zenwuachtig paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

zenwuachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 17:22

hoi,
als ik op wedstrijd ga, heb ik een heel zenuwachtig paard. we lopen altijd daar naar toe (is het eerste stuk hoe we ook altijd na buiten gaan) en dan zijn opeens dingen die 'normaal' nooit eng zijn, opeens eng. ze loopt dan maar te drentelen en te doen en ze word heel sterk (wat ze normaal nooit is)
ik was en vlecht haar de dag van te voren. (dat is dan natuurlijk ook al anders dan normaal maar met het mooie weer, wassen en vlechten we haar ook en is alles gewoon normaal.

wat kan ik hier aan doen?
longeren heeft geen nut.....(al geprobeerd)

essie79

Re: zenwuachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:59

Ik weet haast wel zeker dat er bij jou een zekere mate van spanning is en je dat overbrengt op je paard. Ook al ben je je daar niet bewust van en voel je je relaxt.
Paarden zijn hele gevoelige dieren die veel mee meekrijgen van jou dan je zelf denk.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:22

Ga helemaal met Essie79 mee.. wilde net een soortgelijke opmerking plaatsen na je verhaal..

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:03

Ik sluit me ook helemaal aan bij de andere 2, waarschijnlijk heb je het zelf niet in de gaten, maar breng je toch spanning over op je paard.
Ik heb zelf ook zo'n hitsige en gespannen pony, maar zolang je zelf rustig bent is je pony 9 van de 10 keer ook gewoon rustig! Is echt zo! Je moet er maar eens op letten dat je zelf echt rustig blijft, je zult zien dat je paard dan ook rustig wordt!
Veel suc6 nog! Knipoog

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:18

tip, als er op jou "terrijn" een keer een wedstrijd is, doe eens niet mee, en loop er gewoon tussen door.
zo kan je paard er ook aan wennen snap je?
xxiezz

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:52

het kan wel zijn dat je paard echt zenuwachtig is.. Daar heb je verschillende middeltjes voor Knipoog
Bijvoorbeeld Pavo nerve control
Wanneer uw paard onrustig, druk of gestresst is, kan dat een karaktertrek zijn. U zult met dat specifieke karakter van uw dier rekening moeten houden. PAVO NervControl helpt op een natuurlijke manier de innerlijke rust te herstellen en te onderhouden. Binnen enkele dagen is uw paard merkbaar rustiger. Actieve componenten, zoals magnesium en L-tryptophaan, zijn in de juiste verhouding verwerkt in PAVO NervControl en verbeteren de signaaloverdracht in het zenuwstelsel.

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:08

je kunt thuis van te voren ook even gaan rijden, dit is toch weer wat anders dan longeren...

anniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:41

Ik rij ook een paard die echt super nerveus is... als ik zijn benen ga wassen dan moet hij al serieus 4 keer poepen , en dan heb ik het nog neit over wat er gebeurd met het invlechten.. dan is het nog 5 keer dr bij.. maar hoevaker ik het doe, hoe beter het gaat, en inderdaad in het begin vond ik het zelf ook wel erg spannend.. dus was het erger ook met het poaard.. en nu veeeeeeel minder omdat ik zelf relaxter ben.. groetjesss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:44

Ik had ook zo'n zeiksnor op concours Lachen
(ook met een buitenrit)
Ik heb hem nooit troep gevoerd, maar gewoon doorgezet.
Het is nooit helemaal weggegaan, maar met de jaren werd het wel wat minder.
Bij hem is het gewoon zo zijn karakter en ik vind dat ik het daar maar mee moet doen, anders moet ik maar een ander kopen. Lachen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:49

Hier nog een zenuwpees. Hij staat 's ochtends trillend op stal, eet niets tot we weer terug zijn (wel hooi) en drinkt ook niet. Hij is helemaal aan de diarree enzo.. Knipoog Gewoon begrip tonen en rustig doorgaan. Doe ik met hem ook altijd. Zodra ik op het losrijterrein ben is alle spanning ineens weg. Dat slijt wel met de tijd.

Sinds kort wil hij soms ook nog wel iets eten.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:36

Ik heb ook zo'n paard haha, netals iedereen in deze topic!
Mijn Martino Utopia is ook ontzettend zenuwachtig, niet alleen op de wedstrijden ook in de bak en met buitenrijden.
Mijn manier van hier eme omgaan: GEWOON NEGEREN
Het is heel moeilijk, maar dit paard loopt nu een jaar in de wedstrijdsport en het gaan geleidelijk aan beter.
Inmiddels met springen hinderen deze zenuwen niet meer. In de dressuur heeft hij de neiging om onregelmatig te gaan lopen dit doet ie meestal in de proef.
Ik negeer dit gewoon en op de cross in Vrouwenpolder liep hij voor zijn doen super met dressuur!!
Helaas met springen had ik er dit keer wel last van.
Je kan ook middeltjes proberen, deden wij bij mijn vorige pony ook, maar of dit echt helpt?
Het is meer het karakter van het paard denk ik!!
succes ermee,
en je bent echt niet de enige!!Maar alles went Knipoog
gr margo

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:57

Hebben jullie (iedereen met nerveuze paarden) al eens Bachbloesems geprobeerd?
Bekend is natuurlijk de Rescue spray van Bach, maar soms is het structureler en kunnen andere Bachbloesems helpen!
En zeker niet alleen bij je paard, maar ook bij jezelf!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:06

Mijne ook hoor. Als hij maar denkt dat hij mee moet schiet hij al in de stress. Laatst was ik er een keer heel vroeg op stal, meteen stress in de tent. Met vlechten is het lastig en op wedstrijd blijft hij soms gespannen. Al dat gedrentel en gedraai. Hij eet ook vrijwel niks, drinkt niet, mest alleen maar. En hij krijgt een onderlip die iedere keer "pok" doet. Ik voel me er vaak ook lichtelijk schuldig over, soms staat hij zich zo druk te maken. Het word wel minder en soms is hij wel heel rustig.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:25

Hier begint de wedstrijdspanning ook wel te stijgen voordat we gaan starten.. Rijden nu ongeveer 4 maanden wedstrijden en San weet precies wat er gaat gebeuren tegenwoordig Knipoog Vooral het voorwerk (vlechten, wassen) zeker als dat halverwege de dag moet gebeuren en meneer moet van het land af.. Nu weet ik wel dat heel veel van deze spanning bewust of onbewust bij mij vandaan komt.. Vandaag ook weer..
2 x hangen op stal.. en mesten todat er niets meer in zat..
Op het wedstrijdterrein is hij erg kijkerig en draaierig (thuis ook). En meestal als ik er eenmal opzit is dat wel over.. Vandaag toevallig niet maar dat kwam door het nieuwe terrein wat voor beide onbekend was. Gelukkig staat hij wel rustig alleen op de trailer. En breekt hij niet de boel af als hij even moet wachten.
Ach we blijven doorzetten.. Denk dat het altijd wel zo zal blijven en ik zal er mee om moeten leren gaan.. Leuk he wedstrijden. hihi We doen het voor de lol Tong uitsteken