Volgens mij staat er op de site van de knhs een heel reglement over hoe en wat. Is alleen een beetje veel lezen.
SGW bestaat uit 3 onderdelen. Dressuur springen en cross.
Als je een 4 of minder haalt (gemiddeld kan ook 3.5 zijn ) mag je niet meer springen / crossen.
Als je meer als 24 strafpunten haalt in het springen mag je niet meer crosssen. Dit is zonder tijdfouten.
Een foutloze cross is goed voor 2 winstpunten. In de B moet je ook nog minimaal een 5 gehaald hebben voor je stijl. Met 1 weigering heb je 1 winstpunt.
Vanaf de klasse L krijg je verliespunten als je in de cross wordt uitgesloten.
De exacte hoogtes / breedtes van sprongen weet ik niet. B is dacht ik 90 cm L 1.00m M 1.10 Er is ook weer een verschil in soort hindernis maar dat kan je nalezen in de reglementen.
Voor meer vragen kan je in de HK bij de sgwmutsen terecht. Ga eens bij een cross kijken of met iemand mee die crosst. Leer je een hele boel van en kan je de hindernissen in het echt zien. Krijg je een beetje een idee wat welke klasse inhoud.
Voor de duidelijkheid: de winstpunten die je in een SGW-proef of SGW-springparcours haalt, staan los van de winstpunten die je in een 'standaard' proef of parcours behaalt. Haal je dus 160 punten in een SGW-proef, dan heb je er geen winstpunt in de dressuur bij. En word je uitgebeld in het SGW-springparcours, dan heb je geen twee verliespunten in het springen. Winstpunten in de SGW krijg je voor je prestaties in het crossparcours, zoals GvdT hierboven al heeft uitgelegd.
SGW heeft dus een geheel eigen winstpuntentelling en ook een eigen klasse-indeling die los staat van dressuur en springen. Wanneer je nog nooit gecrosst hebt, maar bijvoorbeeld wel M2-dressuur en L-springen bent, dan mag je bij SGW gewoon in de B beginnen. En je rijdt dan een B-dressuurproef en een springparcours op B-SGW-hoogte.