Veiligheidscap en 'oude' cap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

Veiligheidscap en 'oude' cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 12:04

Hallo allemaal,

Aangezien ik 2,5 jaar uit het wedstrijdgebeuren ben geweest, loop ik met sommige zaken nog een beetje achter Clown

Ik heb volgende week mijn 1ste wedstrijd weer en ben mijn spulletjes netjes bij elkaar aan het zoeken.
Maar ik heb nu dus nog de 'oude' cap, waar ik een veilgheidsriempje/kinband aan het zitten.Deze is stuk, maar kan ik vervangen door een andere kinband.
Mag ik dan nog met deze cap rijden? Of moet ik zo'n nieuwe cap kopen, die € 60,- kost?

Dit is zeg maar de cap die ik heb:
Afbeelding

En dit zijn de nieuwe veiligheidscaps:

Afbeelding

Ik ben onwijs benieuwd.. hoop namelijk dat ik mijn oude mag gebruiken, want dat scheelt me behoorlijk wat geld!
Paardrijden is erg leuk, maar soms erg duur!! Ach gut

Groetjes Linda

CGJ12

Re: Veiligheidscap en 'oude' cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:52

Je mag hem gewoon gebruiken zoals op de eerste foto (dat noem je een "veiligheidsCAP", de tweede foto noem je een "veiligheidsHELM".........)

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:44

Draag altijd een veiligheidshoofddeksel met de CE-markering en het EN 1384-teken. Deze helm heeft in ieder geval een harde schaal en een kinband voorzien van veiligheidssluiting. Uiteraard moet deze cap in goede staat verkeren, wat betekend dat kinband en veiligheidssluiting heel moeten zijn/moeten werken.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:41

Die twee die jij daar hebt staan mogen wel. Je moet niet in de war raken met deze cap:
Afbeelding
Dit is GEEN veiligheidscap. Die jij daar boven hebt staan die is dikker en dus beter beschermend.
Maar die nieuwe lichte veiligheidscap's zijn toch wel een stuk prettiger en daar krijg je niet zo'n zweethoofd onder. Maar dat moet jij zelf weten natuurlijk.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:53

Als je het kinbandje kan vervangen (dus zo'n los tuigje) is het geen goedgekeurde veiligheidscap en mag je er dus niet mee starten.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:29

Rosalie123 schreef:
Die twee die jij daar hebt staan mogen wel. Je moet niet in de war raken met deze cap:
Afbeelding
Dit is GEEN veiligheidscap. Die jij daar boven hebt staan die is dikker en dus beter beschermend.
Maar die nieuwe lichte veiligheidscap's zijn toch wel een stuk prettiger en daar krijg je niet zo'n zweethoofd onder. Maar dat moet jij zelf weten natuurlijk.

Met deze cap mag je starten, mits er een driepuntssluiting aan zit, dus ook met een los tuigje. De cap hoeft niet EN1384 goed gekeurd te zijn, heeft pas in de paard en sport gestaan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 00:06

gabyfedde schreef:
Als je het kinbandje kan vervangen (dus zo'n los tuigje) is het geen goedgekeurde veiligheidscap en mag je er dus niet mee starten.

Dit soort reacties word ik nu ZO MOE van hè........... Boos!

EEN GOEDKEURING IS NIET NODIG!!!!!

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:56

Misser schreef:
Rosalie123 schreef:
Afbeelding

Met deze cap mag je starten, mits er een driepuntssluiting aan zit, dus ook met een los tuigje. De cap hoeft niet EN1384 goed gekeurd te zijn, heeft pas in de paard en sport gestaan.

Op de site www.fnrs.nl en www.knhs.nl (zoek op veiligheidshelm) staat anders duidelijk deze eis vermeld...

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:09

Die 'eis' staat zo 'duidelijk' vermeld dat jij je eigen draai eraan kan geven..
Dit staat op de KNHS site als je zoekt op veiligheidshelm:

"Wanneer er één preventieve maatregel is die een goede voorbeeldfunctie heeft, dan is het wel het dragen van een veiligheidshoofddeksel. Overdreven? Ruim 450 ruiters per jaar lopen hersen- of schedelletsel op.

Daarom, draag altijd een veiligheidshoofddeksel met de CE-markering en het EN 1384-teken. Deze helm heeft in ieder geval een harde schaal en een kinband voorzien van veiligheidssluiting."

Oftewel, jouw harde 'eis' van certificering is er niet. Dit is slechts een aanbeveling van een goed produkt.

