Stress verpruts mijn plezier en proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Stress verpruts mijn plezier en proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 10:46

Ik heb mezelf niet onder controle...
met losrijden gaat het nog maar zodra ik begin dan geef ik me een soort van over aan mable en vergeet ik te rijden.
Heel jammer want ik train hard en dan heb ik haar (vind ik) heel fijn.
Maar als het moet dan lukt het me niet Huilen
Of niet op het niveau van wat we eigenlijk kunnen.
Ze zeggen dat het beter gaat als je wat routine krijgt in het wedstrijd rijden maar ik zie er al tegenop om weg te gaan dus die routine wordt dan best lastig.
Hoe krijg ik dit onder controle?

Sylhouet

Re: Stress verpruts mijn plezier en proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:26

Inderdaad, door routine en ervaring hiermee op te doen.
Dat is de enige manier. Dit is niet iets wat je thuis kunt trainen, dit heeft toch te maken met een zekere wedstrijdspanning.
Denk dat veel wedstrijdruiters jouw gevoel wel in meerdere of mindere mate kunnen herkennen Ja !

Zelf heb ik geen zenuwen voor een wedstrijd, maar toch vind ik het nog steeds moeilijk om m'n paard in de proef net zo te laten lopen als thuis... ! En dat zal toch met een stukje (onbewuste?) spanning te maken moeten hebben, denk ik.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:34

Ik heb zelf ook geen last van zenuwen, meestal zet ik het dan van me al en concentreer me op de proef. Routine is inderdaad de oplossing, misschien wat vaker thuiswedstrijden rijden in vertrouwde omgeving? Misschien helpt dat.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:36

ik denk dat ik wel weet hoe je je voeld. ik rijd nog geen wedstrijden, maar de gedachte alleen al laat me hard ophol slaan. ik zie het al voor me: met die jong onervaren paarden die daar de boel flink opstelten gaan zetten, en ik die er op zit als een 1 of anderen zombie Clown
en dit is alleen me gedachte al. maar ik denk dat ik net als jou ben en me moeilijk kan concentreren op echt rijden, inplaats van meeliften om het zo maar tezeggen.
je leert het inderdaad alleen maar om het veel tedoen.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:21

Er is een middeltje dat heet Rescue, het schijnt heel goed te werken tegen zenuwen, mss is dat wat

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:40

Je moet je instelling veranderen. Je weet precies waar het mis gaat, je paard laten lopen en er niet meer aan rijden.
Ik ken dat probleem van nabij, Saskia deed dat ook en dan stond ik voor te lezen en te sissen, rijeh!! Ze is ermee tot het Z2 gekomen maar het was zo jammer dat ze altijd bang bleef dat hij in verzet zou komen en zijn rug zou weg drukken. En dus altijd saaie proefjes en thuis reed ze werelds.

Vorige week, op haar jonge paard, kwam ze voor het eerst van haar leven de proef uit met een opluchting op haar gezicht en ze zei: ik ben er aan blijven rijden!! resultaat was er ook naar: 165 pt en een derde plek. Terwijl de hele regio aanwezig was want het was een selectiewedstrijd!

Dus verander je instelling, blijf rijden. Accepteer dat ze misschien eens te heet wordt maar ik denk dat het gaat meevallen. De meeste jury's waarderen een vlotte voorwaartse proef en kunnen dan ook een wat mindere overgang door de vingers zien.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:58

Amondi, je slaat de spijker op zijn kop denk ik Lachen

Diana, heeeel veel starten, dan wordt je vanzelf rustiger. Misschien ook eens op een vreemd terrein gaan rijden en dan weer naar huis, dan raak je ook meer in het "ritme".

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:11

kleine wedstrijden rijden! Lachen dat helpt voor mij toen ook goed!! het is wel vervelend... succes ermee! of ga naar manege concoursen wie dicht bij je in de buurt zijn! of waa rje veel rijdt! misschien helpt dat1

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:58

go je bent me net voor, ik zit met het zelfde probleem, thuis rij ik gedurfd maar ooo op een wedstrijd het idee dat de controle weg is of dat t er niet uit ziet, conclusie: altijd tegen een winstpunt aan. mijn man begint nu dus ook flink te balen want thuis ziet het er anders uit en als je dat niet aan de buiten wereld kunt laten zien moet je maar stoppen met wedstrijden. ik ga dit topic dus goed volgen want ik wil graag mijn punten halen

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:41

Vooral niet kijken wie er allemaal nog meer meedoen , en dan denken dat die beter zijn dan jou, omdat het bijvoorbeeld profs zijn. Je rijdt voor je zelf!
Tijdens de proef alleen op je proef richten, niet gaan kijken wie er allemaal staan te kijken en wat ze allemaal zouden zeggen over jouw manier van rijden.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 08:58

