dressuurwedstrijd met bitloze optoming??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

dressuurwedstrijd met bitloze optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 12:08

Hallo!

Ik vroeg me af: Zijn er ook dressuurwedstrijden waarbij je ook gebruik mag maken van een bitloze optoming en van een boomloos zadel?

Marloes__

Re: dressuurwedstrijd met bitloze optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:11

Dat vroeg ik me eerst ook af, maar als je gewoon KNHS start kun je daar dispensatie voor aanvragen. Maar daar moet je wel een dierenarts verklaring voor hebben

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:34

Bitloos mag tegenwoordig, zie www.knhs.nl -> sport & wedstrijden -> reglementen

Boomloos weet ik. Mailtje naar de KNHS sturen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 12:47

Lielle:
Ik heb voordat ik dit berichtje plaatste juist gekeken naar de reglementen op de site van de knhs. Er in het gewijzige reglement van 2005 staat dit:
''Art. 144 Harnachement
Blz 38, alinea 1, eerste zin:
Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit.
Blz 39, 1e alinea
Wijzigen:
De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en – met uitzondering van de onderlegtrens – van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,5 cm 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt eveneens 1,0 cm.

Toevoegen:
Een trens waarvan het mondstuk aan beide kanten licht naar voren gebogen is (geen tongboog) en aan elkaar wordt verbonden door een cilindervormige tussenschakel is toegestaan.
Een trens met een roterend mondstuk is toegestaan.
Het gebruik van bitringen die een hefboomwerking bewerkstelligen, is niet toegestaan. ''

Hierin staat dus niets over een bitloos hoofdstel. Zo ook niet in Disciplinereglement dressuur 2003 en niet in Wijzigingen Disciplinereglement dressuur per 01-04-2004 en niet in Werkdocument Dressuur 2005.

Oftewel: Ik zie het nergens staan...
Waar heb jij het dan zien staan, want ik kan het dus niet vinden..

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:56

Volgens mij mag het niet bij dressuur, alleen bij springwedstrijden.
Er staat in het regelement dressuur:

De enkele of dubbele teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit.

bij springen staat: De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd.

Zoals ik het lees mag het dus niet helaas Huilen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:01

jullie hebben beiden gelijk, ik heb vergist. Ik denk dat ik in de war was met springen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:09

Horseman Outfitter adverteert in 'de bladen' met een boomloos zadel waarbij de mededeling staat dat er tot en met de M-dressuur mee gestart mag worden. Ik zal thuis even opzoeken om welk model het gaat en hoe de mededeling precies luidt. Maar ik weet niet wat het disciplinereglement dressuur erover zegt, dat zou je even moeten nazoeken op de KNHS-site.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:54

Je hebt tegenwoordig boomloze zadels die precies op dressuurzadels lijken. Er staat in het reglement dat het een Engels zadel moet zijn of daar zo veel mogelijk op lijkend. Er wordt niet gezegt dat er een boom in het zadel moet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:58

Bij dressuur mag het idd niet om zonder bit te starten

En er staat idd dat het op een engels zadel moet lijken.
Er staat verder geen klasse bij vermeld, als het in de B mag, mag het ook in de Z en andersom.
Er staat niks over een boom, dus bij een zadel dat op een gewoon zadel lijkt, zou het moeten mogen lijkt me dan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:03

runningkawa schreef:
...als het in de B mag, mag het ook in de Z en andersom...

Idd, die opmerking in die advertentie kwam op mij dan ook een beetje vreemd over. Maar goed, er mag wel meer wel of niet in bepaalde klassen, denk aan de zweep en het hoedje. Knipoog

Ik heb de advertentie even opgezocht in een blad en het blijkt om de Freeform te gaan: http://www.horseman.nl/recreatiezadels.htm

De tekst waar de advertentie mee begint (in grote vetgedrukte letters) luidt als volgt:

Dit zadel is door de KNHS goedgekeurd voor dressuurwedstrijden tot en met niveau M.

Maar ik heb in het disciplinereglement dressuur niets kunnen vinden over wel of niet met boomloze zadels rijden. En zelf vind ik de Freeform er voldoende uitzien als Engels zadel. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:05

Zolang er niets instaat qua klasses over een zadel, mag het in elke klasse Lachen (als het maar lijkt op een engesl zadel Lachen )

Stomme advertentie zeg.
Hebben ze ook een mail adres, zodat je kunt vragen hoe ze erbij komen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:07

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 14:56

Het lijkt mij dat er bij deze boomloze zadels niet veel meer over is van de comfort voor de ruiter, zoals bij andere boomloze zadels. Want bij de meeste boomloze zadels is het meer een soort kussen waardoor je veel comfort hebt.. Maarja, misschien heb ik het mis hoor.

In ieder geval bedankt voor het zoeken!