Losrijden voor een wedstrijd (verschillende manieren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SharirBobby

Losrijden voor een wedstrijd (verschillende manieren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 13:56

Wat ik me af vraag is hoe jullie losrijden voor een wedstrijd (zowel de spring- als de dressuurruiters).
Hoeveel tijd besteden jullie aan het losrijden en waarom?
En op welke manier rijden jullie los/volgens welke methode en waarom?
Je ziet bijv. ruiters die tijdens het losrijden vooral de nadruk leggen op het rijden van een bepaalde oefening, ruiters die juist niet te veel dezelfde oefeningen rijden, ruiters die hun paarden diep instellen of juist weer niet, ruiters die veel inspringen, ruiters die maar een paar sprongetjes maken, enz.

Ik ben benieuwd hoe jullie losrijden en waarom juist zo?

(bijv. omdat je paard anders moe wordt, of juist te fit is, om een bepaalde oefening er nog eens in te stampen, om het paard zo veel mogelijk ontspannen te krijgen, om er juist wat meer actie in te krijgen enz.)

Emeraldo

Re: Losrijden voor een wedstrijd (verschillende manieren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:39

Ik rij verschillend los, de tijd hangt er van af hoe hij de dagen ervoor liep. Als hij niet zo goed liep de dagen ervoor rij ik langer. Verder ligt het totaal aan hoe hij op dat moment voelt, als hij gelijk al lekker los is in zijn nek en rug stap ik veel, en daarna wat draf en galop. Welke oefening ik rij ligt er ook maar net aan hoe hij op dat moment voelt.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:45

ik rijd los zoals ik thuis ook doe: eerst diep en dan wat oppakken. Verder rijd ik veel oefeneningen om lizzy goed aan het been en soepel te krijgen. Ik rijd dan ook best wel lang aan de lange teugel. Ik galloppeer tijdens het losrijden bijna nooit, alleen als ze wat sloom aanvoelt(zeer zelden). Ze word daar namelijk heel erg loperig van in de proef.
Ik spring best wel wat hindernisjes in, totdat ik tevreden ben. Met springen wil ze met losrijden nogal eens een loopje met me nemen, bijv weigeren, terwijl ze dat anders nooit doet.
Als ik ga crossen galloppeer ik juist heel veel met het losrijden.

xxx

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:45

Ik rijd samengestelde menwedstrijden, dus ook met dressuur.

Ik stap eerst lekker het terrein af, richting de weg. Dan een 10 minuutjes lekker over de weg losdraven. Wij gaan de dag ervoor er al heen en dan staan ze op de veewagen, meestal gaan ze dan niet liggen (kan wel), dus eerst even de stijfheid eruit lopen op het rechte eind. Ik vind het oneerlijk om meteen te gaan wenden etc.
Daarna nog 10 minuutjes op het losrijterrein rijden. Lekker volte'tjes draaien, dat hij lekker los wordt in zijn lijf. Attent maken op de stem dmv. overgangen stap-draf en middendraf.
Als de persoon voor mij halverwege de proef is even stap aan lange teugel, anders gaat hij halverwege de proef met zijn kop gooien omdat hij zijn hals wil strekken. Na 2 rondjes weer even oppakken en dan de ring in.

Ik rijd heel kort los omdat hij anders geen zin meer heeft. Wij hebben beide een hekel aan dressuur, hoe langer ik ga losrijden hoe luier hij is in de proef. Hij heeft dan gelukkig ook niet veel nodig om lekker los te worden.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:57

Met dressuren rijd ik meestal ongeveer 3kwartier los, eerst even 10 minuutjes stappen laag ingesteld, beetje wendingen en voltes rijden, dan ga ik draven nog wel laag ingesteld, na ongeveer 10 minuten pak ik dr helemaal op en dan schakel ik vooral heel veel in tempo. ( wordt ze lekker los van in haar hals en goed aan het been! Knipoog (wat wel handig is in een m-proefje Haha! ))En dan nog wat figuren rijden en eventjes galopperen, dan nog eventjes stappen tot ik aan de beurt ben. Knipoog

Met springen rijd ik meestal halfuur ofzo los, ligt er ook al aan of ik al gedressuurt heb of niet.. Anders rijd ik wat langer los. Vooral veel schakelen en met kruisje beginnen te springen en dan steeds wat hoger.. Dan ga ik altijd eventjes stappen en als ik er nog een stuk of 5 voor me heb nog eventjes wat hindernissen springen en dan weer stappen en draven tot ik aan de beurt ben.. Clown

Met crossen draaf en galoppeer ik meestal best veel, wordt ze lekker los van en blijft ze wakker( niet dat dan nog echt nodig is, want dan heb je al gesprongen Clown )

Ik hoop dat je er wat aan hebt..

