stang en trens meer statussymbool

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

stang en trens meer statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:55

Ik begin me iets af te vragen namelijk wordt de stang en trens tegenwoordig alleen maar gezien als statussymbool. Ik krijg dit idee heel erg, want zodra een paard Z startgerechtigd is wordt dat ding er in gehangen alsof je op een simpele trens geen Z proef binnen kunt rijden. In Duitsland heb je al speciale Kandarre-L (m proef met stang en trens). Is het nu zo dat we zo hard die stang en trens nodig hebben om een paard een Z proef door te trekken of is het allemaal gewoon status?

Kitty

Re: stang en trens meer statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:58

Misschien iets van status, misschien iets van gemak.
Ik heb voor het zwangerschapsverlof van mijn paard een paar keer met S&T getraind en één wedstrijd gereden. Dat ging op zich best heel lekker.

Nu na de geboorte van het veulen ben ik haar weer aan het oppakken en komend weekend hebben we onze eerste wedstrijd weer. Gewoon met een trensje want ondanks dat ze weer erg fijn loopt (misschien zelfs wel fijner als voor het veulen), vind ik haar nog niet fijn genoeg voor S&T.

Maar het is inderdaad zo dat het grootste gedeelte van de ruiters die net de M2 uit zijn, meteen met stang en trens de ring binnen komen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:11

Ja dit is misschien wel een beetje waar..
Ik zie zo ontzettend veel Z combinaties waarbij de ruiter/amazone het paard alleen maar door de stang er goed aan te zetten, de proef door krijgt. Dat doet echt pijn aan mijn ogen.
Ik heb inmiddels ook een paard waarmee ik Z gestart ben. Het stang&trens rijden doe ik alleen nog niet op concours. We oefenen het rijden ermee thuis, maar wél op de goede manier. Daarbij rijd ik bijna altijd gewoon op een trensje. Ook nog op concours dus, want ik zit er gewoon nog mee te prutsen en Shakespeare is erg los-vast in de aanleuning (vooral op concours), waardoor hij met stang achter de teugel kruipt.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:28

Ik denk dat het bij sommigen wel zo is. Ik denk dat je niet eerder aan de s & t moet beginnen voordat de buiging zo voor elkaar is dat je met een lichte ophouding en een beetje been de buiging hebt. Een paard dat niet wil buigen is niet te corrigeren met s & t.
Ook is het handig als het paard de galopwissels beheerst. Dat is anders al nieuw genoeg, en twee nieuwe dingen is dan veel.
Ik heb de z1 grotendeels op trens gereden. De z2 ben ik begonnen op trens, maar nu rijd ik hem weer op stang en trens. Zorgt voor een net wat stillere aanleuning en net wat rechter gericht.

Maar goed, dat kan allemaal per combinatie verschillen natuurlijk.

Thuis train ik altijd met trens.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 12:30

Okay gelukkig zijn er niet alleen maar S&T freakende Z-ruiters. Ik heb zo een medelijdem et die paarden. Ik heb namelijk zelfs een nog mooiere combinatie gezien: S&T en slof op training. Kom op zeg hoe hard moet je trekken?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:37

Stang en trens ziet er wel erg mooi en chique uit. Dat zou voor mij de rede zijn dat ik er straks een inhang, als hij er ook fijn op loopt. Nou ben ik van plan pas een stang en trens hoofdstel te kopen als ik mijn 1e wp in de Z1 binnen heb. Dus in het begin zal ik gewoon op trensje rijden. Wat ik juist heel vaak hoor (soms al van L-ruiters) dat ze zo graag snel naar het Z willen want dan mogen ze met stang rijden. Meestal met rede dat paard te sterk/stug is, paard zich graag lang wil maken etc. Denk ook niet dat dit de juiste redenen zijn. Vind dat een paard alles ook op een trensje moet kunnen, dus waarom hang je er dan een stang bij: toch voor het mooie plaatje

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:21

Joki schreef:
Okay gelukkig zijn er niet alleen maar S&T freakende Z-ruiters. Ik heb zo een medelijdem et die paarden. Ik heb namelijk zelfs een nog mooiere combinatie gezien: S&T en slof op training. Kom op zeg hoe hard moet je trekken?

Als je dan in het vervolg zo'n specifieke combinatie erop aan spreekt en niet meteen alle S&T gebruikers over 1 kam scheert...

- maar he. De discussie S&T of alleen T of zelfs niets... het houdt bokkers van de straat

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 13:24

Ik scheer niet iedereen over 1 kam maar ik vind het opvallend worden dat het S&T gebruik absoluut verslechterd en er zo snel mogelijk een S&T wordt ingehangen. Daarom heb ik het idee dat het een statussymbool is. Sorry als ik hiermee iemand voor zijn kop stoot

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:34

Mij stoot je er niet mee voor de kop hoor, dat vooropgesteld.

