Voorlezen Zproef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Voorlezen Zproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 19:51

Sorry, dat ik nog eens kom zeuren over voorlezen. Maar ik moet zondag voor het eerste een Z1proef voorlezen. Heb wel al regelmatig L1/L2 voorgelezen. (M niet..) Dus de overstap lijkt mij erg groot..
Wie heeft tips, wat moet ik vooral wel/niet doen?

Hartstikke bedankt..

miisshOrse

Re: Voorlezen Zproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:55

Ik denk dat je er thuis even goed op moet oefenen, dat het niet allemaal opeens achter elkaar komt, en je in de knoop raakt Lachen

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:45

Mn moeder vindt t fijner lezen dan een M2 proef Tong uitsteken Dus hopelijk geeft dat je een beetje moed. Het is wel fijn om de proef eens helemaal door te nemen of al een keer te kunnen voorlezen Lachen er zitten soms namelijk nogal vreemde lijnen in.

pandoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:47

je moet de letters goed weten te vinden,vooral de 6 z letters.
en het gaat erg snel..je hebt haast geen tijd om te kijken,
rustig en duidelijk voorlezen, en goed onderschijd tussen de letters zeggen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:04

Je kunt alleen ademhalen bij: slangevolte met 6 bogen.
Hoef je alleen nog te melden dat er op X een wissel plaats moet vinden.
Verder afspraken maken met de ruiter wat je overslaat bij het lezen.
bv Verward afwenden in middenstap tot g middenstap, g verzamelde stap, tussen G en ? keertwending om de achterhand naar links.
Dat is zo'n lang verhaal, dat moet je inkorten en omdat het altijd hetzelfde is volstaat meestal: ? afwenden, tussen g en ? keertending links( lees voor ? de hoefslagletters)
De rest van de oefening moet de ruiter dan wel weten, hoef jij het niet allemaal te schreeuwen.
Ergens heb je ook een figuur: e,p?,k,a,f verzamelde draf, in de praktijk is dat gewoon rechtuit hoefslag volgen. dus kan je ook zeggen: tot F verzamelde draf,
En Roep niet alleen bij V of P maar doe: V victor, P pieter, M marie, C cornelus, E eduard. Zeker als het rumoerig is lijken alle klanken op elkaar
en zo weet je zeker dat de ruiter de goede letter door krijgt
.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:00

Dyyy schreef:
Sorry, dat ik nog eens kom zeuren over voorlezen. Maar ik moet zondag voor het eerste een Z1proef voorlezen. Heb wel al regelmatig L1/L2 voorgelezen. (M niet..) Dus de overstap lijkt mij erg groot..
Wie heeft tips, wat moet ik vooral wel/niet doen?

Hartstikke bedankt..

Gewoon degene die je voor moet lezen uit het hoofd laten rijden Lachen Scheelt jou een hoop wartaal en degene die moet rijden kan zich zo volledig concentreren op wat er komen gaat.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:23

Ik vind Z lekkerder lezen dan M1 of M2 ... Zelfs de L1 gaat sneller .
Je moet wel goed de lijnen kennen en idd de nieuwe letters. Ik heb de bak eerst uitgetekent en toen de lijnen bekeken..Ik vind dat je nog best wat tijd hebt om het een en ander te herhalen. En het is toch ook wel belangrijk dat de ruiter een heel klein beetje weet hoe zijn proef gaat, als het is voorkomt dat je iets aan de late kant bent dat 1 keer lezen voldoende is..
Succes !

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 12:04

MirandaB schreef:
Ik vind Z lekkerder lezen dan M1 of M2 ... Zelfs de L1 gaat sneller .
Je moet wel goed de lijnen kennen en idd de nieuwe letters. Ik heb de bak eerst uitgetekent en toen de lijnen bekeken..Ik vind dat je nog best wat tijd hebt om het een en ander te herhalen. En het is toch ook wel belangrijk dat de ruiter een heel klein beetje weet hoe zijn proef gaat, als het is voorkomt dat je iets aan de late kant bent dat 1 keer lezen voldoende is..
Succes !

