Hoe en Wat 'Best Gaande Rijpony'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Hoe en Wat 'Best Gaande Rijpony'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 16:14

Hoi !
Ik rijd 24 juli mee met mijn pony in Coevorden, Zuidenveld. Ik las daar dat je je ook op kon geven voor Best Gaande rijpony, hoe gaat zoiets ? En wat moet je allemaal doen dan ?
Dankje !:D

Sjonniej

Re: Hoe en Wat 'Best Gaande Rijpony'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:36

Je rijdt met een groep en je moet alle gangen laten zien, zowel linksom als rechtsom.

Enkele jury's bepalen welke pony de beste gangen heeft, het beste wordt voortgebracht en volgens mij wordt er ook naar 'in de hand staan' gekeken.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:41

en volgens mij ook nog naar de bouw

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:20

Ja zou goed kunnen inderdaad. Of je paard een beetje volgens het boekje in gebouwd Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:33

en met het rijden wordt gezegd wat je moet doen, als je bezig bent, dus je rijd allemaal dezelfde kant op etc....

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:12

Hoi Rupsje,
bij het bestgaand is het de bedoeling dat je je pony zo spectaculair mogelijk voorstelt.
De bouw speelt niet mee, alleen de gangen.
Je moet je pony wel aan de teugel rijden en niet uit elkaar laten vallen, maar maak niet de fout om verzameld te willen rijden.
Een goede ruime stap (niet overhaasten maar wel flink door het lijf laten stappen), in draf zo veel mogelijk uitstrekken en een goede ruime galop laten zien.
Rij slim. Kijk goed naar de jury en als die naar jou kijken laat je alles zien wat je pony aan uitgestrekte draf (of welke gang ook gevraagd wordt) in huis heeft. Rij achter hun rug rustiger Haha! , dan houdt je pony het ook beter vol.
Het is erg leuk om te doen.
Oh ja, het is de gewoonte GEEN shabrak onder je zadel te doen, zodat de jury zo veel mogelijk van je pony kan zien.
Veel plezier en succes.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:39

Het werkt ook goed om op de korte zijde te verzamelen en dan de lange zijde weer uitstrekken.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:54

Okee ! Daar heb ik erg veel aan !:D Dankje !! Maar hoe moet je inschrijven ? Moet je dan even bellen ? Of heb je daar ook coupons voor ? (of moet je dat op je coupon aangeven ? )
En ook nog wat... Mijn pony heeft een vrij korte stap en draf... iemand tips ? Ik weet wel... goed warm rijden en veel overgangen rijden, maar met mijn laatste proef was ze ook erg overhaast, had toen ook een 5 voor zuiverheid van de gangen.....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:31

Korte stap en draf? Tja, dan heeft het meedoen weinig zin, als alleen voor de leut.
Overigens wordt er wel degelijk naar de bouw van je pony gekeken. Dat is ook de reden waarom het verplicht is zonder sjabrak te rijden!

nathalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:51

Werken aan het verruimen doe je thuis en niet in de ring , natuurlijk!
En niet een paar weken van te voren.

Sommige paarden/pony's hebben gewoon geen ruime gangen en dat ligt vaak aan een te steile schouder en /of te rechte achterbenen.Dan kun je trainen tot je een ons weegt , maar dan zul je nooit hetzelfde effect krijgen als je hebt met een pony die dat wel van zichzelf heeft.

Toch kun je er in je training er wel aan werken.
Met name veel overgangen rijden en dan bedoel ik niet overgangen van bijv.stap naar draf etc.maar tempowisselingen in stap , draf en galop.
Over het algemeen worden ze sneller aan het been en plaatsen ze de achterbenen beter onder de massa.

Als je voor de lol mee wilt doen is het een leuke ervaring , maar anders zou ik het laten.

Succes en we lezen wel hoe het is gegaan
Voor de rest zoals idje zei goed op de jury letten!!!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:36

Succes als je meedoet!!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 17:15

@ Nathalia : Natuurlijk oefen ik thuis aan het veruimen etc. Ik ben er al best lang mee bezig, maar het kan inderdaad zijn zoals jij zei dat ze gewoon geen ruime gangen heeft. Al kan ze soms wel heel mooi haar achterhand eronder zetten. En de overgangen, ik ben inderdaad heel erg aan het oefenen met verzamelde stap, dan weer normaal, en een beetje middenstap (datzelfde ook in draf en galop) en dat helpt ook wel, maar ik zie toch ook wel heel erg verschil met ons paardje van 5, die dus wel mooie ruime gangen heeft. Maar ik heb er verder geen problemen mee, dat mijn pony niet zo is. Ze is ook tamelijk lang, dus op bouw zal ze ook wel afgerekend worden. Ik zou ook echt niet meedoen om een prijs te winnen, zo ben ik helemaal niet, maar het leek me een leuke ervaring en oefening.

Maar niets is nog zeker, ik heb vaak wilde plannen, wil daar dan alles over weten, en uiteindelijk komt het er toch niet van... Knipoog hahah..Tong uitsteken

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:43

mag je daar eigelijk aan meedoen met een goedgekeurde hengst ??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:08

Ja tuurlijk. Waarom niet?

Zolang hij zich fatsoenlijk gedraagt in de ring.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:45

ik wist niet of het bijvoorbeeld alleen voor ruinen en merries was ofzo Tong uitsteken

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:53

hihih.. weet ik ook niet... Tong uitsteken