Of je de manen wil trekken moet je eigenlijk zelf weten, het is jouw pony. Zeker als ze vaker wedstrijden rijdt is het wel lastig om superlange manen te moeten vlechten, maar met lange manen wedstrijd rijden kan wel (officieel moeten de manen een handbreedte lang zijn, maar dat weet het merendeel van de jury's niet, laast staan dat ze het je aanrekenen).
Als je je pony vierkant laat beslaan zou ik wel kalkoensgaten in de ijzers vragen, gras kan na een regenbuitje erg glad zijn. Maar het is niet verplicht om 'm te laten beslaan, ligt eraan hoe hard z'n hoeven zijn, als hij vaak over de weg loopt en de hoeven snel slijten is het wel een aanrader natuurlijk. M'n eigen pony heeft alleen voor ijzers omdat ze anders te snel slijten. Achter heeft ze niet nodig omdat ze hele sterke hoeven heeft.
Het aantal keer trainen per week ligt eraan hoe serieus je wedstrijden wilt gaan rijden natuurlijk, ikzelf rijd (bijna) elk weekend wedstrijden nu we een eigen trailer hebben en ik train 3 tot 5 keer per week in de les (2x dressuur, 1x prive, één keer in de twee weken een springles voor de afwisseling en 1x in de week viertal, maar dat is even gestopt, het begint in september weer). De dagen dat ik niet les train ik zelf, behalve op maandag, dan heeft Femke een rustdagje.