Ja, ik heb ook eerste de bak uitgetekent en ben alle oefeningen met mijn hand nagegaan.. Leek me niet zo snel gaan.. We'll see.

[edit; tips zijn altijd nog welkom]

[edit2; @ Ctal; geeft idd wat hoop Knipoog]
[laatste edit; ruiter kent de proef, ik ben voor de zekerheid Knipoog, eerste x z na 2j.]

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:41

Vlak voor de proef even de proef door de bak heen "kijken", dus in gedachten de hele proef doorrijden, dan weet je ook wat je waar precies moet lezen. Ben net klaar met lezen en t valt echt wel mee hoor! Trouwens de ruiter/amazone weet als het goed is ook echt wel hoe ze moeten rijden, dus dat komt best goed!

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:58

daffodil schreef:
Vlak voor de proef even de proef door de bak heen "kijken", dus in gedachten de hele proef doorrijden, dan weet je ook wat je waar precies moet lezen. Ben net klaar met lezen en t valt echt wel mee hoor! Trouwens de ruiter/amazone weet als het goed is ook echt wel hoe ze moeten rijden, dus dat komt best goed!

Ja, denk ik ook wel. Opeens valt hetn allemaal wel mee. Maar iedereen bedankt!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:39

Ik weet niet of degene die jij moet lezen als eerste start, anders zou je nog even met eerdere starts kunnen meelezen.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:19

't viel reuze mee.. Was best leuk eigelijk Lachen

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:00

Ik rij zelf Z en ik zorg dat ik de proef zelf uit het hoofd ken als er iemand voorleest die nog nooit een z-proef heeft voorgelezen. Zo kan diegene oefenen met het voorlezen en is het nog niet zo erg als ze een foutje maakt. Naarmate mijn voorlezer beter gaat lezen ga ik steeds meer op haar vertrouwen en lees de proeven zelf iets minder goed door. Maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid toch altijd bij de ruiter hoor en niet bij de voorlezer maar ik kan me wel voorstellen dat het een hele stap is van L naar Z.
Mijn tip is dan ook lees de proef goed door en je kunt tijdens de proef beter te snel lezen als te langzaam.

Veel succes.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:28

Nog een oppepper: ik had ook nog nooit meer dan L2 gelezen, en ik las vorige week een Z2 proef en dat was een eitje Haha!

Moet wel zeggen dat ik nu Z1 rijd. ALleen toen nog niet dus de 4 nieuwe letters (nouja, 6 Haha!) kende ik nog niet... Haha!

Dus komt best goed!

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:01

Ja he Shanna, was een beetje onverwacht Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:26

Michelle85 schreef:
Ja he Shanna, was een beetje onverwacht Knipoog

Ghe ghe.. maar ging goed toch? Vork
En je kan iig niet zeggen dat ik geen lef heb Schijnheilig

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:19

Ja het voorlezen ging goed Haha! Maar laten we het maar niet over de proef hebben Knipoog

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 16:01

Michelle85 schreef:
Ja het voorlezen ging goed Haha! Maar laten we het maar niet over de proef hebben Knipoog

Vertel..Knipoog Haha, viel echt mee. Ging eigelijk best wel goed Lachen We hadden allees al in de auto doorgenomen.. (Wat moet je ook als je anderhalfuur onderweg bent..Knipoog)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:01

ja ik lees zelf ook 10 x liever een Z1 of Z2 proef voor dan een M proef hoor..
Tenminste als er een ring van 20 bij 60 is..

Ik heb ook weleens een Z2 proef vorgelezen in een bakje van 20 bij 40 die proefen zijn dan wel iets aangepast maar oef wat moeilijk..
En dan heeft mijn vriendinnetje ook nog z'n haastig beest wat haast niet bij te houden is!
en dan hoor je op de achtergrond ook nog het gabber liedje hakken en zagen.. boem boem boem.. vreselijk

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:55

Toen ik "leerde" voorlezen moest ik gelijk Z-proeven lezen , nu vind ik ze allemaal niet meer moeilijk.