(Vraag) Welsh pony Keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

(Vraag) Welsh pony Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 20:04

Hoi!!

Ik heb gelezen op de site van Welsh Pony dat er 16 juli een keuring is in Annen. Dit ligt niet zo heel ver van mij vandaan, en het leek mij erg leuk om mee te doen met mijn welshpony merrie.

Wie weet er mee van keuringen af ? Wat moet je aan, wanneer mag je inschrijven ? Wat zijn de eisen, hoe moet je pony eruit zien ? Ik snap er nog niet veel van, maar het lijkt me zo leuk.. Hoe moet de pony lopen ? Weet iemand hoe dit allemaal werkt ?

Mijn pony heeft papieren en is gechipt....Knipoog

idje

Re: (Vraag) Welsh pony Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:13

Ben je ook lid van het stamboek?
Want dat is ook nodig.
Ik weet niet wanneer de inschrijving sluit, maar daar kunnen ze je op het stamboekbureau meer over vertellen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 20:16

uhmm ikzelf ben niet lid geloof ik.... Kun je daar iets meer over vertellen ? Ik snap het allemaal niet echt ?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:35

Nou, dat zit zo.
Pony's en paarden met papieren worden geregistreerd bij een stamboek.
Dat wist je waarschijnlijk al.
Om de papieren van je pony op jouw naam te hebben en om mee te kunnen doen met activiteiten die door het stamboek worden georganiseerd, moet je lid zijn van dat stamboek.
Je betaald dan lidmaatschapsgeld en je krijgt een blaadje, in dit geval het Welshnieuws
Daar staat ook in wanneer en waar er keuringen zijn of eem sportdag en hoe je daar voor in kunt schrijven.
Wil je dus met een keuring meedoen, dan moeten jij of je ouders dus lid zijn, je pony moet papieren hebben EN de pony moet op jouw naam (of die van een van je ouders) staan.Je kunt je opgeven bij het stamboek (kijk voor het adres en telefoonnummer op www.NWPCS.nl).
Daar kunnen ze je ook alles vertellen.
Op keuringen zijn er in elk geval keuringen aan de hand, dan moet je voor de jury met je pony rond lopen en aan de hand laten draven en soms ook rij-rubrieken zoals bestgaande rijpony.
Hierbij is het de bedoeling, je pony zo mooi en spectakulair mogelijk te laten stappen, draven en galopperen. Als je pony graag showt is dat erg leuk om te doen.
Hoe je pony er uit moet zien hangt erg van het type Welshpony af.
Sectie A,B,C en D mogen niet worden ingevlochten.
BIj de NWR (vroeger sectie K) en de halfbloeds moet dat nou weer juist wel.
Je kunt op het papier zien bij welke sectie je pony hoort.
Is dit al wat duidelijker?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:25

Ja !! Super bedankt zeg !! Dan moet ik dus eerst lid worden, even mijn ouders overhalen....Knipoog Ik heb een Welsh A, met erg lange manen, gewoon los laten hangen dus ? Dankjewel hoor !

AnneloesFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:00

Jup, bij een A'tje gewoon de manen los laten hangen. En met lange manen is dat natuurlijk het mooist!
Wij komen ook in Annen, met 4 pony's Haha!, zou leuk zijn als je daar ook heen komt. Maar dat is wel kortdag, de sluitingdatum is al ergens komende week.
Voor meer (info) over welshjes enzo kun je ook es kijken op het Welshforum: http://www.brandend-zand.nl/welsh
Haha! Haha! Haha!

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:58

De sluitingsdatum is 11 juni.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 22:46

oei.... dat ga ik niet halen.. Tis nu al 7 juni, en ik ben nog niet eens lid.... Jammer...Boos!

AnneloesFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:54

Ja das zeker jammer... Nou ja, misschien volgend jaar joh Knipoog Of je komt nu gewoon kijken, ook leuk!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 22:59

Ja !! Dat kan natuurlijk ook ! Maar weet jij misschien of er dan ietsje later ook nog een keuring is in de buurt van Emmen? Of gewoon ergens in Drenthe ? Waar moet je dan eigenlijk lid worden ? Bij het wpcv, of bij die andere (ben even naam kwijt...) ?

AnneloesFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:11

Nope, in het Noorden zijn Tolbert (18-6) en Annen (16-7) de enigen. Dan heb je verder richting zuiden nog wel, maar ik dacht dat Annen al vrij laat was...
Lid kan je worden van het NWPCS (Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek), zie http://www.nwpcs.nl Dan krijg je ook 1 x in de maand het Welshmagazine, en kan je dus meedoen aan de dingen die worden georganiseerd, zoals keuringen, de Sport- en Familiedag (meestal ergens in september in Kootwijk), toerrit (aanrader, echt errug gezellig) en andere dingen.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:08

Waarom bel je het stamboek niet even en vraag je of het alsnog mogelijk is om mee te doen? Het is tenslotte nog geen 11 juni Knipoog

Hele erge lange manen vind ik persoonlijk voor een keuring niet zo mooi. Hierdoor komt de hals niet mooi uit. Ik zelf zorg altijd dat de manen niet onder de hals uitkomen.

Je kan bijv. ook meedoen aan de Sportdag (in september) daar kan je ook een keuring aan de hand lopen en beoordeelt de jury je pony dmv punten, kan je gelijk zien wat ze beoordelen en het telt niet voor het echt.
Je kan je daar ook voor springen, mennen, dressuur, bestgaande rijpony inschrijven! Al met al erg gezellig dagje!!

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:14

Waar wordt die sportdag gehouden?

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:01

Royaltjuh schreef:
de Sport- en Familiedag (meestal ergens in september in Kootwijk)

Kootwijk dus Haha!

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:34

Oeps, volgens mij ben ik blond.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 16:27

haha... ja.. ik kan wel even bellen. Maar eerst ook maar eens aan mijn ouders vragen of ik lid mag worden. Voor best gaande rijpony ga ik niet haha.. Mijn pony is zo'n boef, en nog erg klein ook. Ik rijd er ook niet veel op, want ik ben 174 en mijn pony 116... Knipoog Maar over die sportdag, lijkt me inderdaad erg leuk !! Ik ga nog even bij het stamboek informeren enzo..Knipoog

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:39

25 juni is er ook eentje in Breukelen(utrecht)... Maar volgens mij gaat het per regio ofzoiets.. toch?

AnneloesFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:51

Jah das een keuring... En het gaat niet per regio, je mag alsje wil door het hele land je pony laten keuren... Wel zijn ernatuurlijk in de meeste regio's wel een keuring, om het voor alle mensen toegankelijk te maken om te komen. Maja, ze vroeg om een keuring in Drenthe? Noord NL, en whaha das geen Breukelen Knipoog Tong uitsteken

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:29

Royaltjuh schreef:
Jah das een keuring... En het gaat niet per regio, je mag alsje wil door het hele land je pony laten keuren... Wel zijn ernatuurlijk in de meeste regio's wel een keuring, om het voor alle mensen toegankelijk te maken om te komen. Maja, ze vroeg om een keuring in Drenthe? Noord NL, en whaha das geen Breukelen Knipoog Tong uitsteken

ja klopt je mag naar elke keuring gaan waar heen je wilt

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 18:56

Okee !:D Leuk hoor !! Maar eerst maar eens lid worden...Knipoog