Maar uit de 1e 2 zinnen van het begin van dit topic leek het wel zo alsof je een sterk beeld van elke Z ruiter had. Ik vraag me dus ook af of jouw waarnemingen ook de waarheid weergeven, gelukkig maar dat alleen al in dit topic op dit forum een aantal mensen anders beweren.

Zou het dan alsnog wel een statussymbool zijn? Tuurlijk zullen er altijd mensen zijn die sporen misbruiken omdat ze stoer zijn. Of S&T erin hangen omdat het beter lijkt, en zich niet afvragen waarom ze het erin hangen. Of het erin hangen omdat ze er anders niet doorheen kunnen rijden.

Maar volgens mij.. zijn dat gelukkig toch snel de uitzonderingen op de regel. Maar uitzonderingen vallen meer op en daardoor lijkt het wellicht vaker voor te komen dan het echt gebeurd?

Tot zover mijn poging tot relativeren

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 13:43

Het is in ieder geval een goede poging. Maar ik wil ieder die behoort tot de regel ook niet aanvallen op het gebruik van statussymbool (eerlijk is eerlijk het staat ook posh), maar ik blijf gewoon het idee hebben dat een groot aantal Zruiters denken niet zonder te kunnen. Misschien moeten ze zoals in Duitsland Kandarre-L bestaat als oefening voor de hogere klasse, ook gewoon een trens-Z instellen zodat Zruiters moeten bewijzen ook zonder de extra trekkracht van een stang te kunnen rijden

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:49

Zou zoiets echt nodig zijn? Als het goed is (ik weet het, 'alssss') wordt dit soort combinaties in de ring afgestraft. Een paard dat te strak op op de stang gereden wordt, zal dit vaak niet ongestraft laten gebeuren; je verliest nageeflijkheid, lengtebuiging en probeert zich eraan te onttrekken (mond open, tong eruit). En dat gaat ten koste van je oefeningen. Als het goed is

-herinnert zich terwijl ze dit typt een combinatie die hoge punten scoort ookal staat de stang er horizontaal in en loopt het paard de gehele proef met de mond open...

Hm.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 13:52

Daarom is het zeker voor dat laatste geval goed en als je gewoon goed rijdt heb je er toch geen last van als je een keer je trensje op moet poetsen?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:06

Bitten poets ik nooit als ik op concours ga

Maar in dat ene geval zou ik idd wel heel nieuwsgierig zijn naar hoe ze het er dan vanaf brengt, daar geef ik je groot gelijk in.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:20

Joki schreef:
Ik heb zo een medelijdem et die paarden. Ik heb namelijk zelfs een nog mooiere combinatie gezien: S&T en slof op training. Kom op zeg hoe hard moet je trekken?

Ik stond eerst op een stal waar dat de gewoonste zaak van de wereld was. Altijd met stang en trens EN slof

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 14:22

En daarom vind ik ook door dat soort mensen dat de S&T een status symbool! Ik blijf ook pleiten voor een aantal zproeven alleen op trens dan hebben die mensen het ten minste echt moeilijk. Zeker nu je ook al met slof los mag rijden.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:34

Nou, statussymbool soms misschien. Maar ik heb het idee dat er gewoon niet meer nagedacht wordt over de optie om de Z eerst eens met trens te proberen. De S&T wordt er gewoon standaard in gehangen bij de eerste Z-proef, net zo makkelijk als het hoedje wordt opgezet. Sommigen zijn al begin M2 met S&T bezig, in veel gevallen lijkt het me dan nuttiger om je op het rijtechnische gedeelte te storten, denk dat dat toch zinvoller is. Ik heb nu de Z1 in redelijk korte tijd op trens doorgereden, heb haar nu de changementen aangeleerd en heb gisteren voor de 2e keer S&T erin gehad. Denk dat ik mijn eerste wedstrijd in het Z2 ook nog op trens start, moet er iets harder voor werken maar het resultaat blijft hetzelfde.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 15:03

Van harder werken ga je niet dood en als het resultaat hetzelfde blijft dan liever een correct opgeleid paard toch, dan heb je er nog wat aan als je weer verder komt
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:23

Eerlijk is eerlijk, het staat chique.
En ja ik zie er ook veel op wedstrijd met s&t, maar je weet niet hoe ze thuis trainen, misschien trainen ze thuis wel met trens, en doen ze op wedstrijd s&t in voor net dat beetje extra ofzo, dus dat kan het beeld geven dat ze allemaal altijd op s&t rijden terwijl dat niet zo is.

Ik denk dat als iemand de s&t verkeerd gebruikt vanzelf wel ergens vast loopt dus dan komen ze zichzelf wel tegen.

