Dressuurwedstrijden met springpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elmy

Dressuurwedstrijden met springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 10:36

Ben er over na aan het denken om dressuurwedstrijden met een springpaard te gaan rijden. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb namelijk wat vraagjes hierover:
- Wat zijn de meest voorkomende problemen hierbij?
-Word je hier niet op aangekeken door de jury?
-Is het mogelijk goed mee te stromen met de dressuurpaarden?
-En de vraag stond er al: Heeft hier iemand ervaring mee?

Hopelijk kan hier iemand mij helpen!

Sjoos

Re: Dressuurwedstrijden met springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:41

volgends mij kan het prima, een springgefokt paard kan ook prima dressuur, heeft er misschien minder aanleg voor maar betekend niet dat het niet kan.
Het paard van Whispertje hier op bokt is springgefokt, maar ziet er voor mij uit als een super dressuurpaard en voert de oefeningen ook zo uit

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:36

Wat is je definitie van een springpaard?
Elk gezond paard kan een sprongetje maken en ook een dressuurproefje lopen.
Waarschijnlijk heeft ie voor het ene onderdeel net wat meer talent dan voor het andere onderdeel, maar dat maakt een paard niet bij voorbaat al ongeschikt om eens iets anders te doen.
Het gaat erom wat je laat zien in de ring; als je je paard netjes voorstelt zoals dat bij dressuur gewenst is, dan zul je geen enkel probleem ondervinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:40

Ik heb een echt springpaard (Zuidhorn * Emilion * Afrikaner) die het aardig doet in de dressur (M1) en dat gold ook voor haar moeder.

Ik zie het niet als een probleem, ieder netjes dressuurmatig gereden paard kan een fatsoenlijke proef neerzetten.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:50

Als Kigali (van Coby van Baalen) het kan, waarom de rest dan niet?

Blijft bij elk paard toch een kwestie van talent, en dan nog... Zowel een springpaard als een dressuurpaard moet soepel over de rug en met de achterhand eronder kunnen lopen, toch? En aangezien dat in eerste instantie vrijwel genoeg is om oefeningen uit de basissport goed uit te kunnen voeren, moet een 'springpaard' dat ook kunnen. Denk niet dat je meteen ZZ-licht wil starten?

Mijn paard is trouwens ook springgefokt, maar er is geen moment geweest dat ik dat als barrière heb gezien om geen dressuurcarrière te starten. Ik spring en dressuur, maar als ik moest kiezen werd het toch dressuur denk ik. En dat met een springgefokt paard, shame on me

Iloubeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:38

hoi,
ik heb ook een spring gefokt paard maar hij doet het aardig in de dressur ben M1 geworden dus ik zie daar ook geen barriere in

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:43

Vind het een beetje een rare vraag
Er zijn wel meer veelzijdige paarden hoor
Vind het eigenlijk heel normaal dat je zowel springt en dressuur..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:45

Mijn vorige instructrice rijdt met haar spring gefokte paard in de M2 dressuur. Is dacht ik zelfs al Z startgerechtigd.
Paard doet het uitstekend en kan zelfs door de zwakke rug van zijn bazinnetje voor geen meter springen

_MelisDayka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:46

mijn pony is ook een springpony en ik rij nu L1 en ga L2 starten

het kan voorkomen dat tie druk gaat doen maar ik had nergens lastvan

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:12

ik rij ook met een peter pan x purioso m1 dressuur en we zijn al bijna m2 start gerechtigd!!! dus gewoon gaan met di banaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:14

Geen problemen mee
Mijn springpaard heb ik to de Z1 dressuur met Wp gereden

Tot en met de M2 zelfs met een echt springzadel

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:37

en wat dacht je van de volle broer van salinero van anky?? Die deed het helemaal niet slecht op de laatste oplympische spelen in de spring ring!!
en ik heb met mijn silvio x nimmerdor z springen en z dressuur gereden ( met wp ) en nu met mijn no limit spring en dressuur ik ook!!
Dus gewoon doen!!

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:39

Lielle schreef:
Ik heb een echt springpaard (Zuidhorn * Emilion * Afrikaner) die het aardig doet in de dressur (M1) en dat gold ook voor haar moeder.

Ik zie het niet als een probleem, ieder netjes dressuurmatig gereden paard kan een fatsoenlijke proef neerzetten.

