In 2006 hebben ze het plan om de dressuurproeven helemaal om te gooien. Voor zover niks bijzonders want dat doen ze altijd om de zoveel jaar. Nu hebben ze het prachtige idee om de gegymnasitiseerdheid (mooi galgjewoord) van een paard te tonen. Nu zouden de proeven alleen maar van lettertje naar lettertje rijden zijn. Alleen is volgens mij de hele basis van het dressuurrijden dat je met een gegymnastiseerd paard op de letter de gevraagde oefeningen doet. En mijn idee is ook dat de dressuurbasis verdwenen is door de juryleden (alvast sorry als ik iemand voor zijn hoofd stoot) die een paard willen zien dat met 130 km/h door de ring gaat met zijn kin op zijn borst. Dan blijft er inderdaad geen soeplesse over.
Verder willen ze in de B en de L het halthouden bij het binnenkomen afschaffen, omdat het unfair is om van een jong paard in een vreemde omgeving dit te vragen. Nou volgens mij is het gewoon een simpele kwestie van gehoorzaamheid en aan cde hulpen staan. Als je bij binnenkomst niet kunt halthouden, waarom zou je de rest dan wel netjes af kunnen leggen. Ook doen niet alleen maar jonge paarden mee in de B en L. Ik rijd regelmatig tegen paarden die boven de 10 zijn en meer wedstrijdervaring hebben.
Eerlijk is eerlijk het wegvallen van de samengestelde onderdelen in enkelvoudige onderdelen bijv punt 1 A afwenden punt 2 X halthouden en groeten geeft wel een duidelijker beeld van wat je fout doet. Ook het feit dat er meer aandacht naar de zit gaat is goed want er zijn ruiters die zelfs in de gran prix nog niet kunnen zitten (dat betekent overigens niet dat ze niet hele nette proeven neer kunnen zetten).
Maar ik denk dat in plaats van het hele circus van het omgooien van de proeven een simpele verwijzing naar de uitleg van de oefeningen in het proevenboekje en een herscholing van de jury voldoende zijn.
Nou ja ik hoop in 2006 gewoon M te zijn dan maak ik er weinig van mee