Kheb trouwens niets tegen de s&t

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:26

Ik ben er dus ook zo een die bij M2 + 2 al een keer met stang en trens heeft gereden. Eenmalig dat wel maar ik zie de problemen niet zo hoor. Mijn instructrice wilde gewoon zien hoe hij er op reageren. Ik heb er dus alleen maar een keer een half uur mee gereden onder begeleiding. Mijn paard vond het prima en ik ook. Nu komt het er voorlopig niet meer in.

Ik kan net zo goed tegen de schenen gaan schoppen van mensen die hun paard altijd met sporen rijden.
Ik rij thuis nooit met sporen en leer mijn paard ook alles zonder (t/m appuyement/ galopwissel).Voor de wedstrijd pak ik die dingen uit de kast en trek ze aan, ik moet wel,rij M2. Daar zijn ze ook best handig om net dat beetje extra reactie te krijgen in een situatie waarin het paard nogal snel afgeleid is. Overigens heb ik een lui paard maar zorg er goed voor dat hij aan mijn been is. Dat is dus geen reden om zonder sporen te rijden.

Nu zeggen jullie natuurlijk allemaal dat met sporen rijden geen probleem is zolang de ruiter er maar netjes mee omgaat. Die zelde mening heb ik nou ook over S&T. Zolang je er maar netjes mee omgaat, is het prima.

Ik ben er nog niet over uit wat ik wil gaan doen straks als ik genoeg punten voor het Z heb. Voor het paard hoef ik het niet te laten, die vind alles best. Wel zou ik thuis blijven rijden op trens en alleen op wedstrijd/ net voor de wedstrijd die dingen uit de kast trekken. En eerlijk is eerlijk, ik vond het er super mooi uit zien en mijn paard lijkt dan ook eindelijk een beetje meer paard ipv pony.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:43

@ Polo13: ik zeg ook niet dat het kwaad kan om in de M2 al een keer met S&T te oefenen. Wat ik fout vind is dat veel mensen niet oefenen, maar dat ding er gewoon inhangen en ook blíjven gebruiken zonder erbij na te denken, gewoon, omdat het toch mag in de Z. Jij zegt zelf dat jullie even hebben geprobeert wat de reactie van je paard was en hem daarna niet meer gebruikt hebben, dat is toch prima zo?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 19:04

Polo ik vind het heel goed dat je nog steeds zonder sporen rijdt, dat doe ik eerlijk is eerlijk niet. En ik vind het ook niet erg dat je een keer geoefend hebt met s&t en dat je paard er prima op reageert is prachtig. Mijn probleem is alleen dat veel zruiters hun proefjes niet zonder kunnen rijden en dat vind ik belachelijk want hiervoor konden ze het ook. En dat ze ook thuis alleen maar voor de mooi op dat ding rijden. Veel succes in de Z alvast!
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:09

Statussymbool? Lekker belangrijk...

Ik kijk als ik M2 rijd ook hoe m'n paard erop reageert, vervolgens hang ik het hoofdstel weer op zolder. Bij het paard dat ik nu heb heb ik in overleg met m'n instructrice gekeken hoe hij op s&t reageerde kort voordat ik Z ging starten. Mijn paard loopt er fijner op, ik zie niet in waarom ik hem dan niet met s&t zou rijden. Ja, hij loopt op een trens ook prima en op een gewone trens kan ik hem ook best de proef door sturen. maar hij loopt hier net iets fijner op. Dat heeft niets met staus te maken...

Ik rijd hem nu altijd met s&t, mijn vorige paard moest als ik van s&t naar trens wisselde en andersom altijd een paar dagen wennen aan het andere bit, daarom verwissel ik het niet meer.

Ik ga er niet bij na lopen denken of een ander misschien denkt dat ik iets doe om dat het "stoer" is of een "statussymbool" zou zijn...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 20:16

Wat jij wilt maar veel zruiters denken er niet eens over na, omdat ze nu toch het recht op s&t hebben verdiend en dat vind ik toch raar

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:36

Joki schreef:
Wat jij wilt maar veel zruiters denken er niet eens over na, omdat ze nu toch het recht op s&t hebben verdiend en dat vind ik toch raar

Hebben die ruiters jou dat verteld?

Of ben je een engerd die, nu de hoed waarschijnlijk mag blijven, dan maar vind dat de Z-ruiters/amazones de S&T moeten inleveren?
Moeten we nu www.stangentrens.nl in het leven roepen om de s&t te behouden?

Wat rij je zelf eigenlijk?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 20:54

Zelf heb ik z2 gereden en nee ik vind helemaal niet dat jullie de s&t moeten inleveren. Nu ben ik met een ander paard begonnen en rijd L1. Alleen zou ik het niet bepaald erg vinden als er ook proeven van de z verplicht op trens gereden moeten worden, zodat ruiters ook moeten bewijzen op een simpele trens een zproef door te kunnen rijden.