vraag over cijfers op protocol

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

vraag over cijfers op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 14:02

Tsja, wedstrijd gehad en het ging super goed! Ook tevreden met het aantal punten, maar beetje twijfel over de manier waarop gepunt is.

Er waren gewoon een paar dingen die niet klopte, maar dit vond ik toch wel het vreemdste:

Had voor middendraf 1x een 8 en andere keren 7 (2 proefjes) en voor middengalop 7's.

Hoe kan je dan een 6 halen voor de zuiverheid van de gangen als je voor deze onderdelen redelijk hoog scoort?

Iemand zag mijn coupon en die zei meteen dat het dat niet klopt.

Hangt dit echt zo nauw samen?

Wat vinden jullie?

Over het algemeen had ik allemaal 6's en 7's.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-06-05 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Anoniem

Re: Hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:25

soms is er idd geen touw aan vast te knopen. Denk dat ze bij jou mss de gangen niet super vond maar vond dat je goed gebruik had gemaakt van het laten zien van de overgang. Dus bv overdreven veel terugnemen, kan je soms goed mee scoren.

Zo had ik laatst voor mijn hele proef 6 en 7-ens, behalve voor de laatste onderdelen (houding zit, gereden algemeen, impuls en verzameling), daarvoor had ik 5-en. Kom ik totaal uit op 155. Was dus gewoon geen wp gegund want voor alle onderdelen voldoende verder. Was nog wel 1ste.

GeJe

Re: Hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:32

Owh wat flauw weer om te zeggen dat je die wp niet gegund was!
Je kunt er natuurlijk als een drol opzitten, maar toch je onderdelen goed rijden, te veel aan de teugels zitten, maar toch kunnen sturen enz... De zuiverheid van de gangen zit meestal op een 6 of 7, omdat er toch (helaas) vaak ergens in de proef eens een stukje niet zo mooi ging. Dat stukje hoorde dan misschien niet bij een onderdeel en werd op deze manier gepunt.

Anoeska27

Re: vraag over cijfers op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:26

Het gaat niet alleen om draf en galop, maar ook om de stap. Bovendien zou er alleen gekeken moeten worden naar de zuiverheid op rechte lijnen en voornamelijk naar de basisgangen en niet de midden- of uitgestrekte gangen (als de overige juryleden tenminste dezelfde bijscholing hebben gehad als ik).

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:02

Het stomme is dat ik dus normaal een 7 heb en heb zelfs al 6 keer ofzo 8en gehad....

En betreft haar gangen: ze is een bovengemiddeld paard. (niet bedoeld alsof ze de beste is ofzo). Haar stap was zelfs op de Pavo-cup het beste...

Maar je weet het inderdaad bij jury's nooit. En het kan echt wel dat jury's je een winstpunt niet gunnen, ze kunnen dan op deze manier de winstpunt voorkomen...

Er stond ook iets van: Linksachter niet in balans?!?!?!

Ze moet inderdaad linksachter sterker worden, maar noemen ze dat ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:29

GeJe: hopelijk heeft mijn pb het een beetje duidelijker gemaakt.

En dressuur blijft een jurysport, niks aan te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:47

Zuiverheid van de gangen heeft niet alleen met de middengangen te maken, maar met alle gangen. Ik heb vaak een 7 op de zuiverheid omdat mijn paard gewoon 3 goeie (normale) gangen heeft, maar hij kan zeker niet super verruimen. Ken een meisje dat nu M2 rijd (deze winter nog L2 kampioen, dus gaat erg hard met dr punten) haalt regelmatig 2 wp per proef, maar vaak een 5 op de zuiverheid van de gangen omdat haar paard in de stap snel aandribbeld en erg veel spanning heeft. Door die slechte stap heeft ze vaak een 5 en niet een 7 terwijl die super verruimen kan....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-05 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:50

Ik hoorde laatst van iemand die pas geleden 163 punten gereden
in de B en voor het gereden zijn in het algemeen had ze een 4,
kan mij iemand uitleggen hoe dat in elkaar steekt ?
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat als je voor dit onderdeel een 4
krijgt je er weinig van terecht gebracht hebt, maar de proef was
heel net gereden, hoe kom je dan aan zo'n cijfer ?

TemptationV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:51

inderdaad een heel raar verhaal, dressuur is een echte jury sport.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:58

Gaat soms raar ja, Weten jullie misschien wat het betekend als je meer bodem moet dekken bij het achterwaarts gaan? moet ik er dan onder gaan liggen ofzo??? Met mijn postuur bedek je dan aardig wat bodem...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:00

ik heb ook weleens zoiets raars gehad, bij een L2 proef, moest na het groeten voorwaarts in arbeidsdraf, maar het is altijd doorzitten tijdens lichtrijden gervraagd word. dus ik zit gewoon door en ga de linker hand op. Stond er op mijn protocol een minpunt omdat ik op het verkeerde been zat, maar ik zat dus gewoon door Verward

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 09:18

En wat betekent dat mijn paard LA niet in balans is?

(ze is alleen nog wat minder sterk door blessure)

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:19

het is egt heel vaak raar ik had laats 164 punten en toen had ik voor het gereden in het algemeen een 5 egt raar en toen had ik bij mijn andere proefje 154 punten en toen had ik een 6 voor het gereden in het algemeen Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:29

Is maar net wat de jury wil zien en of ze het wel gezien hebben. Sommigen letten helemaal niet op.
Ach zolang de jury een mens is is het aan de persoonlijke smaak van de jury afhankelijk wat en hoe ze iets willen zien.
Externe factoren spelen ook mee, paard, kleur paard, humeur jury, plaatje van de combinatie, en dergelijke.
Ik kan me voorstellen dat als de jury van een klein compact paard houd hij een grote reus niet zo makkelijk en ruim zal jureren als die kleine compacte.

Dus zolang jezelf tevreden bent dan is het toch goed?
Mijn paard is ook niet slecht in zijn gangwerk en meestal hebben we een 6 je voor zuiverheid van de gangen en dergelijke gewoon omdat ik hem nog niet goed genoeg weet voor te stellen. Het komt allemaal vanzelf. En zolang ikzelf tevreden ben en net een glimlach de ring weet te verlaten dan vind ik het wel prima.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:52

Dit soort dingen kan je alleen aan de jury zelf vragen. Nu blijft het alleen maar gissen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:42

Juco schreef:
Weten jullie misschien wat het betekend als je meer bodem moet dekken bij het achterwaarts gaan? moet ik er dan onder gaan liggen ofzo??? Met mijn postuur bedek je dan aardig wat bodem...
i

Inmiddels ben ik erachter. De passen moeten groter, niet achterwaarts krabbelen zeg maar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:31

QuijoSavan schreef:
En wat betekent dat mijn paard LA niet in balans is?

(ze is alleen nog wat minder sterk door blessure)

Precies zoals het er staat, ze is gewoon met dat been niet goed in balans en minder sterk. Dit zal ongetwijfeld dan dus te maken hebben met je mindere cijfer voor de zuiverheid van de gangen. Ze zal wel ooit een "zwabberend been" of zo hebben (sorry, kan het niet zo goed uitdrukken wat ik bedoel) en daardoor niet alle passen perfect regelmatig hebben.