Ik baal van mezelf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Ik baal van mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 12:38

Vandaag onze eerste wedstrijd gehad sinds het veulen geboren is. Tijdens de trainingen loopt ze super en tijdens de les zetten we helemaal de puntjes op de i.
Met losrijden ging het al minder. Wel los door het lijf, maar niet voldoende van de grond.
En dan tijdens de proef laat ik het er helemaal bij zitten. Zij had de pijp al leeg omdat ik te lang losgereden had en ik vergat helemaal dat ik nog een buitenhand heb en doordat ik te lang losgereden had, was ze niet meer voorwaarts.
Met als resultaat impulsverlies, impulsverlies, impulsverlies.
Schouderbinnenwaarts kreeg ik haar niet aan mijn buitenhand. (Ja, wat wil je als je je buitenhand naar voren steekt ).
Travers, appuyementen, eenv. galopwissels, allemaal impulsverlies.

Ja, dan baal ik enorm van mezelf. Dan laat ik mijn paard toch wel weer enorm in de steek.

Misschien moet ik meer proefgericht gaan trainen. Meer op de letter rijden en preciezere stukken midden- en verzamelde gangen.
En door meer proefgericht te trainen, hoop ik dat ik mijn paard niet zo laat zitten tijdens de proef.

Iemand anders nog tips om te blijven rijden tijdens de proef?

En hierbij ook weer het bewijs dat een paard thuis best ZZ-L niveau lijkt te hebben (ja, de wissels en kwart pirouettes gaan al goed) en op wedstrijd nog geen normale Z proef neer kan zetten.

En mijn merrietje is dan nog zo geweldig braaf. Een beetje hinniken naar het veulen, maar verder helemaal niet raar doen. Superpaard!

SplashIsLief

Re: Ik baal van mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:00

Dat is balen, maar als je het van jezelf weet kan je er misschien aan werken De volgende keer minder lang los rijden en wat meer letten op bijvoorbeeld je buitenhand. Als je er toch te vroeg op zit wat meer stappen enzo.
Ben maar trots op je paardje

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:10

Ik had het gisteren ook, veels te vroeg erop, gelukkig rijdt ik nog B zodat de schade beperkt bleef, maar ook hangen, neit meer voorwaarts zijn enzo...
De volgende keer beter op letten met je inrijden, en dan event. nog even iemand je even helpen onthouden vlak voor je je proef ingaat DENK om je dit en dat(bijv. buitenhand enzo...) En verder misschien een keer n instructeur mee naar wedstrijd ofzo?
En ook misschien in de training 1 of 2 keer je proefjes rijden? zodat je weet waar je thuis nog op moet trainen! Ik rijd ze ook altijd 1 of 2 keer, zodat ik weet waar zwakke punten zitten.....

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:23

SplashIsLief schreef:
Ben maar trots op je paardje

Trots ben ik zeker. Super hoe zo'n zenuwpees veranderd is in een braaf meewerkend paard.

Love_sodera: of het nou B is of Z, het blijft vervelend als je je verrekent met het losrijden.
De dagen ervoor liep ze zo fijn en tijdens de wedstrijd verknal ik het zelf door haar leeg te rijden en door tijdens de proef te stoppen met rijden en gewoon suf te gaan zitten meeliften.

Mijn instructrice heeft tijdens de tweede proef zitten kijken en ze heeft besloten dat we naast het basiswerk proefgerichter gaan trainen.
Want een tekort aan ervaring in wedstrijdrijden moet ik compenseren door tijdens de training preciezer te rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:28

Ik rijd sinds kort met andere sporen. Ik had ook veel moeite om Romanoff aan de loop te houden in de proef, maar dat gaat nu veel beter!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:13

Jammer dat het bij je herstart niet gelukt is om te blijven rijden...

Mijn buurvrouw krijgt nu ook door dat proefgericht rijden ook een onderdeel moet gaan worden van de training..

Goed dat je juf het heeft kunnen zien!
En nu aan de slag!

Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:28

Ik heb hetzelfde probleem bij wedstrijden
(stukje zenuwen en onzekerheid waardoor ik slap wordt en onzeker/afwachtend in mijn rijden als het niet lekker gaat en een stukje power bij mezelf mis wat ik nodig heb om die power bij de pony op te wekken )
Wat bij mij helpt is als mijn instructrice (of iemand anders waar ik respect voor heb ) mee gaat en me even flink achter de broek aan zit met het losrijden dan denk ik niet meer omdat ik aanwijzingen opvolg en ga rijden. En als ze vervolgens staat te kijken bij het rijden van de proef dan lukt het beter dat vol te houden. Als ze voorleest kan ze af en toe nog wat tussendoor sissen

Helaas heb ik deze luxe zelden, maar de keren dat de eigenaresse (die ons ook les geeft) erbij was reed ik wel veel beter!