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:22

JaJa ik heb er zeker wat aan.
Ik ben een opdracht aan het maken over verschillende manier van losrijden voor een wedstrijd, dus vandaar dit topic Bloos

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:56

Ik rijd best veel paarden op concours, dus dan word het losrijden vanzelf wat korter. Als het enigsins mogelijk is, dan laat ik de paarden 5 tot 10 minuten longeren om vast wat op te warmen en de frissigheid er af te krijgen.
Danrij ik nog een minuut of 5 dressuurmatig en maak ik (verschillend per paard en klasse) 5 tot 15 sprongen en ga de ring in.
Meer springen vind ik niet nodig en al helemaal niet voor het B of het L, omdat het niet zo hoog is. Ik vind het belangrijk om te paarden niet te moe te maken voor ze de ring in gaan, want ze moeten wel attent blijven aan de sprong.

Misschien heb je me wel zien rijden, ik was ook op die wedstrijd in Deurne met een aantal paarden...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:11

Ik probeer het ene paard dat ik rij 's ochtends altijd even te longeren thuis, lekker laag. Dan is hij al wat losser in de hals. Op wedstrijd rij ik hem dan vooral juist NIET laag, want dan gaat hij vaak een beetje hangen. Als ik hem gewoon normaal instel qua hoogte, klimt hij er vaak mooi in terwijl hij wel heel los blijft.

Mijn andere paardje longeer ik eigenlijk nooit van te voren. Die stel ik wel laag in omdat hij dan lekker ontspant. Een kwartier voordat ik moet pak ik hem dan wat op. Is hij dan nog gespannen dan rij ik hem nog wat langer laag, en pak ik hem 1 combinatie van te voren op.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:14

Hoe ik losrij verschilt heel erg per paard en ook hoe ze op dat moment lopen.
Je moet dit zelf een beetje gaan inschatten in het begin als je het paard meeneemt op wedstrijden.
Een beetje gaan uitproberen zeg maar wat het beste past bij dat paard.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 23:01

die van mij gooi ik thuis altijd nog even los, hoe vroeg het ook is, dan is ze er in ieder geval al uit geweest. De ergste stress is dan weg, ook al gaat ze met losgooien niet rennen.

Op de wedstrijd zelf rij ik denk ik 25 minuten los, gewoon lekker simpel lang laag over de rug en beetje schakelen. Ze is altijd voorwaarts en super aan het been dus eigenlijk alleen een beetje warming up, pak haar maximaal 10 minuten écht op en dan gaan.... mijn voorkeur gaat ook altijd uit naar wedstrijden waar de 2 proefjes gelijk achter elkaar zitten, dus niet een half uur ertussen, ze is dan toch al los en ben dan meestal toch alleen maar aan het stappen en wachten tot ik weer mag...Mijn paard is eigenlijk altijd heel makkelijk los dus écht losrijden hoeft niet eens, zou als het moet zo de trailer uit en de baan in kunnen gaan, als het écht moet dan he Knipoog

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:41

Op de wedstrijd rij ik hetzelfde los als thuis. Marco is een echt dieseltje, dus het duurt even voordat hij uberhaupt nageeflijk is.
Echt oefeningen rij ik niet, of het moeten echte valkuilen zijn voor ons. Meestal is het veel overgangen maken om hem aan het been te maken en wat sneller van achteren te krijgen. Verder veel figuren om hem sopel te maken...
Ik denk dat ik zeker 35 minuten bezig ben eer hij dus zodanig los is dat er een fatsoenlijke proef kan worden gereden...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:42

Ik rijd een half uurtje los, probeer hem goed voor mijn been te maken door middel van tempowisselingen. IK probeer niet te veel te wijken, anders denkt hij dat hij uit zichzelf alles mag doen.