enorm veel voer? De mijne voer ik nu nog maar een handje , die staat nu wel 24/24 buiten.Maar wat die van jou krijgt eet ze zelfs in de winter niet.
Herbasan van pavo ,is ook een goede buik vuller zonder dat je ze heet maak.Ik zou zeker de condition voor een deel vervangen voor iets anders.

De staleigenaar zou hem het liefst ruim 3,5 kg brok geven maar dat heb ik een beetje afgeremd gelukkig. Bach heb ik Pablo ook gegeven zonder resultaat (zelf heb ik het nog niet genomen...)

Ik dacht eigenlijk dat Condition Extra ook niet erge krachtvoer was, het is geen sportmix oid. het wordt bij ons gegeven omdat er otzettend veel recreatiepaardjes staan waar vooral een beetje mee wordt buitengereden. De meusli geef ik erbij voor extra vitaminen omdat hij erg snel ziek is, sinds ik hem die meusli geef is hij niet meer ziek gewees dus ik wil hem er wel iets bij geven. de wei is super kaal dus daar haalt hij niet veel van weg.

Vaak is er wel een stalgenoot met paard op concours die hij dan ook wel herkent maar hij wordt daar niet rustiger van.

Maar misschien is het toch een optie om eens een tijdje de pianissimo te proberen ipv brok.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:55

Zoveel voer krijgt hij toch niet? Condition extra is gewoon zonder haver ed. Mijn paard kan op sommige concoursen ook nogal gestresst zijn. Maar hij moet wel gewoon energie hebben en zijn vitamines binnenkrijgen, daarom staat hij ook gewoon flink in het voer.
Ik denk dat je ook thuis moet zorgen voor meer controle en dat iedere pas van jou is. Veel overgangen rijden en zorgen dat je constant controle hebt over zijn tempo. Ga dat ook desnoods in het bos o.i.d oefenen.
Heeft je paard dit op iedere wedstrijd of verschilt het? Mijn paard bv heeft dit gedrag vooral op grotere wedstrijden en op nieuwe locaties. Als we ergens een paar keer zijn geweest word het een stuk minder. Of als het ergens niet zo druk is en er niet veel te zien is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:36

Onze merrie moet ook de nodige vitamines en dergelijke binnenkrijgen, zij loopt heel veel echt zware wedstrijden, niet te vergelijken met dressuur en springen. Maar in de normale brok zat naast de benodigde dingen die ze nodig had te veel energie, die tegen je werd gebruikt. In deze muesli zit alles wat een paard nodig heeft, door de speciale samenstelling worden ze minder gestressed, en ze heeft nu genoeg energie om normaal te doen, en niet om die gekkigheid erbij uit te halen. Hoop dat het een beetje duidelijk is, moeilijk zo uit te leggen. Met de Piannissimo komen ze in ieder geval niks te kort! Het is een volledig voer, moet niks anders als ruwvoer bij gevoerd worden, niks anders van mueslies en brok.
Overigens liep onze merrie (hackney) 4 wedstrijden per week op 1 kilo basisbrok per dag.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:07

je kan ook eens proberen om 3 druppeltjes bach, rescue remedy, op een suikerklontje te doen.. en hem dat een tijdje voor de wedstrijd geeft... Werkt bij mijn paard ook... (het kan overigens geen kwaad het is een natuurlijk product)

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:31

Wat geef je m veel krachtvoer! Bij ons krijgen de grote paarden die volop in t werk staan 2 kilo per dag en die moeten echt behoorlijk aan de bak. Dat is een gewone basisbrok, geen condition extra of iets. En daar doen ze het allemaal prima op. Mss helpt het als je minder krachtvoer gaat voeren

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:58

Ja idd veel krachtvoer!

Ooit Bach Bloesem geprobeerd?

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:15

Wat komt dit me toch bekend voor zeg, die van mij is ook gewoon niet te houden