[Gevr] Hoe bereid jij je voor op een wedstrijd? (zenuwen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

[Gevr] Hoe bereid jij je voor op een wedstrijd? (zenuwen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 14:26

Hoi,

Ik heb zondag a.s. mijn allereerste onderlinge welliswaar wedstrijd met het paard van een vriendin. Ik ben nu al zenuwachtig. Het paard ken ik door en door. Ik weet dat hij heftig kan reageren op vreemde situaties. Hij heeft vroeger wel wedstrijd gelopen en dan wordt hij nerveus en heet, wiebelen enzo, niet stilstaan.

Ik heb nu al een onderbuik gevoel. Hoe kan ik dit wegnemen. Ik weet nog niet wat voor proef het wordt. Dat is ook wel weer het leuke aan de wedstrijd. Verder is het paard nergens bang van alleen van rare wiebelende dingen en dekjes enzo. Dat wordt hij panisch.

Heeft iemand tips voor mij en het paard in kwestie? Jullie hebben vast meer wedstrijdervaring. Vroeger opd e manege wel wedstrijdjes gereden hoor maar dan sloeg ik altijd dicht en ging alles op de automatische piloot. Ik ben nu bang dat ik mijn zenuwen af zal reageren op een toch al nerveus paard en dat mijn reactie onterecht zal zijn. Wat moet ik doen

Hebben jullie hier ook wel eens lastvan?

Groetjes Willeke

Willekes

Re: [Gevr] Hoe bereid jij je voor op een wedstrijd? (zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 16:01

Helemaal niemand?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:26

Ga lekker naar de bios met een vriendin. Vergeet je wedstrijd.
Waarom zou dat paard in godsnaam gaan wiebelen en dansen als hij stil moet staan? Doet hij normaal toch ook niet.
Ga gewoon rijden er is niemand die je opeet en niemand die alles van je afpakt als het minder gaat. Ook die jury eet geen ruiters.

Murre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:15

Ik snap best dat je zenuwachtig bent, het is tenslotte je eerste wedstrijd. Maar ik denk dat de beste manier om geen last te hebben van je zenuwen, is iets anders doen wat je afleid, zoals bijv. Sjonniej al zei: naar de bioscoop gaan. Of gewoon thuis een leuke film gaan kijken of een boek lezen. Ik had zelf altijd dat de zenuwen weg waren zodra ik op mijn pony ging zitten. Dus dan had ik er geen last van met rijden. Maar onder het rijden moet je proberen gewoon hetzelfde te rijden als wanneer je geen wedstrijd hebt. Makkelijker gezegd dan gedaan misschien maar ik weet verder geen andere tip. Maar als je een tijdje wedstrijden gaat rijden gaan de zenuwen vanzelf weg hoor.
En wat je paard betreft, je kent hem immers goed en ik denk niet dat je last zult hebben van wiebelende hekjes. Het gaat vast goed Succes!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:28

je kan iets halen tegen de zenuwen (bij de apotheek/drogist? k heb geen idee ) (vraag me niet hoe het heet en of het werkt... k ben eigenlijk nooit zenuwachtig...)
k heb iig wel is gehoord dat dat bestaat...
of ga gewoon wat anders doen, en denk er niet teveel aan... gewoon rijden zoals je thuis ook altijd doet en dan komt het vast wel goed Succes !!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:14

Probeer iig zo te rijden dat jij er aan het eind een goed gevoel over hebt en als de jury er ook een goed gevoel bij heeft is het leuk en anders heb je iig lekker gereden!
Ook al een paar keer thuis wat proefjes oefenen en op de wedstrijddag er niet aan denken dat er een jury zit. (Bij het groeten kijk ik altijd naar het jury hokje en niet naar de jury zelf, niemand die het ooit heeft gemerkt en ik vind het prettiger)

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:19

Zorg in ieder geval dat je alles klaar hebt liggen, maar dsnoods een lijstje die je moet afvinken ofzo. Je weet dat jij en je paard kunnen rijden dus dat ga je daar ook gewoon doen, alleen in een andere omgeving. Concentreer je op je proef en niet op dat hij kan gaan schrikken.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 13:04

Het is maar een wedstrijd, gewoon rijden dus. Waarover je druk maken? En als het misloopt, tja dan heb je er weer wat ervaring bij éh. Alle tegenslagen kunnen een geweldige ruiter opbouwen.
En het is helemaal waar; van fouten leer je!

Persoonlijk heb ik nooit last gehad van zenuwen, omdat ik altijd dacht wààrom? Zelfsussing.