Dit is zoals de KNHS het heeft gepubliceerd in de P&S:

"De reglementswijziging over het veiligheidshoofddeksel levert verwarring op tijdens de wedstrijden. Wat is nu in de klasse Z1 en hoger toegestaan?
De volgende regel wordt gehanteerd zowel voor paarden als pony's (op straffe van uitsluiting):
· In de klasse B t/m M is het dragen van een veiligheidscap/-helm verplicht.
· Vanaf de klasse Z1 kan de ruiter of amazone kiezen of hij/zij met een veiligheidscap/-helm rijdt of met een dressuur- of bolhoed.
De "oude" cap (zonder driepuntsveiligheidssluiting) is in geen enkele klasse meer toegestaan!"

Oftewel, een eierdop met een los bandje MAG. Kan krom zijn, maar het mag wel.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 10:42

Dus als ik het goed begrijp, mag ik met de cap op het eerste plaatje rijden. Alleen mijn kinband, die dus vast zit aan de cap zelf is stuk. Ik zal dus een nieuw kinbandje/tuigje moeten kopen.

Maar dat is stukken beter dan een hele nieuwe cap :S
Ik had zelf ook op de KNHS site gekeken, maar echt een duidelijke uitleg vond ik er niet.

Bedankt! Groetjes Linda

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:51

Civic schreef:
Ik zal dus een nieuw kinbandje/tuigje moeten kopen.

Is de voordeligste oplossing ('t moet wel weer een 3 puntssluiting zijn, even voor de goede orde) Haha!

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 11:38

Een 3 puntssluiting dus, goed dat je het zegt!!! Anders koop ik wat en dan is het nog niet goed! thnx!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:40

dan heeft de KNHS dus een deal gesloten met fabrikanten van caps Boos! Knipoog
Ik had ook begerepen dat ik zo'n EN nummer cap moest hebben en ben dus een nieuwe gaan halen. Ik had een gewone cap met een los driepunts tuigje. Lekker geregeld weer.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:14

Ik begrijp niet wat jullie zeuren, die regel is er niet voor niks. Ik rijdt persoonlijk al jaren met een pikeur veiligheidshelm (behalve in de Z) gewoon omdat het veiliger is en je hebt maar 1 hoofd.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:19

peanutbutter schreef:
Ik begrijp niet wat jullie zeuren, die regel is er niet voor niks. Ik rijdt persoonlijk al jaren met een pikeur veiligheidshelm (behalve in de Z) gewoon omdat het veiliger is en je hebt maar 1 hoofd.

helemaal mee eens!

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:22

Ik vind zelf dat ik niet zeur! Totaal niet...
Ik vind het harstikke goed om met cap te rijden, alleen is het een flinke uitgave voor een student..vooral als je alles zelf betaald.

Ik vind het geen probleem om er mee te rijden, alleen de aanschaf. Daar is toch niets mis mee?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:27

Precies Civic. Bovendien is jouw constructie met losse 3 puntssluiting net zo veilig als menig Pikeurhelm.

Hier wordt niet gezeurd Haha!

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 14:01

Bedankt Yokie! Dat vond ik nou ook!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:29

peanutbutter schreef:

Beetje huichelachtig niet?
Wel melden dat die regel er niet voor niks is, maar zelf in de Z zonder starten......... Nagelbijten / Gniffelen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:04

ja dat wilde ik ook zeggen. Of zou je in de Z plotseling twee hoofden krijgen, voor het geval er iets zou gebeuren met je eerste hoofd Slim

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:02

Nou ik heb er eentje gekocht hoor vanmorgen.

Ik heb de cap van het eerste plaatje gekocht zeg maar. Vind ik toch de mooiste, ookal staat een cap nooit zo mooi, haha!
Maar het scheelde op het moment in mn portemonnee, kon ik mooi een singel erbij kopen.
En ik ga nu sparen voor een andere cap, die was ontzettend mooi en zat echt super.

Ik heb gelijk gekeken naar dat EN nr en dat stond ook in deze cap.
Ik kan er dus tegenaan zondag!

Groetjes Linda

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:31

Ik heb een GPA Pikeur veiligheidscap.. zit erg fijn.. alleen hoef hem over een tijdje niet meer op Ga bijna Z1 starten namelijk.. dus dan word het tijd voor het hoedjeee !
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:55

CGJ12 schreef:
peanutbutter schreef:

Beetje huichelachtig niet?
Wel melden dat die regel er niet voor niks is, maar zelf in de Z zonder starten.........

Ik rij regelmatig los met veiligheidshelm en als ik het niet "vertrouw" dan start ik er ook nog mee....in de Z2.... Uiteraard als ik het paard vertrouw en het is een niet al te gekke omgeving dan doe ik voor het plaatje toch de hoed op (maar veilig is het niet).