B-parcours?? wat kan ik verwachten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Talitha15

B-parcours?? wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:17

Wat kan ik verwachten in een B-parcours. Ik weet dat de hindernissen 80-100 cm hoog zijn, maar hoe breed en heb je ook 2 of 3 sprongen erbij?

SplashIsLief

Re: B-parcours?? wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:19

Meestal kan je 1 dubbelsprong verwachten ( in de L worden dat er 2 en in het M geloof ik 1 met driesprong maar dat weet ik niet zeker) Daarnaast zal volgens mij de breedte verschillen. Bij de pony's toen wel. De ene keer stonden de staanders tegen elkaar en de andere keer stond er een (halve) meter tussen.

Kimmetje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:33

Heyz over het algemeen is een B parcours niet zo technisch en wordt er niet echt overbouwd. Er mag max. maar 1 dubbel in zitten en geen 3 dubbel (die krijg je vanaf het M) De oxers zijn ook niet zo heel erg breed!

Veel suc6 met je parcours

groetjes kim

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:53

80-100 cm hoog kun je vergeten. Hier staat alles op een meter en ook flink breed. Een dubbelsprong erin is verplicht.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:48

Mocht ik zo enthousiast worden van de springlessen en ik wil een parcours proberen ga ik dus niet naar Brabant.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:52

en ook niet naar Gelderland, want hier staat er niks onder de meter, en ook best breed.
3-sprong zit pas in de M.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:51

Jemig zeg. Ben echt te lang niet naar springwedstrijden geweest.

Toen ik nog met mijn pony in de L sprong en SGW reed stond het toch echt niet zo hoog.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:52

ik heb het wel over de paarden

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:53

je kan ook eerst een keer BB starten, dat is 80 cm en hoeft geen dubbel in te zitten... als je 1 meter te hoog vind (in Utrecht staat het ook gwn op een meter hoor )
een 3sprong idd pas vanaf M

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 14:02

De hoogte is geen probleem. Dat springt ie makkelijk en ik ben ook niet bang ofzo, maar ik vind het wel fijn dat ik een beetje weet wat ik moet verwachten. Moet je dan ook 2 manches rijden en is er meestal barrage of hangt dat van de organisatie af?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:05

er is meestal wel een barage ja... je rijd eerst gewoon je basisparcours voor winstpunten met meestal meteen daarachter het barageparcours... waarbij het in de B op stijl gaat en niet op snelheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:10

Lielle schreef:
80-100 cm hoog kun je vergeten. Hier staat alles op een meter en ook flink breed. Een dubbelsprong erin is verplicht.

dat wilde ik net zeggen
echt een dikke meter en breedte rond de 120

Maar er zijn regio's waar lager geplaatst word.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:09

staan er in de B moeilijke lijnen of zijn ze vaak makkelijk?
En ik las pas dat ze tegenwoordig in de B ook sloten doen? (of was dat altijd al?)

Ik heb zaterdag namelijk m'n eerste officiele B-parcours. Er doen er maar 7 mee btw (en dan nog 2 hc)... Hier in de regio zijn er helaas niet zoveel springers
(kheb wel al een aantal keer BB gesprongen en een aantal oefenparcoursen (op 1.00 en 1.10) maar dat was op bekend terrein, kben nu al stront zenuwachtig)
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 15:22

Ik ga 30 juli in Brielle voor het eerst springen. Ik oefen nu in de springtuin van een stal bij ons in de buurt. De beheerder van die stal, Ben Schaap, heeft mij overgehaald om te gaan springen en mijn paard vindt het zo leuk, dat ik dacht: waarom niet? Ik dressuur al jaren, maar hoe het gaat met springen, dat weet ik allemaal niet. Ze helpen me wel van die stal, hoor. Da's hartstikke fijn natuurlijk!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:29

Inderdaad, in de B mag een overbouwde sloot zitten. Maar heel vaak zit die er niet in hoor. Het is ook wel eens zo, dat het hindernis 11 is, (laatste sprong dus) Je kunt hem dan proberen, maar telt niet mee voor strafpunten.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:38

runningkawa schreef:
Lielle schreef:

dat wilde ik net zeggen
echt een dikke meter en breedte rond de 120

Maar er zijn regio's waar lager geplaatst word.

bij ons in de kring staat het meestal niet zo moeilijk, vooral veel balken en weinig 'enge' dingen en meestal ook nog wat lager als het hoort, vind ik lang niet zo leuk, daarom gaan we ook redelijk vaak naar brabant op concours, daar is het wel 'eng' en 'hoog'

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:11

Bij ons zijn "enge" hindernissen genoeg!! Bijna geen gewone balken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:23

Ik heb geen idee hoe het bij ons in de regio is. Ik ga ook 30 juli voor het eerst B springen, ben nog niet echt aan het oefenen, maar het paard is nogal ervaren, dus ik hoef er eigenlijk alleen maar op te blijven zitten en een beetje sturen, hij springt alles ( heeft volgens zijn eigenaresse nog nooit geweigerd).

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:22

Quidou schreef:
er is meestal wel een barage ja... je rijd eerst gewoon je basisparcours voor winstpunten met meestal meteen daarachter het barageparcours... waarbij het in de B op stijl gaat en niet op snelheid

Hier in het noorden heb ik nog nooit een barrage hoeven rijden in het klassieke parcours in de B. Gaat hier puur op stijl en wanneer 2 mensen dezelde stijlpunten hebben, zijn ze samen bijv. 1e.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:44

oow hier in Utrecht is er wel altijd barage nahja t hoeft dus blijkbaar niet maar het kan wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:00

Hier in de regio is ook altijd barage
maar niet direct na je basis parcours, maar als iedereen klaar is, dan komt de barage

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:08

Lielle schreef:

Dit is denk ik toch voor paarden

Idd; ik vind B erg hoog; maar dat komt omdat ik zelf bij de pony's spring.
En dan is volgens mij progessief nog hoger.. (Dit bedoel ik bij de paarden)

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:14

Ik vind ook dat voor een B parcour best pittig gebouwd wordt.
ik heb 19 Juni mijn eerste B parcour gehad. tjee, dacht dat ik wel aardig kon sturen, maar valt echt nog vies tegen. de hoogte is het niet bij ons (paard en ik), maar die rare enge sprongen, daar moet mijn paard niet van hebben. ik en het paard hebben beide niet veel parcousr ervaring, dus ik voel alles net te laat aan als gevolg een weigering. nu ga ik beginnen met oefenparcoursen, dit is net minder hoog, dus makkelijker voor mij om het te corrigeren.

ik denk dat het verstandig is om dit zoizo te gaan doen voordat je voor het echte werk gaat.

succes in iedergeval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:16

Oefen parcoursen is eigenlijk wel een must
Dan kun je je paard en zelf lekker laten wennen aan een parcours en alle enge dingen zonder wedstrijd zenuwen

En wat Lielle bedoeld is idd bij de paarden.
E ponys is 10 cm lager, D ponys weer 10

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:21

runningkawa schreef:
Oefen parcoursen is eigenlijk wel een must
Dan kun je je paard en zelf lekker laten wennen aan een parcours en alle enge dingen zonder wedstrijd zenuwen

jep helemaal waar.
Ik heb het geprobeerd, maar heb toch nog de nodige oefeningen nodig samen met mijn paard. ik kon er ook niet boos om worden, dat ik uitgebeld ben. questie van kilometers maken