Heeft jouw instructrice alleen maar gekeken of je ook geholpen?

Proefjes rijden helpt ook, als je de proef heel precies kent en tot in de puntjes precies kan rijden, dan heb je de ruimte om vooruit te denken in je proef en alles goed af te werken. Lijkt me dat alles in de Z super snel achterelkaar aan komt

Succes op jullie volgende wedstrijd!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:42

Wat jammer........
Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om vooral tijdens de training nog wat bewuster bezig te zijn.
Wat je vaak ziet (ook tijdens losrijden) is dat bepaalde oefeningen gevraagd worden op een moment dat het de ruiter en het paard het beste uitkomt. Daar kleeft naar mijn idee een groot nadeel aan: je raakt er aan gewend om overal meer dan genoeg tijd voor te nemen, en als het even niet uitkomt 'dan doe je het wel een rondje later'
Op zich is er natuurlijk niets mis met een goede voorbereiding van je oefeningen, maar in de ring heb je lang niet altijd die tijd om het op die manier te doen. En dan is de situatie niet ideaal, en dan is men niet gewend om daar ook een oplossing voor te vinden omdat je niet van 'het ideale' uit kunt gaan. Weg proef, weg concentratie..........
Daarom denk ik dat je er goed aan doet om nog bewuster te gaan rijden en niet altijd de ideale weg op te zoeken om iets uit te voeren. In de proef werkt het immers ook niet zo, en dan kom je voor vervelende verrassingen te staan die je misschien niet gewend bent om op te lossen.
Ik wil je in elk geval heel veel succes wensen voor de volgende keer!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 10:09

Mijn instructrice rijdt zelf veel wedstrijden, waardoor ze me eigenlijk bijna nooit op wedstrijd heeft zien rijden. Ze was tijdens de lessen uitgegaan van haar eigen situatie waarin ze tijdens de training eigenlijk alleen de basis vooral goed moet hebben en dat dan zelf tijdens de proef om kan zetten in proefgericht rijden.
Doordat ik veel minder wedstrijdervaring heb, kan ik dat (nog) niet.
We zijn dan ook tijdens de les vooral aan het rechtrichten, schouder meenemen, reactie op been, sb en travers op de volte, een aantal stap-galop-overgangen achter elkaar, etc. Nu gaan we dat nog steeds doen, maar dan wat gerichter.

Oscar, dat wat jij zegt klopt inderdaad ook. Ik moet meer precies op een letter een oefening uitvoeren en niet telkens wachten tot het paard er helemaal perfect klaar voor is.

Aan de sporen ligt het trouwens niet, ben ik bang. Normaal rijd ik dik een half uur los. Dat deed ik zondag ook, maar toen was ze na een kwartier eigenlijk al wel helemaal klaar voor de proef. Ze was dus echt leeg toen we de ring in moesten. En doordat ik zelf meer meeliftte dan reed, ging het bar slecht.

In de Z komt het wel vrij snel achter elkaar, maar je hebt ook veel meer ruimte om de oefeningen over te verdelen.
Maar goed, als ik al niet eens meer recht kan binnenkomen en halthouden, als ik haar schouder er helemaal niet bij kan houden tijdens een schouderbinnenwaarts, als we op bijna elk onderdeel impulsverlies hebben, dan ben ik toch wel verkeerd bezig.
Gisteren ben ik al veel gerichter aan het trainen geweest en dat beviel me wel goed. Maar het was wel veel vermoeiender.

De komende dagen voornamelijk trainen voor de springwedstrijd, maar ook daarvoor moet ik preciezer gaan trainen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:43

Er zijn mensen die twee trainers hebben.. eentje om echt op techniek te trianen en eentje die echt proefgericht traint.. Dit hoeft natuurlijk niet.. maar ik denk dat als je wedstrijden rijdt, je toch best proefgericht moet trainen.. Maar daar mag dan niet de techniek onder lijden Misschien kun je de trainingen afwisselen.. proefgericht trainen en dan weer op de techniek enz enz !!
En gewoon ook goed in de gaten houden hoeveel nummers er nog voor je zijn.. Bij mij was de ring afgelopen zondag ook een half uur uit gelopen en het was echt super warm... Mijn vriend moest van mij elke keer gaan vragen welk nummer er de ring in ging.. Toen heb ik echt zeker een kwartiertje alleen maar gestapt.. zodat ik dus niet mijn impuls zou verliezen in de proef want als ja dat niet hebt kun je dus echt fluiten naar je punten