Ik ook, een Eusbio*Zeoliet, nog 1 puntje voor het Z dressuur.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:48

Ik heb een echt springgefokt paard (Burggraaf x Irco Polo x Farn). Qua bouw is ze ook helemaal een springpaard, iets bergafwaarts gebouwd.
Ik rij haar nu L2-dressuur en B-springen. Ook bij mij gaat de dressuur veel beter. Omdat ze toch heel duidelijk spring-gebouwd is en niet zo heel erg groot is met haar 1.60 m. merk ik toch wel dat ik er net iets harder voor moet werken dan een mooi dressuurpaard. Tja, zo eentje krijgt toch vaker het voordeel van de twijfel. Moet ik er wel bij zeggen dat ik niet een topruiter ben.
Bovendien zegt 't woord het als: een dressuurpaard is gefokt op dressuur terwijl een springpaard over het hout moet komen. Maar wat ook wordt gezegd, een springpaard moet ook een nette dressuurproef kunnen lopen. Door de bouw van mijn paard heb ik toch wel wat meer werk om haar er van achteren goed bij te rijden maar ja, ik heb haar nu eenmaal gekocht dus ik ga er gewoon voor.
Maar ik was afgelopen woensdag toch wel mooi eerste met 169 punten met mijn springkanonneke.

Iloubeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:24

ik heb precies hetzelfde probleem ik moet er ook aardig aan rijden om hem goed lopend te krijgen maar ik vind dat ik het niet slecht doe ik heb nu 2 wedstrijden M1 gestart en in me tweede wedstrijd gelijk een wp gereden wat ik totaal niet verwachte.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:39

Ik heb ook een springer (Ladalco X Joost) en ze kan idd beter springen dan dressuur. Ik rij nu L2 met haar en dat kan best. Ze heeft om in de Z te komen haar bouw niet echt mee, vrij lang en wat op de voorhand gebouwd. Maar goed, heb geen Z ambities, wil liever van alles wat en dat kan best.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:59

Mijn paard is ook springgefokt, Darco x Lauries Crusador, en kan goed dressuren. Ik heb hem niet uitgebracht op wedstrijden dus ben niet geklasseerd met hem, thuis loopt hij gewoon goed en lekker dressur.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:03

Met mijn vorige paard, een Ekstein x Burggraaf heb ik M2 gereden. Zoals anderen ook al aangeven, waarom zou een springpaard geen dressuur kunnen lopen?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:14

Natuurlijk kan dat! Er zijn genoeg springgefokte paarden die zelfs in het Z dressuur lopen en hoger. Mijn springgefokte gaat ook eerst de dressuur in en als we ook een goede combi zijn voor het springen, gaan we ook springen. Maar eerst dressuurwedstrijden!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:30

Ik rijd ook Z1 met mijn springgefokte merrie. Er is nog nooit een jury die mij minder gepunt heeft omdat ze springgefokt is. Tenminste niet dat ik weet.
Ik merk trouwens wel dat ze zelf meer lol heeft in springen dan in dressuur. Voor mij ook mede een reden om weer op wedstrijden te gaan springen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:33

melisranger schreef:
mijn pony is ook een springpony en ik rij nu L1 en ga L2 starten

het kan voorkomen dat tie druk gaat doen maar ik had nergens lastvan

Ze heeft het over haar paard, pony's zijn vaak in allebei ( bijna! ) net zo goed, de doorsnee pony dan.

Ik zie geen problemen in het dressuren met een springpaard, lekker doen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:42

mijn paard is ook spring gefokt (geloof ik )...... bij de vorige eigenaar sprong ze op wedstrijden L niveau en bij hun thuis sprong ze 1.40m met gemak.... dressuurwedstrijden had ze nog nooit gelopen.... het enige waar ik tegen aan ben gelopen, is de contra galop.... zei heeft geleerd over te springen...... en ik wil dat nu dus ff niet dat is wel eens lastig, maar het gaat steeds beter..... nou heb ik ook wel gehoord dat mijn paard een mooie bouw heeft voor de dressuur (misschien niet helemaal spring gefokt dus.... ) nou ja.... het gaat best lekker in de dressuur..... ik wou ook gaan springen met dr, maar ze mag nu niet meer springen.......

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:45

mijn springgefokte pony (Elcaro x Concorde)
loopt nu alleen nog maar dressuurwedstrijden (B) en volgens mijn springlesgever is het een echte springpony en moet ik ermee gaan springen omdat ze dat geweldig vind en dressuur leuk voor erbij is. En mijn dressuurinstructrice vind dat onzin en het juist weer een goed dressuurpaardje waar ik ver mee in de dressuur kan komen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:51

Ik heb een springen gefokt paard op stal staan (zangersheide) en die ga ik vanaf oktober uitbrengen in de M2.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:52

Euh...waarom zou dit niet kunnen?
IK rij met mijn pony springen EN dresuur...
Dat doen heel veel mensen hier in de buurt.
Mijn pony is meer van de springkant, maar hij kan ook heel mooi lopen.
Ik zie dus geen probleem!?