Ik stoor me niet aan de mensen langs de kant alleen deze keer omdat mijn ouders er waren legde ik mezelf nog meer druk op.

tootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:40

Misschien helpt het ook dat je in je achterhoofd houdt dat je rijdt voor je plezier.
Niet voor punten, maar voor de ervaring, voor jou en je paard.
Dan kun je die druk ook wat van je schouders laten vallen.
En dan kun je denken, zoals je thuis loopt, kan het hier ook Haha! en kun je bezig met het voorwaarts rijden

haha is vast makkelijker gezegd dan gedaan Haha!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:15

Lastig hoor. Je zou kunnen proberen de proeven uit je hoofd te rijden, zodat je je wel goed moet concentreren om te blijven rijden. Maar dat kan natuurlijk ook weer helemaal averechts werken.

Leer jezelf aan dat je de hulpen van de komende oefening in je hoofd opdreunt.

Het eerdergenoemde Rescue (Bach) wil ook nog wel eens werken.

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:01

Pascha schreef:
Vooral niet kijken wie er allemaal nog meer meedoen , en dan denken dat die beter zijn dan jou, omdat het bijvoorbeeld profs zijn. Je rijdt voor je zelf!
Tijdens de proef alleen op je proef richten, niet gaan kijken wie er allemaal staan te kijken en wat ze allemaal zouden zeggen over jouw manier van rijden.

Dit heeft mij enorm geholpen, al vind ik het soms nog moeilijk om me er aan te houden, zodra ik de startlijsten zie Ach gut .

Maar hierdoor kan ik me veel beter concentreren op het rijden i.p.v. wie er allemaal rijd en mezelf gek loop te maken.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:10

ik ben zelf niet zenuwachtig voor een proef, ik heb ook al een heethoofd van een paard dus dan kunnen we dan ook niet gebruiken. Mensen vinden het knap van mij dat ik niet zenuwachtig ben, zeker omdat die van mij iedere keer weer anders reageert, de ene keer gaat het goed, de week erna spring ik door de bak heen of mevrouw is zo in de stress dat ze de bak uitspringt Haha!

Maar wat ik mezelf voor hou is ; wat hangt er nou vanaf ? als ik slecht rij, so what, volgende keer beter. Ik hoef mn paard er niet door weg te doen, raak mn baan vriend en huis niet kwijt, 't is alleen jammer...maar al doende leert men, toch ? Probeer je eigen instelling gewoon te veranderen, je doet je best meer kun je niet doen !

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:01

Diaantje anders gaan we een paar keer samen weg, gewoon ergens op een veld rijden. Lekker op vreemd terrein. Je weet dat Splash en ik daar niet gevoelig voor zijn. Misschien als je dat een paar keer doet of je gaat een keer ergens anders gewoon bij iemand rijden.
Mable heeft je van de week super geholpen, ze deed der best voor je ookal zat jij vol spanning. Nee het was misschien niet helemaal zoals jij het hebben wilde maar het komt vanzelf als je rustiger wordt. Je weet nu in elk geval dat je op Mable kunt vertrouwen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:12

Probeer er eens nuchter naar te kijken. Wat stelt zo'n wedstrijd nou helemaal voor? Je leven staat niet op het spel en het gaat niet om een miljoen aan prijzengeld.

Daarnaast is het niet eerlijk tegenover je paard dat je het hem gewoon laat uitzoeken.

Ga eens een keer op wedstrijd met het idee van: vandaag gaan we niet voor de punten maar voor de lol. Zorg ervoor dat je ruim op tijd aanwezig bent en al je vaste rituelen kunt doen. Zorg ervoor dat je voorlezer je voordat je je proef ingaat even eraan helpt denken dat je dit voor je lol doet en dat er niets op het spel staat.

Stel jezelf ook geen onhaalbare doelen. Niet: ik wil een winstpunt of ik wil winnen. Dat zijn namelijk factoren waar je geen/ weinig directe invloed op hebt.
Wel: ik wil vandaag er aan blijven rijden

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:49

Ik had altijd precies hetzelfde.... tot ik me bedacht, ik rijd heir lekker voor mn eigen lol, ik ga hierheen om wat te leren, en lekker te rijden, er kijkt een jury naar... So what??? als die het leuk vind, vind ik het HE-LE-MAAL prima, vind ie t niet leuk nou en?
Wat ook nog wel wil helpen is valeriaan.....vriendin van mij zat soms gewoon zowat te kotsen voor ze de ring in moest, en nu slikt ze valeriaan en is het een stuk minder! het werkt snel, en is homeopatisch!