Invlechten staart, pony draagt staart scheef na vlechten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Invlechten staart, pony draagt staart scheef na vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:34

Als ik de staart van mijn pony netjes invlecht voor wedstrijden, dan valt het me op (door foto's) dat ze haar staart scheef draagt. En niet zo'n beetje ook Scheve mond

Op m'n afgelopen wedstrijd (eerste officieele wedstrijd) heb ik dus niet de staart ingevlochten omdat ik dat best een storend gezicht vind.

Ik vlecht het echt pas dezelfde ochtend in (niet avond daarvoor ofzo), en ook niet zo strak dat je er viool op kan spelen ofzo.
Zal het gevoel wel wezen denk ik...

Maar wat vinden jullie? Goede beslissing? Om maar geen vlecht in te doen ipv van wel een vlecht en een scheef gedragen staart.
Of staat dat gewoon netter en maakt het niet uit dat de staart anders gedragen wordt?

EvaSBB

Re: Invlechten staart, pony draagt staart scheef na vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:37

pluis hem anders uit dat staat ook heel netjes

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:40

EvaSBB schreef:
pluis hem anders uit dat staat ook heel netjes

Dat doe ik inderdaad ook Ja, en meestal doe ik nog wel de avond van te voren vlechten in de onderkant van de staart (vanaf de staart wortel) om een mooie slag in de staart te krijgen.

Alleen invlechten werkt helaas dus niet bij mijn mutsje Haha!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:12

Wist je dat er juryleden zijn waarbij je een punt minder voor de verzorging krijgt als de staart niet is ingevlochten of bijgewerkt in sportconditie?

Wist ik ook niet, totdat ik een paar weken geleden schreef bij een jury die dat deed. Mensen die de staart hadden gevlochten of bijgeschoren kregen een 8, mensen die dat niet hadden gedaan een 7. Vanaf nu vlecht ik mijn paard z'n staart dus altijd in Haha! Je weet het maar nooit...

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:22

ik had laatst toen mijn paard zijn staart was ingevlochten er commentaar op, er stond op mijn coupon van staartwortel....
mijn paard zijn staart is ook niet bijgeschoren ofzo en als ik er dan geen vlecht in heb krijg ik geen minder punten!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 15:29

Effy schreef:
Wist je dat er juryleden zijn waarbij je een punt minder voor de verzorging krijgt als de staart niet is ingevlochten of bijgewerkt in sportconditie?

Wist ik ook niet, totdat ik een paar weken geleden schreef bij een jury die dat deed. Mensen die de staart hadden gevlochten of bijgeschoren kregen een 8, mensen die dat niet hadden gedaan een 7. Vanaf nu vlecht ik mijn paard z'n staart dus altijd in Haha! Je weet het maar nooit...

Wist ik niet, daarom vroeg ik het ook maar even hier Haha!

Ik kreeg beide proeven een 7, maar zal het de volgende keer wel doen kijken of er verschil in zit Knipoog

Dat wordt gewoon vlechten dus, scheren vind ik eigenlijk niet echt prettig aangezien ze in augustus een maand het land op gaat en je dus de 'bescherming' van de 'speciale' delen weghaalt Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:02

Zou het scheef dragen van de staart niet aan het feit liggen dat je pony zich vasthoudt ergens in de rug, in plaatst van dat het ingevlochten wordt?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:56

Malibu schreef:

Wist ik niet, daarom vroeg ik het ook maar even hier Haha!

Ik kreeg beide proeven een 7, maar zal het de volgende keer wel doen kijken of er verschil in zit Knipoog

Dat wordt gewoon vlechten dus, scheren vind ik eigenlijk niet echt prettig aangezien ze in augustus een maand het land op gaat en je dus de 'bescherming' van de 'speciale' delen weghaalt Knipoog

Ik wist het ook niet hoor. Totdat ik dus die jury tegenkwam. Ik weet ook niet of veel jury's hetzelfde doen, maar goed... Als dat wel zo is scheelt het toch weer een punt Knipoog En die ene punt kan een wereld van verschil maken!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:02

ik heb thuis een tinker lopen als ik die staart moet vlechten dat ziet er ook echt 'beeldig' uit dus niet ligt er echt te dik boven op iemand hier ook nog tips voor

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 17:17

VValar schreef:
Zou het scheef dragen van de staart niet aan het feit liggen dat je pony zich vasthoudt ergens in de rug, in plaatst van dat het ingevlochten wordt?

