Weer starten, als het zo heet is als dit weekend?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Weer starten, als het zo heet is als dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 08:30

Na gisteravond hebben Saskia en ik elkaar plechtig belooft dat we niet meer starten als het onverhoopt weer zo heet is als gisteravond.

Paard stond helemaal bezweet op de trailer, buiten vastmaken is ook geen echte optie( net 4 jaar). Moest dat arme dier nog minstens een half uur op de trailer blijven terwijl er geen zuchtje wind was.

Met inrijden werd hij hoe langer hoe drukker, het zweet droop eraf. Ook van het kind. Die heeft nog een paar slokken taxi genomen, vocht en suiker. Paard was compleet onbestuurbaar de 1ste proef, gewoon van de hitte die hij uit straalde. Het is allemaal maar net goedgegaan.

1 amazone werd niet goed tijdens haar proef en die heeft wel een uur moeten bijkomen met verkoeling en suikers, maar bleek nog steeds niet genoeg hersteld te zijn toen wij naar huis gingen. Arme vrouw.

Het was gewoon niet leuk en wij hebben ons plechtig voorgenomen dat we met deze hitte geen paardje meer gaan pesten.
Ook wij mensen kunnen eigenlijk wel iets fijners bedenken dan concours rijden.

Let wel, we hebben nog nooit afgezegd wegens storm, regen, hagel, kou, of wat dan ook en dat zullen we ook niet snel doen. Maar deze hitte, nee dat is gewoon gevaarlijk.

Jasmijn76

Re: Weer starten, als het zo heet is als dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:44

...geef je groot gelijk, ik ben dan geen fanatieke westrijdrijdster...maar met de hitte die we van het weekend hebben gehad, doe ik helemaal niets meer...lekker paardje pesten met de waterslang..vinden ze geweldig..heel die koppies gaan door de straal heen!...maar rijden ga ik vanavond wel weer doen!..vond het zelf ook een beetje eng om met mn oudje te gaan rijden,ben dan misschien een beetje meuta..maar liever het zekere voor het onzekere

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:07

Ik denk dat het per paard en per persoon verschilt. De een kan absoluut niet tegen hitte terwijl de ander nergens last van heeft. Hetzelfde met kou: ik functioneer nauwelijks meer bij temperaturen onder het vriespunt, alles doet me dan pijn. Maar 30 graden kan ik goed hebben en mijn paard loopt er ook niet minder om.

Als je weet dat hitte jou en/of je paard sloopt, dan doe je er idd goed aan om rustig aan te doen bij hoge temperaturen. Dan lijkt het me ook heel verstandig om jezelf en je paard niet te kwellen met een wedstrijd. Gezondheid gaat voor alles en het moet voor beiden wel leuk blijven.

tootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:21

Was jouw wedstrijd in Gorredijk???

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:21

Dacht het wel!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:27

Ik geef je groot gelijk! Natuurlijk zal het warme weer op iedere ruiter en/of paard een ander effect hebben, maar als je inderdaad mensen ziet flauwvallen en paarden (te) lang op een warme trailer ziet staan, denk ik dat ieder voor zich verstandig moet zijn. Wat te denken van de jury's die of in de auto zitten, of heel stoer in de felle zon op een klapstoeltje de verrichtingen van puffende en zuchtende ruiters... (zomertenue Gaaaap : ander topic) en slome paarden moet beoordelen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:36

Je weet bij het inschrijven helaas nog niet wat voor weer het gaat worden....
Normaal vervloek ik het als ik om 8.30 al moet starten, veel te vroeg, maar met zulke dagen ben ik er blij mee Ja Beetje geluk moet je hebben he.
En verder een kwestie van goed plannen, zodat je er zo kort mogelijk bent. Niet uren van tevoren al aanwezig zijn om gezellig rond te hangen terwijl paard het af legt op de trailer en ook na de proef gelijk inladen en naar huis. Jammer dan van de prijsuitreiking, ga ik zelf wel voor terug, zonder paard. Kort losrijden. Veel water mee.

Afmelden om het weer vind ik niet erg aardig tegenover de organisatie en de juryleden die ook lopen te puffen van de hitte.

