wedtrijd vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

wedtrijd vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:32

hey

ik heb een paar vraagjes

een meisje gaat met mijn pony op de ponyclub en ze wil waarschijnlijk gaan starten.

maar het is een arabiertje en ze heeft lange manen
wat kan daar t beste mee gedaan worden?trekken vind ik eigenlijk zonde

wie heeft ook een pony met lange manen? en hoe vlechten jullie?

dan over ijzers, is t beter dat ze vierkant op ijzers komt of niet?
zowiezo krijgt ze die dan pas als haar veulen er vanaf is.

dan nog iets

hoevaak trainen jullie?
van de club is er 2x per week les en dan 1x per week priveles.
is dat genoeg of zouden jullie veel vaker rijden?
ze wordt verder wel gereden maar niet door haar
heb zelf tegen haar gezegt 4 x want ze heeft ook nog andere dingen

xxxx anoek

Leoni_

Re: wedtrijd vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:10

Het is natuurlijk zonde om die lange manen te trekken daarom zou je ook wel een hengstenvlecht kunnen maken.

Ijzers is natuurlijk wel verstandig, want als het geregent heeft is het glad natuurlijk erg glad en zou je er dan stiften in de ijzers kunnen draaien.

en ik heb 1x per week les van de ponyclub de rest van de week benik zelf aan het trainen

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 16:00

Idd, een hengstenvlecht zou een oplossing zijn. Het is wel verstandiger om je pony vierkant op ijzers te zetten. Als het heeft geregend kan het gras heel glad worden, en het gras is ook vaak glad als het heel kort is gemaaid. Ik zelf rij 1 keer in de week op de ponyclub, 1 keer priveles, en de rest train ik zelf, met hulp van mijn vader.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 16:38

Rijdt ze de wedstrijden op gras of op zand. Als ze op zand zijn hoeft de pony geen ijzers op gras is het beter als je haar vierkant laat beslaan.

joriien_foxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:40

Jaa.. ik zou idd ook een hengstevlegt maken dan.. watn het is zonde om lange manen te trekken.
ik heb 1x per week les op de club en 1x per weer priveles...
en voor de rest probeer ik elke dag gewoon te rijden en te trainen..
Als ik jouw was zou ik wel de pony wel laten beslaan.. !

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:12

Of je de manen wil trekken moet je eigenlijk zelf weten, het is jouw pony. Zeker als ze vaker wedstrijden rijdt is het wel lastig om superlange manen te moeten vlechten, maar met lange manen wedstrijd rijden kan wel (officieel moeten de manen een handbreedte lang zijn, maar dat weet het merendeel van de jury's niet, laast staan dat ze het je aanrekenen).
Als je je pony vierkant laat beslaan zou ik wel kalkoensgaten in de ijzers vragen, gras kan na een regenbuitje erg glad zijn. Maar het is niet verplicht om 'm te laten beslaan, ligt eraan hoe hard z'n hoeven zijn, als hij vaak over de weg loopt en de hoeven snel slijten is het wel een aanrader natuurlijk. M'n eigen pony heeft alleen voor ijzers omdat ze anders te snel slijten. Achter heeft ze niet nodig omdat ze hele sterke hoeven heeft.
Het aantal keer trainen per week ligt eraan hoe serieus je wedstrijden wilt gaan rijden natuurlijk, ikzelf rijd (bijna) elk weekend wedstrijden nu we een eigen trailer hebben en ik train 3 tot 5 keer per week in de les (2x dressuur, 1x prive, één keer in de twee weken een springles voor de afwisseling en 1x in de week viertal, maar dat is even gestopt, het begint in september weer). De dagen dat ik niet les train ik zelf, behalve op maandag, dan heeft Femke een rustdagje.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 01:16

Bij een arabier mogen de manen zelfs los op een wedstrijd. IJzers zou ik pas aan beginnen als ze fanatiek gaat springen of hoger in de dressuur komt. Op blote voeten hebben ze meer grip als op ijzers zonder proppen. Als je voltes van een meter of 10 moet gaan draaien zijn ijzers met proppen wel aan te raden net als in een L barage op tijd.

Wat dat trainen betreft: prima toch hoe vaak ze rijdt. Die pony krijgt zijn beweging wel.