Nee, ze heeft het alleen met ingevlochten staart. Niet ingevlochten heeft ze nergens last van en draagt ze hem mooi recht Knipoog

't is een beetje een mutsje wat dat betreft Haha! als ik bandages om doe gaat ze ook onregelmatig lopen. Haal ik ze eraf, heeft ze nergens last meer van...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:56

Malibu schreef:
Nee, ze heeft het alleen met ingevlochten staart. Niet ingevlochten heeft ze nergens last van en draagt ze hem mooi recht Knipoog

't is een beetje een mutsje wat dat betreft Haha! als ik bandages om doe gaat ze ook onregelmatig lopen. Haal ik ze eraf, heeft ze nergens last meer van...

Ok, ik vroeg het me enkel af Knipoog Wel apart hoor, heb ik nog nooit van gehoord Haha!

Je kunt het ook heel mooi lang laten groeien en er verder niets aan doen (invlechten, scheren ed). Waar je wel goed op moet letten is dat je pony niet schuurt, want die halve afgekloven staartjes ziet er zeer armoedig uit. Dan kun je het beter scheren.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:33

Malibu schreef:
VValar schreef:

Dan zou ik hem zeker niet invlechten.. want wist je dat veel jury's het super storend vinden als ze een pony zien lopen die de staart scheef draagt..
Dit kan idd duiden op een vastzittende rug of iets dergelijks.. dat willen ze niet zien..

Ik heb zelf bij mijn pony ook altijd de staart los.. en goh of ik nou een 7 of een 8 heb kan ik me niet druk om maken.. als je daar je wp mee moet halen he Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:40

Goed antwoord Laura Haha!

Ik zou idd de staart ook los laten.
Enneh, kijk eens naar Anky en alle A kader leden... Schijnheilig

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:22

ja idd...
Een scheve staart duidt vaak op rugrpoblemen, dus als je pony door een ingevlochten staart hem scheef gaat houden zou ik hem echtttttt niet invlechten.... dan krijg je waarschijnlijk over het algemeen lagere punten, terwijl je anders MISSCHIEN op 1 punt 1 puntje aftrek...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:03

ik had laatst niks ingevlochten (ze heeft dan wel rechtopstaande manen) en nog een 7 voor de verzorging... dus daar hoef je je niet druk om te maken denk ik....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:58

Effy schreef:

Wist ik ook niet, totdat ik een paar weken geleden schreef bij een jury die dat deed. Mensen die de staart hadden gevlochten of bijgeschoren kregen een 8, mensen die dat niet hadden gedaan een 7. Vanaf nu vlecht ik mijn paard z'n staart dus altijd in Je weet het maar nooit...

Effy schreef:
Ik wist het ook niet hoor. Totdat ik dus die jury tegenkwam. Ik weet ook niet of veel jury's hetzelfde doen, maar goed... Als dat wel zo is scheelt het toch weer een punt En die ene punt kan een wereld van verschil maken!

Pling Ooit wel eens het deel van het proevenboekje gelezen wat vóór de proeven staat? Op pagina 34 e.v. staat de verzorging van het geheel uitgelegd.

Ik citeer:
"De staart:
a. De haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenminste éénvierde deel van de staartwortel.
Het meevlechten van gekleurde linten wordt minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. De haren van de staartwortel 'bijgeknipt' of 'bijgeschoren'."

Het is maar een tip hoor. Knipoog

Voor wat mezelf betreft: ik ben heel wat wijzer geworden door het lezen van het proevenboekje en de reglementen.