Ander geval is het natuurlijk als het door bijvoorbeeld ijzel of storm gevaarlijk is om überhaupt de weg op te gaan.

Ik merkte trouwens dat het als het zo warm is IN de trailer gek genoeg aangenamer was dan daarbuiten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:38

Tja, die van ons was dus de enige die niet sloom was Haha!
Maar het was in de verste verte niet waarvoor Saskia geleerd heeft.
Hij is 3x tegen het bordje M aangewaggelt, het staat op video. Arm beest.

En idd de jury's, man wat een vak met dit weer! Maar je hebt wel weer 12,50 verdient. Sigaar

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met die amazone is, ik ben bang dat die nog wel even bij moet komen deze week.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:43

Wanneer ik van te voren weet dat het warm wordt tijdens de proeven (tja, in de zomer kun je dit natuurlijk verwachten) train ik toch ook overdag. Je kunt natuurlijk wel lekker 's avonds tegen een uur of 9 op je paard stappen, maar op deze manier wen je er echt nooit aan.... Dat het in de trailer koeler is dan er buiten kan ik niet echt zeggen, wél tijdens de reis concludeerde ik eens tot mijn grote verbazing.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:49

Er kwam er zelfs een met dicht zeiltje oprijden! Ik ben heel erg nieuwsgierig of die mensen zelf wel eens in een dicht hok hebben gezeten met 30+ graden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:52

Het verbaasde mij ook hoor! Raampjes open, deurtje open, zeiltje open en het was binnenin net alsof je in de schaduw stond met een koel briesje erbij. De wanden voelden ook gewoon koel aan, terwijl het ding toch echt in de volle zon stond. Blijkbaar isoleert dat materiaal heel behoorlijk!
Nog geen reden om je paard uren te laten staan, maar over een half uurtje voel ik me niet meer schuldig, vond het zelf in de trailer ook lekkerder dan buiten in de zon Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:01

Ik heb ook 1x zo'n extreme warmte gehad.

Kawa kan er heel goed tegen en ik ook.
Ik heb hem wel direct van de trailer gepakt en in de schaduw wat laten grazen.

In diezelfde schaduw heb ik losgestapt, ja je leest het goed.
Travers in stap enz
En toen de proef in gegaan en daar pas gedraafd. Bloos
Vond het geen geweldige proef, maar hij was wel lekker voorwaarts.
En ik was 1e, in mijn 1e M2 proef ooit.
Geloof dat ik de enige was met een paard dat nog wilde lopen Haha!

maar als ik zag hoe sommige losreden, sorry vond het schandalig.
Niet omdat de paarden zelf heet waren van karakter.
Maar gewoon zo losrijden alsof het 10 graden is.
Dat kan toch niet gezond zijn?

Ook daarna ben ik weer in die schaduw gaan staan met Kawa
Terwijl iedereen (op 1 iemand na, die stond naast me met haar paard) in de tent hing, met het paard op de trailer in de volle zon.
Sorry, maar dat kan ik niet snappen.

Je kunt het ook op een hete dag aangenamer maken.

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:03

Ik vond het gister eigenlijk nog wel meevallen, natuurlijk, het was warm..
Maar ik en mijn paard hadden er niet heel erg veel last van... en we hebben lekker gereden, ze was ook niet sloom ofzo... eerder iets te actief 2e proef Schijnheilig

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 16:08

Dan was jouw paard zeker Shadow H }>

Dat is nl de enige schaduw van heel Gorredijk!

De flauwgevallen amazone lag in de schaduw van het startlijstenbord van 1 x 1!

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:16

Heb die vrouw helemaal nooit gezien..
Hoorde het later toen ik *trots* in het winkeltje ging vertellen dak een winstpunt had..
Mijn paard zweette niet eens... Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:17

Dat je paard niet zweet, zegt niet zoveel. Soms kan het zo warm zijn dat het zweet al verdampt als het in aanraking komt met de lucht. En dan heb jij een droog paard. Knipoog

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:19

Mja dat zou kunnen ja... Maar toen ze uit de trailer kwam zweette ze wel ietsjes..
Maargoed... ze is in ieder geval braaf geweest gister... Lachen
En ze heeft zich goed gedragen in de warmte... brave hoppie Bloos